Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Los negociadores avanzan en Sumar tras la ronda de Yolanda Díaz con los líderes
El 'boom' del autoconsumo hunde la demanda de electricidad a su mínimo
Los puntos sobre las íes. Opina Javier Pérez Royo

Carlos Meixide, autor da novela 'Viva a Comuna!': “Foi a última revolución romántica e a primeira obreira”

O escritor Carlos Meixide

Daniel Salgado


0

O persoal que congregaba aquel goberno inesperado e unha miga inconsciente era digno de admirar. Republicanos irredentos, protosocialistas, partidarios da Internacional, xornalistas radicais e bohemios, militares libertarios, soldados do lendario Auguste Blanqui, anarquistas, artesáns igualitaristas, todos conxurados en asemblea asumiron -tras a retirada do reaccionario Thiers a Versalles- a dirección da talvez principal cidade europea da época, París. Estes e outros personaxes, algún da envergadura de Louise Michel, a mestra revolucionaria, pululan por Viva a Comuna! (Xerais, 2023), a eléctrica novela de 600 páxinas coa que o escritor Carlos Meixide reconstrúe un episodio histórico belo, terríbel e decisivo. “A Comuna de París foi a última revolución romántica e a primeira revolución obreira”, sintetiza.

El Gran Casino de la Sardina, la fábrica de conservas de Cangas que sintetiza la crisis del ladrillo en Galicia

El Gran Casino de la Sardina, la fábrica de conservas de Cangas que sintetiza la crisis del ladrillo en Galicia

O comité de 92 persoas que se fixo cargo de París entre o 18 de marzo e o 28 de maio de 1871 non aceptaba a rendición ante o exército prusiano. O goberno provisional da República, en mans de Adolphe Thiers, sucedera ao derrubamento do Segundo Imperio de Napoleón III derrotado por Bismarck. Pero optou por repregarse. A poboación parisiense era demasiado rebelde, incontrolábel para as ansias restauradoras de Versalles. “Atraeume ese carácter non ofensivo da Comuna. A revolución acontece porque outros abandonan o poder”, explica Meixide (Vilagarcía de Arousa, 1977) a elDiario.es, “ademais, había algo de inocencia e moita vertixe, como se ocorrese antes de tempo”. As revolucións inventan sempre outro tempo, viña explicar Walter Benjamin, apaixonado dos sucesos que narra Viva a Comuna!. “Pero é fascinante. Durante o período hai unha seguridade, unha certeza de que a derrota é inevitábel, de que o final non podía ser outro, e aínda así continúa adiante”, engade.

Foron 72 días que estarreceron o mundo e avanzaron o deseño dunha democracia social e de iguais. A Comuna limitou a suba dos alugueres ás traballadoras, abrogou os intereses nas débedas e adiou as obrigas, estabeleceu pensións para as viúvas e fillos da Garda Nacional -o corpo militar transformado en popular que a defendeu- ou o dereito dos operarios a tomar o control da súa empresa se o propietario fuxía, propuxo a separación Igrexa Estado e que as propiedades do clero pasasen a dominio público. “Estaba todo por facer. Foi un pouco como cando uns adolescentes se fan cargo dunha casa”, afirma o autor da novela quen, para relatala, se mergullou nun océano bibliográfico. O resultado non é unha novela histórica, senón máis ben unha ficción documental, que se apoia en memorias, ensaios, estudos ou correspondencias reais.

O tempo das cereixas

Viva a Comuna! comeza 14 meses antes da súa proclamación, co asasinato de Victor Noir, e remata co desterro dos revolucionarios supervivintes á atroz represión. Polo medio, aparacen episodios tan emblemáticos como a defensa dos canóns que desencadea o levantamento popular, o derrubamento da columna Vendôme impulsado por Courbet ou a inmolación do xeneral Dombrowski. “Quixen contar a Comuna con certa vocación documental, mesmo enciclopédica”, sinala, “pero sempre a partir dos seus protagonistas. Pretendín levar a novela ao plano humano, das ambicións e as amizades”. Ao ver de Meixide, a representación posterior do sucedido “adoita afondar na violencia e na deshumanización. Penso que iso é o triunfo do relato dos vencedores [os versalleses], porque en realidade foi un momento primaveral”. Jean Baptiste Clément, partidario da Comuna, converteuno en canción memorábel: “Amarei por sempre o tempo das cereixas / É daquel tempo que gardo / no meu corzón unha ferida aberta”.

