El PP i Vox passen de l’informe de qualitat de l’aire de la Politècnica per a evitar aplicar la zona de baixes emissions a València
L’equip de govern del PP i de Vox a l’Ajuntament de València nega el rigor científic dels estudis sobre qualitat de l’aire d’experts de la Universitat Politècnica i, per tant, no els tindrà en compte a l’hora de posar en marxa la zona de baixes emissions.
Així ho va confirmar divendres passat 10 de novembre el portaveu municipal del PP, Juan Carlos Caballero, després de la junta de govern en què va anunciar que portaran al ple de dimarts una moció per a deixar sense efecte l’aprovada en la sessió passada amb els vots del PSPV i de Compromís, per estar l’equip de govern en minoria, ja que part dels seus edils van eixir a esmorzar.
Per mitjà d’aquesta moció aprovada i que quedarà anul·lada dimarts, l’executiu que dirigeix l’alcaldessa María José Catalá es va comprometre a tindre en compte l’informe esmentat a l’hora d’aplicar la zona de baixes emissions, després d’afirmar el regidor de Mobilitat, Jesús Carbonell, que no s’aplicarien restriccions de trànsit ni sancions, “llevat que se superen els llindars de contaminació, cosa poc probable, ja que cap barri de València arriba als límits estipulats”.
L’estudi de la Politècnica, dels professors José Vicente Oliver i Edgar Lorenzo, del grup d’investigació contra el canvi climàtic de l’Institut de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, està basat en mesuraments fets amb una xarxa de sensors de dosimetria passiva amb més de 600 unitats distribuïdes per tota la ciutat, en les dades oferides per les estacions fixes i en l’aplicació de sistemes de teledetecció satel·litària del programa Copernicus. Sobre la base d’aquestes dades, es conclou que “el 49% dels mesuraments fets van superar els límits fixats i això implica que, hui dia, la població de 34 dels 70 barris monitorats viu en zones en què la qualitat de l’aire representa un risc seriós per a la salut”.
Tots dos experts adverteixen que, “clarament i amb el màxim rigor científic, no limitar l’accés a vehicles contaminants en la ZBE és precisament no implementar una ZBE, seguint els límits de contaminació establits per la Directiva 2008/50 de la Comissió Europea”, cosa que, a més, des del Ministeri de Transició Ecològic es va advertir que pot implicar la pèrdua de 10 milions d’euros en ajudes.
Tot i això, la moció que portarà el PP al ple de dimarts considera que aquest informe no està actualitzat, que no hi ha cap raó per a prendre com a referència els valors límit de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) com a punt de partida, ja que van més enllà dels establits en la normativa vigent i que, per tant, l’Ajuntament es basarà en els mesuraments de les set estacions fixes de l’Ajuntament (la major part situades en zones de baixa densitat de trànsit), juntament amb quatre més de la xarxa de vigilància de la ciutat.
Segons l’equip de govern, la normativa vigent exigeix definir objectius que permeten complir els valors límit de qualitat de l’aire que fixa el Reial decret 102/2011, així com incloure mesures per a assolir-los i la calendarització d’aquestes, però no exigeix cap calendari respecte dels valors guia de l’OMS, molt més dràstics, sinó que la ZBE contribuirà a assolir-los.
Per aquest motiu, l’objectiu del PP és complir la legislació vigent en els termes estrictes contribuint així, per tant, a la millora de la qualitat de l’aire, que es pressuposa pel fet de complir aquesta legislació i, d’altra banda, no exigir a la ciutadania sacrificis calendaritzats que vagen més enllà d’aquest compliment, és a dir, que basant-se en els seus mesuraments, en la pràctica no hi haurà restriccions, almenys de manera immediata, llevat que les estacions fixes detecten que se superen els llindars de contaminació.
0