El port de València obri la porta perquè MSC exigisca una indemnització en adjudicar-li l’ampliació que està sense aprovar
Política de fets consumats. Això és el que denuncia la Comissió Ciutat-Port, entitat integrada per associacions veïnals i ecologistes, en la maniobra que ha utilitzat el port de València per a fer pràcticament imparable l’ampliació nord.
Malgrat que el projecte definitiu dels futurs molls que haurà de construir l’Autoritat Portuària de València (APV) encara està en fase de redacció i a pesar que el Ministeri de Transports (abans Foment) no s’ha pronunciat sobre si és preceptiva una altra declaració d’impacte ambiental (DIA), el consell d’administració de l’entitat portuària té previst adjudicar aquest mes a la companyia TIL, filial de la naviliera MSC, l’equipament i l’explotació de la futura terminal de contenidors mitjançant una concessió a 50 anys.
D’aquesta manera, serà molt complicat que finalment el projecte es puga paralitzar i en aquest cas, la companyia adjudicatària, que invertirà al voltant de 800 milions d’euros en tota la maquinària necessària per a posar en marxa la terminal, podria exigir compensacions si es produeix un retard excessiu en el cronograma establit per a la posada en marxa de la infraestructura i, per descomptat, si arribara a descartar-se.
Segons ha explicat un dels portaveus de la Comissió Ciutat-Port i exsecretari general de Podem a la Comunitat Valenciana, Antonio Montiel, l’oferta de TIL inclou un cronograma d’actuacions segons el qual la part de les obres que correspon executar a l’APV, és a dir, la construcció dels molls, s’hauria de desenvolupar entre l’1 de gener de 2022 i el 30 de setembre de 2023 per a tindre conclosa la totalitat de la instal·lació (inclosa la terminal que gestionarà TIL) el 30 de juny de 2026.
La realització d’una altra DIA suposaria un retard en els terminis, segons el mateix president de l’APV, Aurelio Martínez, d’un mínim de tres anys, amb la qual cosa, potser, una vegada adjudicada a TIL la concessió, la companyia podria tindre arguments legals per a exigir alguna mena de compensació.
De fet, el mateix Martínez sempre ha insistit que està disposat a negociar qualsevol aspecte del projecte que no implique un retard en els terminis i molt menys una DIA que implicaria anys de paràlisi.
Precisament, aquesta és una de les qüestions que la Comissió Ciutat-Port argumentarà per impugnar l’adjudicació de la concessió a TIL mitjançant un recurs contenciós administratiu en què, a més, sol·licitarà la paralització cautelar de tot el procés administratiu.
Segons ha explicat Montiel, l’entitat considera que “no es pot produir aquesta adjudicació sense que s’haja resolt abans si el projecte en conjunt requereix una altra DIA, entre altres coses, perquè encara no hi ha projecte”.
Al mateix temps, una vegada es presente el projecte definitiu dels nous molls, també hi recorreran en contra en el jutjat, atés que “no s’han analitzat altres alternatives a l’ampliació i hi ha estudis que demostren que, si el port aprofitara bé tota la seua superfície actual, seria innecessària, perquè tindria prou capacitat”.
0