Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Ayuso trata de reescribir su gestión en pandemia con ataques a RTVE
El caos del equipo de Mazón comenzó la mañana de la DANA
Opinión - Quién quiere a Carlos Mazón. Por Raquel Ejerique

La radiotelevisió pública costa als valencians 35 euros per habitant menys que a catalans, bascos i gallecs

Una imatge de televisió d'À Punt.

Borja Ramírez

0

Javier Marzal, catedràtic de la Universitat Jaume I, ha estudiat i seguit de prop el procés d'obertura i el desenvolupament d'À Punt Mèdia i manté que, si bé l'ens públic té fallades evidents, el seu cost no n'és un. Per a Marzal, la consolidació econòmica de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (CVCM) i d'À Punt Mèdia, és fonamental per avançar cap a una societat més plural, justa i democràtica. Ho faria, a més, costant a cada valencià 11 euros, molt per davall dels 45 que els costa a catalans, bascos i gallecs una televisió pública.

Sobre la importància de tindre uns mitjans de comunicació públics i la seua repercussió econòmica en el sector, el catedràtic afirma que, en l'actualitat, els experts en economia política de la comunicació, tant a nivell nacional com internacional, valoren de manera unànime i taxativa la necessitat de comptar amb mitjans de comunicació públics. Això es deu al fet que posseeixen una indubtable rellevància estratègica per al desenvolupament econòmic, social i cultural dels països i territoris que els alberguen.

D'una banda, afirma Marzal, l'existència d'una radiotelevisió pública de proximitat és condició necessària per a comptar amb un sector audiovisual fort que exercisca de motor de la innovació i suport per al desenvolupament de les indústries culturals i creatives a la Comunitat Valenciana. A més, manté que els mitjans de comunicació públics són essencials per a la defensa i preservació de la identitat cultural dels territoris, així com per a la projecció de la llengua i cultura valencianes en un món globalitzat.

“Amb un adequat finançament i l'adopció d'un model de gestió professional, desgovernamentalitzat i transparent, els mitjans de comunicació públics són una eina essencial per a oferir a la ciutadania una informació plural de qualitat, una comunicació institucional i comercial responsables, i un entreteniment de qualitat, que permeta reforçar i preservar el nostre patrimoni cultural i lingüístic”, explica Javier Marzal.

La consolidació de l'ens públic és, segons el parer del catedràtic, l'única manera d'aconseguir un sistema comunicatiu valencià plural, competitiu i sostenible. D'acord amb les seues dades, el contracte-programa aprovat per al període 2018-2020 ha previst un pressupost anual de 55 milions d'euros, que es correspon amb una despesa per habitant d'11 euros, un 0,36% del PIB de la Comunitat Valenciana. Aquesta quantitat es trobaria molt per davall de la mitjana de 28 euros per habitant de la resta de radiotelevisions públiques a Espanya. Segons subratlla, tots els experts en comunicació i el mateix sector professional coincideixen a assenyalar que la CVMC hauria de tindre un pressupost equivalent a l'1% del PIB valencià (152 milions d'euros).

“En les condicions actuals, no es pot garantir la possibilitat de corregir la percepció negativa de la ciutadania, l'adequada promoció del nou servei públic i consolidar una programació de qualitat, innovadora i en valencià. L'economia, cultura i identitat valencianes necessiten comptar amb recursos suficients per a la nova cadena”, conclou Marzal.

Etiquetas
stats