El trànsit de contenidors es desploma en el port de València i tanca el 2023 amb la xifra més baixa en sis anys

“Aquesta obra no és un capritx, probablement és la primera infraestructura que es fa a conseqüència de l’existència de demanda, moltes vegades es fan primer les infraestructures i després es genera la demanda, però açò és a l’inrevés, ací la demanda existeix, és una necessitat real; de fet el port treballa en franges de congestió”. El ministre de Transports, Óscar Puente (PSOE), es va pronunciar així el 18 de gener passat en una conferència a Madrid en Nueva Economía Foro pel que fa a la polèmica terminal nord de contenidors del port de València, l’aprovació de la qual va anunciar el mes passat amb un brindis en l’Edifici del Rellotge amb el president del Govern valencià, Carlos Mazón (PP), i l’alcaldessa, María José Catalá (PP).
Les dades oficials, no obstant això, desmunten aquest argument del ministre, un dels més utilitzats pels defensors de l’ampliació que tracten de traslladar la sensació de risc de col·lapse si no s’executa la infraestructura.
Segons l’últim butlletí estadístic publicat per l’Autoritat Portuària de València (APV), l’any passat es va tancar amb un moviment de 4,7 milions de contenidors (TEU), cosa que suposa un descens del 5,16% respecte de l’any 2022 i del 14,5% respecte de l’any 2021, quan es va aconseguir el rècord amb 5,5 milions de contenidors gestionats. A més, la dada de l’exercici passat és la més baixa en els últims sis anys.
A tot això s’uneix que l’estudi de viabilitat de l’ampliació nord va estimar un volum total en el port de València de 8 milions de contenidors l’any 2023, per bé que la realitat és que se n’han mogut un 40% menys del que es preveia per a justificar la necessitat de la infraestructura. La capacitat actual de les tres terminals del port de València és de 7,5 milions de contenidors (TEU).
Quant al tipus de moviments, dels 4,7 milions de contenidors, un 24,2% estaven buits, un 41,7% van ser de trànsit, és a dir, van passar d’un vaixell a un altre, i el 34,1% restant van ser d’importació i exportació.
En termes generals, pel que fa a tones de mercaderies, l’APV va tancar l’any mig punt per damunt de la mitjana de resultats del Sistema Portuari Espanyol amb un descens de trànsits del 2,81%. Aquesta evolució a la baixa el 2023 tant dels molls valencians com de la resta dels ports espanyols s’explica a conseqüència de la contracció del comerç internacional i el descens generalitzat de càrrega gestionada en tots els ports, conseqüència de la crisi econòmica provocada pels conflictes a Ucraïna i Palestina i la incertesa derivada del conflicte de la mar Roja.
0