L'AVE a Castelló, tancat per obres en plena temporada turística, set mesos després de la seua accidentada inauguració
El passat 23 de gener realitzava el seu primer viatge oficial l'AVE Madrid-Castelló, un trajecte que havia sigut inaugurat el dia anterior pel llavors president del Govern Mariano Rajoy. Aquell comboi va estar parat durant uns vint minuts a l'altura de la localitat valenciana de Sagunt per problemes tècnics, un mal auguri per a una línia que havia de servir d'al·licient econòmic per a la capital castellonenca. Precisament, el mes d'abril passat es xifrava en un 15% l'augment del turisme gràcies a l'AVE (quatre freqüències diàries).
No obstant això, poc ha durat l'alegria. L'alta velocitat 'Low Cost' a Castelló s'ha convertit en transport amb autobús des de València a causa de les obres del tercer fil que aquests mesos, en plena temporada turística, s'estan desenvolupant en el Corredor Mediterrani. La implantació del tercer fil consisteix a habilitar un tercer carril en les actuals infraestructures perquè les vies puguen adaptar-se a l'ample europeu sense necessitat d'habilitar una nova plataforma exclusiva per a l'AVE.
Aquestes actuacions han generat gran malestar en el sector turístic de la província pel negatiu efecte d'aquestes incidències en els visitants, ja que -almenys durant aquests dies- l'AVE no arriba a la capital de la Plana.
El mes de juny passat, l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif) i Renfe anunciaven que aquestes obres -que van donar començament el passat 2 de juliol- anaven a tindre conseqüències en forma de noves freqüències de pas, suspensió de trajectes, trasllats puntuals amb autobús i demores als trens entre València i Castelló. La primera d'aquestes actuacions va finalitzar el 17 d'agost mentre que, des del passat dia 18 i fins a finals de mes, es desenvoluparà la segona fase. Aquesta segona fase implica que no hi ha servei d'AVE entre València i Castelló.
Les obres també afecten el servei d'Euromed, ja que s'han suspés huit línies -quatre per sentit entre València i Barcelona-, així com una de Talgo. Per a mantindre l'oferta de places, Renfe va doblar les places habituals dels serveis d'Euromed que es mantenen fins a la finalització dels treballs.
Queixes dels usuaris
Els usuaris de l'AVE van rebre aquestes modificacions, que s'allargaran durant dos mesos, amb sorpresa i molèsties, perquè no és el mateix realitzar tot el trajecte entre Madrid i Castelló al tren d'alta velocitat que haver de realitzar transbord en l'estació de Joaquín Sorolla (València) per a desplaçar-se amb autobús fins a la capital castellonenca -i la mateixa operació en sentit invers-, més d'una hora de viatge per carretera. I tot això, amb els mateixos preus.
El desastre dels Rodalies
Però les principals queixes dels usuaris de ferrocarril en la Comunitat Valenciana les acumula el servei de Rodalies. El trajecte entre la capital de la Plana i la ciutat del Túria oscil·la entre una hora i vint i una hora i quaranta minuts, pel fet que els usuaris de la línia en alguns dels trajectes han de desplaçar-se entre València i Puçol (uns 20 quilòmetres) també amb autobús a causa de les obres del Corredor Mediterrani -el trajecte tenia una durada pròxima a l'hora abans de l'estiu-. Des d'alguns col·lectius han arribat a sol·licitar la gratuïtat d'aquest servei mentre duren les actuacions del tercer fil.
Les queixes pel servei de Rodalies entre les dues ciutats no són noves. Des de fa aproximadament tres anys, els usuaris de la línia s'han vingut queixant del malson que suposa aquest trajecte a causa de les diferents actuacions en el Corredor Mediterrani, amb vagons amuntegats en hora punta i modificacions i incompliments en els horaris.
0