Ximo Puig demana ara que l’ampliació del port de València respecte el Pacte Verd Europeu

El PSPV promou una resolució en les Corts Valencianes en defensa de l’ampliació nord del port de València. L’expresident de la Generalitat Valenciana i diputat socialista, Ximo Puig, que ha esquivat durant dues legislatures el debat ambiental sobre l’ampliació de la infraestructura, paralitzada en els tribunals, considera ara que l’obra ha de complir els criteris mediambientals europeus. L’ampliació depén d’una declaració d’impacte ambiental caducada des del 2007 i sobre la qual el Govern haurà de pronunciar-se.
Els socialistes valencians volen que el parlament autonòmic manifeste el seu suport a l’ampliació, que ha de tindre en compte els criteris dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i el Pacte Verd Europeu. La resolució, que insisteix en la neutralitat d’emissions i la lluita contra el canvi climàtic, no esmenta la necessitat d’una altra declaració d’impacte ambiental per a l’obra. La proposta preveu que “haurà de prestar-se especial atenció a l’evolució nord i sud del litoral i aplicar totes les mesures compensatòries presents i futures, incloses en el projecte i exigides en els procediments d’autorització”. Puig, que ha defensat la iniciativa en la seu dels socialistes, ha insistit que “totes les actuacions, presents i futures, en el port de València han de complir de manera estricta els ODS i el Pacte Verd Europeu. És una exigència ineludible”.
La declaració dels socialistes insisteix en l’impacte econòmic del port a la ciutat i el conjunt de la comunitat autònoma, a què dedica més d’una desena de referències, com a justificació de l’obra. En el marc dels objectius verds, preveuen mesures d’electrificació del port, digitalització i automatització dels processos, ús de l’hidrogen verd i prioritat del trànsit ferroviari.
El dirigent socialista reclama no fer un ús partidista de la infraestructura, que el PP ha posat en el focus per considerar que hi ha un pacte secret amb els dirigents independentistes i el PSOE perquè el port valencià no prospere. Dirigents populars han fet afirmacions en aquesta línia durant les últimes setmanes, com la portaveu del Consell, Ruth Merino, que va reconéixer que les afirmacions no se sustentaven en res més que en suposicions. És Compromís qui estableix com a condició per a la investidura de Pedro Sánchez que es revise l’impacte de l’obra, en el marc de la coalició amb Sumar, sense pretensió de reforçar altres ports.
Pel que fa a les declaracions esmentades, Puig ha instat els partits polítics a “afrontar els reptes del port de València en un entorn de diàleg, consens i futur compartit” i ha assenyalat que “la utilització partidista i demagògica d’aquesta mena d’operacions suposa un greu perjudici per a la imatge i la reputació d’una infraestructura que ha de competir a escala global”. També ha assenyalat que “la competència del port de València no és el port de Barcelona”, sinó que “està vinculada a ports del nord d’Àfrica més que a una altra qüestió”. En aquest sentit, ha insistit que “ningú posa entre les seues peticions aquesta qüestió”.
Durant la mateixa jornada, el president de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón, ha urgit el Govern a aprovar l’ampliació, criticant el bloqueig. En la presa de possessió de la nova presidenta de l’Autoritat Portuària de València, Mar Chao, el cap del Consell ha subratllat que “la cosa més urgent” i important és l’ampliació nord del port, que “ja no admet més demores” i “tapa el desenvolupament de la nostra economia i d’inversions privades que volen vindre”. “Tan drama és que no hi haja inversió pública a la Comunitat Valenciana per part del Govern d’Espanya com que siga el govern mateix qui tape la inversió privada, perquè les dues coses generen frustració, però sobretot generen falta d’oportunitats”, ha comentat.
El president, que celebra que Generalitat i port “vagen de bracet”, considera que “estem davant un moment crític” i “de gran cruïlla que, amb solvència tècnica, fora de prejudicis i fora de falses polèmiques, hem d’abordar”, ha sostingut, abans d’apuntar que, si el Govern central haguera estat a favor del projecte, l’hauria autoritzat.
0