Sagunt aposta pel trasllat de la planta fotovoltaica de la gigafactoria de PowerCo a terrenys del port marítim
LLEGIR EN CASTELLÀ
La gigafactoria de bateries que Volkswagen està construint a través de la seua filial PowerCo a Sagunt, que està previst que comence a produir el setembre del 2026, porta aparellada una planta fotovoltaica que ha de proveir d’energia renovable la fàbrica de la multinacional alemanya (el 30% de les seues necessitats de consum energètic). En total, es preveu una capacitat de generació de 150 megavats que Iberdrola –l’empresa encarregada del projecte– preveu produir en tres parcs diferents en la mateixa parcel·la, de manera que l’autorització l’haja d’atorgar la Generalitat Valenciana i no el Ministeri.
No obstant això, l’emplaçament de les plaques solars ha generat una certa polèmica des del principi, per la seua ubicació i per la disconformitat de gran part dels propietaris, que no consideren que el lloc previst siga el més adequat per a una instal·lació d’aquestes característiques. Els veïns de la zona de Montíber, on està prevista la planta fotovoltaica, han denunciat des d’un primer moment que aquesta instal·lació destruiria 52 hectàrees de sòl productiu agrícola: “Ens hem reunit diverses vegades amb l’empresa i l’Ajuntament de Sagunt per a plantejar-los diferents alternatives”. Inicialment també es va preveure la partida de Gausa, al costat del Picaio, encara que finalment es va descartar.
El Consell publicava el juliol del 2024 en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) l’acord que declara com a “projecte territorial estratègic (PTE) per a indústries d’alt component tecnològic i innovador la iniciativa presentada per l’empresa Power Holdco Spain SA, en el terme municipal de Sagunt”, en referència la referida planta fotovoltaica.
La zona afectada, al nord del riu Palància, afecta 240 hectàrees, que s’amplien a unes 260 de sòl que estan pendents de ser expropiades i sobre les quals encara no hi ha un acord entre l’Administració i els propietaris dels terrenys, en el terme municipal de Sagunt on està prevista la ubicació de tres centrals fotovoltaiques destinades al subministrament elèctric de PowerCo. Acció Ecologista-Agró va presentar un recurs de reposició contra l’acord del Consell de declaració de projecte territorial estratègic que va ser desestimat per la Generalitat Valenciana.
Ubicació alternativa
La Plataforma en Defensa del Territori del Camp de Morvedre, que s’oposa a la instal·lació de la planta fotovoltaica en la zona de Montíber, ha presentat una alternativa per a la ubicació d’aquesta instal·lació, una proposta que ha sigut referendada pel ple de l’Ajuntament de Sagunt amb els vots a favor del PSPV, Iniciativa Portenya, Compromís i EU-Podem i el vot en contra del PP i Vox. Aquesta opció consisteix a col·locar les plaques solars en els terrenys del port marítim de Sagunt de la dàrsena sud que són utilitzats per a la descàrrega de vehicles, aproximadament unes 90 hectàrees, amb una capacitat de generació, expliquen des de la coordinadora ciutadana, d’uns 100 megavats: “Una potència que seria prou inicialment per a les necessitats de la gigafactoria”, adverteix.
La moció aprovada dona suport a les reivindicacions de la plataforma, organització que proposa “alternatives viables en superfícies industrials ja transformades o degradades per a implantar aquesta infraestructura fotovoltaica”. L’Ajuntament se suma a la proposta, perquè considera que la ciutat “ha de mantindre la seua sobirania o, almenys, capacitat de diàleg per a decidir sobre el futur del seu terme amb la finalitat de garantir un desenvolupament sostenible”.
La principal alternativa proposada per aquesta plataforma es localitza sobre l’extensa zona de depòsit de la terminal d’automòbils del port marítim que, segons afirmen: “Permetria generar més energia amb menys impacte ambiental”. Aquesta ubicació possibilitaria, segons els promotors, “una tramitació més ràpida, ja que aquesta localització no requereix avaluació d’impacte mediambiental; aprofitaria espais ja transformats sense afecció a sòls agrícoles, forestals i al patrimoni cultural; ombreig i protecció dels vehicles estacionats, reduint danys per radiació, pols o graníssol; millora de la imatge de l’APV pel fet d’apostar per la sostenibilitat ambiental i la responsabilitat social corporativa amb el territori; o un cost inferior de la connexió elèctrica per estar al costat de la infraestructura elèctrica portuària existent; i impacte ambiental pràcticament nul”.
La moció aprovada pel ple municipal insta la Generalitat Valenciana, l’Autoritat Portuària de València i el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible a estudiar aquesta proposta alternativa.
0