Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Així serà la nova plaça de la Reina: de vianants, verda, amb veto a noves terrasses, banys públics i una font

Panoràmica de la plaça de la Reina

Carlos Navarro Castelló

València —

Un dels projectes que, sens dubte, marcaran la legislatura del tripartit que dirigeix l’Ajuntament de València de la mà de Joan Ribó començarà a prendre forma en breu.

La remodelació i adequació per a vianants de la plaça de Reina suposarà una prova de foc tant pel canvi de paradigma que implicarà en matèria de mobilitat com per a comprovar el resultat del procés participatiu en què es basarà l’actuació.

Sobre això, el regidor de Participació, Jordi Peris (València en Comú), ha informat eldiariocv.es que una vegada conclosa aquesta consulta denominada Participa, Reina!, s’ha elaborat un document final amb les peticions ciutadanes que han sorgit de les entrevistes personals, enquestes en línia i tallers de debat que es van dur a terme en els mesos passats de setembre, octubre i novembre.

Segons Peris, “en tot aquest procés han participat veïns, comerciants, hostalers, falles, taxistes, EMT i tot col·lectiu o particular que d’alguna manera té vinculació amb l’activitat de l’entorn”. A més, s’ha obert “la possibilitat que qualsevol ciutadà de València puga aportar les seues opinions o idees a través de la web Participa, Reina!”.

D’aquesta manera, l’equip d’arquitectes que guanye el concurs per a la redacció del projecte tècnic haurà d’incloure totes les propostes que recull el document esmentat. La redacció del projecte s’ha licitat per 174.800 euros i està previst que s’adjudique al maig.

“Fins llavors, es crearà una comissió de seguiment formada per un representant de cada col·lectiu que ha intervingut en el procés participatiu, que anirà reunint-se amb els arquitectes per comprovar que totes o la majoria de les propostes ciutadanes hi han quedat plasmades; si alguna és tècnicament inviable, hauran de justificar-ho”, ha explicat l’edil.

El conjunt de l’actuació, incloent-hi la redacció del projecte, el procés participatiu i l’execució de les obres costarà 5 milions d’euros.

En tot el procés han anat de la mà tant la regidoria de Participació com la de Mobilitat, que dirigeix Giuseppe Grezzi (Compromís), encarregada de gestionar i coordinar les obres: “Està previst que les faenes arranquen el 2018 i que duren un any i mig”, ha comentat Peris.

Però, quines han estat les peticions ciutadanes que haurà de recollir el projecte i que definiran la futura plaça? Aquestes són les més cridaneres:

Vegetació: la plaça haurà de disposar de zones verdes que permeten regular la temperatura, disminuir la pol·lució i atenuar el soroll. Els arbres hauran de ser de fulla caduca (sempre que no supose una despesa excessiva en neteja), de baix port per no tapar els monuments i haurà d’haver-hi vegetació aromàtica. A més, es mantindran alguns dels arbres existents, com la carrasca, l’olivera i el roure.

Terrasses: la idea és buscar un equilibri entre l’espai dedicat a les terrasses i a la vida quotidiana. Per això no es concediran més llicències i es marcarà el terra perquè no s’amplien les que hi ha, fet que implicarà afegir un article específic per a la plaça de la Reina en l’ordenança. Quant a la disposició de les terrasses, hauran d’estar totes ben agrupades al mig de la plaça o bé envoltant el perímetre, i la tipologia de les taules i les cadires seran uniformes.

Il·luminació: adaptar l’enllumenat a les necessitats lumíniques per a evitar contaminació amb llums ben orientades i amb llum blanca que no siga dispersa, llum integrada en el mobiliari i il·luminar la catedral, el carrer de la Pau i Santa Caterina.

Sòls i paviments: paviments segurs que permeten diferents usos. Hauran de ser antilliscants, una part ignífuga en què es plantarà i es cremarà la falla del Tio Pep, definir una trama de paviments i sòls que permeten una lectura històrica de l’antiga traça urbana, que el paviment estiga vinculat als carrers adjacents i disposar en terra en vertical plaques informatives.

Mobiliari: ha de facilitar l’ús de l’espai de manera intergeneracional, l’estada, la reunió o el joc per a diferents edats perquè siga un lloc de socialització més que un lloc de pas. Així, haurà d’habilitar zona de bancs, ombres i taules. El mobiliari serà flexible, perquè permeta habilitar activitats de tipus cultural, sempre en uns horaris que permeten el descans dels veïns.

Arreplega de fem: els contenidors s’eliminaran de la plaça per raons estètiques i higièniques. Així doncs, es disposarà d’un sistema soterrat que podria fins i tot incloure’s en l’interior de l’aparcament.

Construccions efímeres: la plaça haurà d’incloure un sistema d’ancoratges, presa elèctrica, etc., que permeta el muntatge i desmuntatge d’estructures que facen possible configurar escenaris o mercats ambulants, de manera que se’n dignifique la imatge i que siga uniforme.

Font: disposar d’un o més punts d’aigua que donen frescor a l’ambient mitjançant fonts senzilles per a beure i punts d’aigua que emergisquen del terra.

Càrrega i descàrrega: es planteja establir un horari fix i uns punts de càrrega i descàrrega, solucionar un sistema perimetral a la plaça i tenir en compte el pes i l’alçària dels vehicles.

Carril bici: resoldre un recorregut de carril bici per l’entorn de la plaça, però no per dins seu. Situar parades de bici en relació amb altres mitjans de transport públic i amb l’aparcament subterrani.

Recuperació d’espais en desús: recuperar el solar del Micalet i la Casa del Rellotger per a un equipament cultural, i també donar usos provisionals als solars buits de l’entorn.

Informació: oferir informació als vianants mitjançant plafons, mapes interactius i una oficina d’informació d’acollida al visitant.

Banys públics: disposar uns banys públics en la plaça nets, vigilats, adaptats i accessibles. Estaran integrats en la plaça o vinculats a un altre equipament, com l’oficina d’informació o l’equipament cultural.

Aparcament: garantir als residents l’accés als aparcaments existents i resoldre els accessos a l’aparcament subterrani. En aquest sentit, es proposa crear en aquest pàrquing un espai vigilat per a bicicletes. Les rampes d’entrada i d’eixida estaran preferiblement al carrer de la Pau i al carrer de Sant Vicent.

Propostes de mobilitat: la mobilitat ha estat un dels temes estrela del procés participatiu. Algunes de les propostes que han quedat plasmades en el document han estat la recuperació de la línia 5b per l’interior de Ciutat Vella, convocar un concurs de disseny per a les parades de transport públic que hauran d’incloure ombres, canviadors, Wi-Fi, recarrega de mòbil, informació per a invidents, etc. Instal·lar les parades de bus i de taxi als carrers adjacents.

Etiquetas
stats