Clement é apenas un das ducias de personaxes que poboan o libro. Convertelos en literatura non sempre resultou doado, asegura o escritor. “Mitos como Louise Michel ou o membro da Internacional Eugène Varlin son moi atractivos, pero están case santificados, son difíciles de tratar porque apenas teñen grises”, di, pero axiña se retruca a si mesmo: “é que hai persoas que foron así, íntegras, sen dobreces!”. En todo caso, a Meixide prestoulle o tipo de communard que encarnaron Rigault ou Jules Vallès, asiduo aos bares, “de ideas violentas e guerrilleiras”. “Aborreceríaos nunha asemblea, pero na novela sonme simpáticos”, afirma divertido, antes de confesar que é Henri Bauer, fillo non recoñecido de Alexandre Dumas, aquel con quen máis se identifica: “Era, nese tempo, un estudante. Participa con entusiasmo pero sen enterarse de todo do que pasa”. Logo escribiu unhas memorias en que non figura a experiencia comuneira: medo ás represalias, mesmo despois de cumprir seis anos nunha colonia penal en Nova Calidonia.

Zola, Harvey, Lissigaray

Non temeu que unha materia tan potente como a historia da Comuna acabase por engulipar o traballo literario? “Si, é un risco. Pero documentei tanto cada personaxe que ás veces os desenvolvía e logo comprobaba como coincidían coa realidade. O real e o literario acababan por confundirse”. Viva a Comuna! é unha novela en que emerxe a devoción confesa do autor polo realismo francés do XIX. Balzac? “Está ben, si, aínda que son máis de Zola”, responde, “busquei un relato novelado, cun punto romántico, e interese histórico e humano”. Cuxa idea agromou dunha lectura non exactamente literaria: a do ensaio París, capital da modernidade (2003), do profesor marxista estadounidense David Harvey. “Conta a transformación da cidade durante o Segundo Imperio e remata cunha coda dedicada á Comuna. Interprétaa como o colofón á famosa reforma urbana de Haussmann”, lembra. A partir de aí, decidiu superar o coñecemento vago que tiña do suceso e adentrouse nos libros dispoñíbeis, a comezar por clásicos como a historia de Prosper-Olivier Lissagaray ou a autobiografía de Louise Michel.

Na mesma época, Meixide involucrouse na resposta cidadá á catástrofe ambiental e posterior crise política derivada do afundimento do Prestige. “A política facíase nas rúas e nas tabernas. O Prestige foi a nosa guerra franco prusiana”, bromea, “había un eco da Comuna, salvando as distancias, por suposto”. O caso é que o proceso de documentación iniciouno hai dúas décadas. Tamén a escritura (mental) da obra. O primeiro capítulo, o do asasinato de Noir, si o redactou “hai anos”. Pero o traballo intenso de volcado no papel só en marzo de 2020. “Confineime para escribir unha semana ante do confinamento polo coronavirus”, ri. O resultado foi Viva a Comuna!, unha novela sobre historia, un medio non tan habitual de se achegar á Comuna. “Hai memorias, ensaios, pero novelas poucas. Si banda deseñada, talvez pola tradición anarquista”, aventura. No seu día os escritores burgueses foron violentamente anticommunards: o estudo de Paul Lidsky Os escritores contra a Comuna (1970) fixo reconto e propuxo hipóteses sobre as razóns.

E porén aquela última das revolucións románticas e primera das revolucións obreiras, esmagada con esforzada saña -entre 20.000 e 30.000 parisienses asasinou Versalles-, provocou a escritura entregada de Karl Marx, fixo bailar a Lenin na Praza Vermella cando a súa revolución -a soviética- durou unha xornada máis que a Comuna, foi debuxada con empatía por Jacques Tardi no cómic O Berro do Pobo e obxecto dun filme brechtiano e monumental de tres horas e media dirixido polo británico Peter Watkins en 2000. Pouco antes de maio do 68, o filósofo Henri Lefebvre escribía: “¿A Comuna de París? Foi, para empezar, unha inmensa festa […] festa da primavera na cidade, festa dos desherdados e dos proletarios, festa revolucionaria e da revolución, festa total, a maior dos tempos modernos, que se celebra na magnificiencia e na alegría”.

Etiquetas

Descubre nuestras apps

stats