L’ampliació de l’estació Joaquín Sorolla de València s’escometrà al mateix temps que el soterrament de les vies

València s’encamina cap a una de les obres més transcendentals per al desenvolupament urbà de tota la seua zona sud gràcies al soterrament de les vies des de la V-30 fins a l’estació Joaquín Sorolla que actualment suposen un mur que parteix en dos la ciutat. Aquestes faenes de l’anomenat canal d’accés, a més, s’executaran al mateix temps que l’ampliació de l’estació Joaquín Sorolla.
Fonts de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif) han informat a elDiario.es que tots dos projectes estan “en fase final de redacció, i està previst aprovar-los el primer semestre del 2022”.
Després de les aprovacions, “es licitaran tots dos projectes conjuntament, i està previst l’inici d’execució el 2023, amb un termini estimat de 60 mesos”, és a dir, que estaran acabats el 2028.
Les mateixes fonts han afegit que “atesa la necessitat de coordinació entre les fases de totes dues actuacions, es va decidir licitar-les de manera conjunta”. D’aquesta manera “totes les actuacions les durà a terme un únic contractista, cosa que facilitarà la direcció de les obres de tots dos projectes”.
Aquesta actuació suposa un avanç molt important en el nuc central del Corredor Mediterrani i, a més, permetrà alliberar 250.000 metres quadrats de superfície ocupada actualment per les vies.
En l’espai alliberat s’habilitarà el corredor verd García Lorca, que disposarà de 49.000 metres quadrats de superfície enjardinada i un quilòmetre de longitud. La reurbanització de l’entorn preveu un espai totalment naturalitzat, sense recorreguts longitudinals de vehicles, sinó accessos d’entrada i eixida als blocs d’edificis en bucle; voreres d’entre sis i dotze metres, i dos carrils bici bidireccionals de tres metres d’amplària, en tots dos laterals.
Quant a l’obra ferroviària, tindrà un cost de 437 milions d’euros a abonar entre el Govern (50%), la Generalitat Valenciana (25%) i l’Ajuntament de València (25%) i inclou la demolició del pont de Giorgeta.
Es tracta d’una actuació de gran complexitat tècnica que preveu el manteniment del trànsit ferroviari durant l’execució de les obres, cosa que requerirà diverses fases en l’execució.

Quant a l’ampliació de l’estació Joaquín Sorolla, implicarà dotar la platja de vies d’un total de deu vies d’estacionament en amplària internacional de les quals set vies tindran 200 metres de longitud útil d’estacionament i les tres restants seran de 400 metres. L’ampliació es desenvolupa cap al nord i l’oest de l’estació actual. Així mateix, s’adequaran les andanes de les vies 1 a 8 actuals per a adaptar-les a la nova configuració de vies i muntar noves andanes per a les vies de nova implantació. L’edifici de viatgers s’ampliarà amb un nou vestíbul i se’l dotarà d’accés a les noves andanes: a les vies de 400 metres i a l’última de 200 metres.
Quant a l’aparcament, s’ampliarà la capacitat actual amb unes 300 places més i es faran més faenes d’urbanització i d’accessos al voltant de l’estació.
La reurbanització del bulevard de García Lorca es desenvoluparà en paral·lel a l’execució d’aquestes fases i formarà part del corredor verd València Sud, que connectarà el centre de la ciutat, des del Parc Central, fins al nou districte innovador de Vara de Quart i el nou llit del riu Túria.
El consistori convocarà un concurs d’idees per a aquesta infraestructura, amb la qual els barris del sud quedaran units en la gran transformació urbana del sud de la ciutat que quedava pendent des de fa més de 40 anys.
Túnel passant i doble via a Castelló
Vinculat al canal d’accés, estan en fase d’anàlisi les 500 al·legacions que ha rebut l’estudi informatiu del túnel passant i de la doble plataforma entre Castelló i València, que s’executarà al mateix temps que l’estació central subterrània.
Sobre aquest tema fonts del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana han informat aquest diari que s’ha procedit a la redacció d’un estudi d’impacte ambiental conjunt per al túnel passant i la doble via.

El pas següent és l’avaluació ambiental que, en conseqüència, serà també conjunta, amb la finalitat d’obtindre una declaració d’impacte ambiental (DIA) global per a la nova connexió ferroviària entre València i Castelló en què es determinarà el traçat seleccionat. Una vegada obtinguda la DIA, es podrà procedir a l’aprovació definitiva de l’alternativa escollida.
Des del Ministeri han explicat que “en el procés d’informació pública i audiència s’han presentat informes i al·legacions significatives que encara estan sent valorades i estudiades, tot això dins dels terminis previstos en la legislació ambiental per a la remissió de l’expedient des de la data d’informació pública”.
Com va avançar eldiario.es, durant l’execució de les obres de l’estació central i del túnel passant el servei de Rodalia que actualment s’ofereix en l’Estació del Nord es traslladarà a una estació provisional, ja que les obres inutilitzaran la cèntrica infraestructura.
Tant l’estació central com el túnel formen part del projecte Parc Central, i la seua execució permetrà completar la gran zona verda en superfície, un 40% de la qual ja s’ha executat en la part que dona a Russafa.
0