Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Tercer fil: un fiasco del Govern de 356 milions que fa de llast del Corredor Mediterrani

Els tècnics treballen en la instal·lació del tercer carril en un encreuament de vies

Carlos Navarro Castelló

Caos en les circulacions dels Rodalia, un retard de més de dos anys en les obres i un cost de 178 milions d’euros per cada via (356 milions en total).

Aquest és el resum del que ha suposat l’execució del tercer fil en una de les vies que connecten València amb Castelló, com a solució escollida en un context de crisi per la llavors ministra de Foment, Ana Pastor, per a dotar a les vies d’amplada europea i aconseguir així que l’AVE arribara a Castelló.

La decisió es va adoptar en contra del criteri dels mateixos tècnics de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), tal com van denunciar en eldiariocv representants sindicals de CCOO i UGT.

Segons van explicar llavors, “els experts deien que no era adequat ficar el tercer carril d’amplada internacional i, per tant, els trens d’alta velocitat pel nucli de Rodalia, ja que per aqueixes vies passen també els regionals, els de llarg recorregut (Euromed) i els de mercaderies”.

Així, després d’una inversió de 178 milions d’euros en una infraestructura que havia d’estar acabada el 2015 i que en aquests moments continua en fase de proves (estarà operativa previsiblement a final d’any) i sense estar homologada, el nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va anunciar el 5 de juliol passat l’execució d’una doble via independent d’amplada internacional entre Castelló i València, amb una inversió de 1.170 milions d’euros a executar a partir del 2019.

A més, va anunciar la instal·lació del tercer fil en l’altra via de Rodalia que uneix València amb Castelló (178 milions d’euros més), confirmant d’aquesta manera la teoria del col·lapse que pot suposar ficar tots els trens per una via única.

Però, tenint en compte aquestes dades, no hauria estat més ràpid i econòmic apostar des del principi per aquesta doble plataforma?

Sobre això, des del Govern defensen l’actuació tal com s’ha executat. El delegat, Juan Carlos Moragues, ha explicat que “l’anunci del ministre De la Serna suposa un salt qualitatiu en les infraestructures de la Comunitat”.

Segons Moragues, “amb la doble plataforma es duplicarà la capacitat de trànsit de la via, hi haurà més capacitat per a mercaderies, rodalies i AVE”.

Sobre la conveniència del tercer carril, ha comentat que “era la manera més ràpida, realista i sostenible que l’alta velocitat arribara a Castelló en el mínim temps possible; ara, amb la previsió d’un augment de la demanda de trànsit de mercaderies i viatgers, s’ha apostat per sumar al tercer carril aquesta doble plataforma”.

No obstant això, per a la Conselleria d’Obres Públiques la visió és radicalment oposada. Fonts del departament que dirigeix María José Salvador han considerat que “s’han perdut huit anys per a tornar a la solució inicial de la doble plataforma i perjudicar considerablement els usuaris de Rodalia”.

Les mateixes fonts han comentat que “si s’hagueren licitat les obres de les dues noves vies al seu moment, hui les obres ja estarien acabades i ens hauríem estalviat temps, diners i molèsties: l’AVE de Madrid a Castelló estaria operatiu, els rodalies haurien millorat els seus temps de recorregut entre València i Castelló així com els trens de mitjana i llarga distància”.

A pesar de tot, han valorat “aquest canvi de postura”, encara que insisteixen que ha fet perdre “molts anys i ha causat innumerables problemes”.

Sobre això, el secretari general de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Diego Lorente, ha comentat que evidentment “de temps, se n’ha perdut perquè l’anterior ministra, Ana Pastor, va dir que el Corredor estaria acabat el 2015”.

No obstant això, ha preferit veure el got “mig ple” i han valorat que hi ha “un abans i un després amb el nou ministre, ara el que s’està fent és analitzar situacions, planificar i prendre decisions, això és l’important”.

Lorente ha afegit que “quan han planificat s’han adonat que la doble plataforma era necessària per la saturació de les vies actuals i, en aqueix sentit, és positiu que s’hagen compromés a fer-ho, ara falta que es reflectisca en els pressupostos i s’execute”.

El secretari general d’AVE ha insistit que s’està fent “un treball seriós i una planificació integral que no és un capritx, sinó que és necessària”.

Per la seua banda, des dels sindicats CCOO i UGT han coincidit a afirmar que amb la doble plataforma en amplada internacional que s’ha planificat, el tercer fil “no cal”, ja que podrien circular per les actuals vies els Rodalia i, a les nits, els trens de mercaderies, mentre per la nova plataforma anirien els AVE i llarga distància.

“El tercer carril va ser una decisió errònia que finalment ha allargat els terminis i encara no està clar el risc que pot tenir, perquè no s’ha provat la resistència de les vies al pes dels mercaderies”, han destacat fonts de UGT.

Des de CCOO han insistit a hores d’ara “és una incògnita com es comportarà el tercer carril, si hagueren apostat des del principi per la doble plataforma ja estaria construïda i funcionant”.

A més, han advertit que “des de València a Sagunt no poden encreuar-se trens en sentit contrari, alguns Rodalia tarden quasi una hora i mitja a arribar de València a Castelló”.

Etiquetas
stats