Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Mig any de la DANA: 2.500 ascensors per reparar amb 300 persones sense poder eixir de casa i alumnes desplaçats

Antonio Gamón, veí de Catarroja, va estar mesos sense eixir de casa perquè no funcionava l?ascensor.

Carlos Navarro Castelló

València —

0

Més de 120.000 cotxes retirats. 800.000 tones de residus, 160 quilòmetres de carreteres afectades, 350 instal·lacions municipals, un centenar de passarel·les i ponts o 123 depuradores

Aquests són alguns de les dades més cridaneres que mostren la magnitud de la devastació que va causar la DANA que el passat 29 d'octubre va arrasar gran part de la província de València, deixant 228 persones mortes i 75.000 més afectades de manera directa.

Per exemple, en el cas de les reparacions d'ascensors, segons la Conselleria per a la Recuperació Econòmica, es calcula que més de 10.000 van resultar danyats arran de la riuada del 29 d'octubre, dels quals, segons l'Associació d'Empreses d'Ascensors de la Comunitat Valenciana (Ascencovl), entre 2.000 i 3.000 segueixen fora de servei, tot afectant 309 persones amb mobilitat reduïda que no poden eixir de casa seua de manera autònoma. Això suposa que han estat reparats més del 70% dels ascensors, una xifra que evidencia que s'ha fet molt, però que segueix sent insuficient

En aquest sentit, des del departament que dirigeix el vicepresident Francisco José Gan Pampols han arribat a un acord amb Ascencoval per a prioritzar la reparació d'aquells ascensors situats en edificis habitats per persones amb mobilitat reduïda.

En aquesta línia, el president del Col·legi d'Administradors de Finques de València i Castelló, Sebastián Cucala, ha explicat que el principal problema per a agilitzar aquests treballs és que les empreses especialitzades no tenen capacitat suficient per a atendre una demanda de tanta magnitud en tan curt espai de temps. Així, ha explicat que les reparacions de menor entitat són les primeres que s'han anat escometent, però les de més abast que impliquen fins i tot la instal·lació d'un nou ascensor són les que més temps porten. Tot i això, ha destacat que s'està fent un esforç important per formar i incorporar personal a les empreses i també per part d'entitats financeres que ofereixen crèdits a les comunitats de veïns amb dos anys de cadència perquè puguen afrontar les despeses fins que es cobren les indemnitzacions del Consorci d'Assegurances.

Pel que fa a la neteja de garatges, la Diputació de València va acabar entre finals de febrer i principis de març els 362 aparcaments i baixos que tenia assignats, unes faenes per les quals finalment abonarà 21 milions d'euros, tres vegades més del previst degut a l'augment del preu de la mà dobra i del lloguer de la maquinària.

D'altra banda, la vicepresidenta primera i consellera de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, Susana Camarero, ha explicat recentment que l'Institut Valencià de l'Edificació (IVE) ha registrat fins aquest moment 14.739 edificacions, de les quals 8.685 ja han estat completament revisades, tot arribant a la conclusió que 67 han de ser enderrocades, de les quals 61 són unifamiliars i sis plurifamiliars. A més, s'han fet més de 200 apuntalaments.

Aules massificades i 13 col·legis per reconstruir

Sis mesos després de la DANA, molts xiquets i xiquetes segueixen patint-ne les conseqüències i no tenen tot el suport que necessiten. Des de l'ONG d'infància i educació Educo, insisteixen en la importància de l'escola com a referent, motor de cohesió, espai de protecció i lloc de retrobament on se'ls assegura molt més que el dret a l'educació. Tot i això, i malgrat que han tornat a classe, són moltes les assignatures pendents.

“Tenim xiquets i xiquetes desplaçats en centres educatius que no són els seus, assistint a classe en aules massificades. Altres els han instal·lat en barracons. L'alumnat que ha d'anar a una altra escola que no és la seua moltes vegades arriba tard a classe perquè el transport ni és l'adequat ni els porta a temps; res està funcionant com ho hauria de fer, explica Pilar Orenes, directora general d'Educo. ”Així, és molt difícil que puguen tenir una educació de qualitat, que és el seu dret. Això és especialment alarmant en el cas dels nens i les nenes més vulnerables. Si és tan complicat anar a l'escola, augmenta el risc d'abandonament escolar“

Des d'Educo també alerten de la manca d'informació que tenen les direccions dels centres educatius. No han estat informats de com i quan es reconstruiran les escoles, fet que està generant molt de desgast emocional, ansietat i estrès en el professorat, que també ha patit en primera persona la tragèdia de la DANA. La inquietud també es viu en les famílies, que no saben si el centre on anaven els seus fills i filles abans de les inundacions estarà obert al setembre.

Davant d'aquesta situació Educo demana a la Conselleria d'Educació de la Generalitat Valenciana un pla concret de reconstrucció dels 13 centres educatius que han quedat totalment destruïts, amb un calendari clar, i que aquesta reconstrucció es faça en terrenys segurs i preparats per a futures catàstrofes. Així mateix, reclama més recursos econòmics i de personal per millorar el benestar del professorat i l'alumnat, que baixe el nombre de xiquets i xiquetes a les aules i que es preste una atenció especial a la infància en situació de vulnerabilitat.

El metro recuperarà la normalitat aquest estiu

Pel que fa a transport públic, el metro segueix sense arribar a les poblacions afectades de l'Horta Sud, una situació que es preveu revertir entre els mesos de juny i juliol.

El president del Govern valencià, Carlos Mazón, va posar en valor recentment que abans del període estival, “els usuaris del metro i tramvia podran desplaçar-se com ho feien anteriorment pels 36 municipis pels quals circula el servei i recuperar així la mobilitat al complet”.

En aquest sentit, ha destacat que “actualment Metrovalència circula per 127 de les seues 147 estacions, baixadors i parades que conformen la xarxa, per la qual cosa falten per obrir-ne 20, les compreses en el tram Paiporta-Castelló de la Ribera, de 50 quilòmetres de longitud”.

Així, ha posat en valor que la Conselleria d'Infraestructures, Medi Ambient i Territori “des del primer dia va habilitar serveis alternatius d'autobús i llançadores mentre s'anaven recuperant les línies habituals, aconseguint que en dos mesos, el 80% dels usuaris de Metrovalencia recuperaren la connectivitat tornant a la normalitat prèvia”. Totes les línies substitutives de la zona sud continuaran en funcionament fins que es recupere el servei.

Els afectats demanen 318 ajuts al dia

Tot i que ja han passat sis mesos des de la riuada, l'índex de sol·licituds d'audes del Govern central segueix sent elevada. En concret, des del 29 d'octubre s'han registrat 416.915 sol·licituds de les diferents línies habilitades, 8.587 més de les que hi havia el 31 de març, fet que significa que des de començament d'abril se n'han demanat una mitjana de 318 al dia.

Dels 16.600 milions mobilitzats per l'executiu de Pedro Sánchez s'han pagat fins ara 5.064 milions, incloent-hi les indemnitzacions del Consorci de Compensació d'Assegurances, és a dir, un 30% del total.

Etiquetas
stats