Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
La izquierda presiona para que Pedro Sánchez no dimita
Illa ganaría con holgura y el independentismo perdería la mayoría absoluta
Opinión - Sánchez no puede más, nosotros tampoco. Por Pedro Almodóvar

Un ‘whatsapp’ anònim per a combatre l’assetjament escolar

Un dels professionals que atén els missatges dels alumnes

Carlos Navarro Castelló

València —

“Cada dia es produeixen situacions injustes i d’assetjament escolar que no són compartides, de les quals no tenim visibilitat; la conscienciació ha de passar per ser tots molt més proactius per a saber la manera de pal·liar els primers senyals d’assetjament en les comunitats educatives”.

Així ha explicat Pablo Langa, director de l’empresa valenciana ProtOS-soluciones educativas, com va sorgir la idea de desenvolupar ZeroAcoso, una plataforma tecnològica per a prevenir possibles casos d’assetjament escolar mitjançant d’un servei de missatgeria a través del telèfon mòbil.

Segons ha explicat Langa, es tracta d’establir “un canal confidencial de comunicació entre tots els actors dels centres escolars, connectat les 24 hores amb equips professionals de psicopedagogs”.

I és que, un dels problemes principals dels casos d’assetjament és que la majoria dels incidents mai no es reporten. Segons dades d’UNICEF, només al voltant d’un 10% dels adolescents admet haver estat víctima d’assetjament escolar en l’últim any.

Segons Langa, ZeroAcoso elimina el factor de la “por de delatar-se”, ja que en tot moment es respecta l’anonimat de les víctimes, de la resta de l’alumnat que poden conéixer algun cas i els espante denunciar-lo, així com també de pares o de professors.

El funcionament de la plataforma és molt senzill. La víctima/testimoni/usuari inicia la conversa amb un simple missatge per qualsevol de les vies disponibles: SMS, Android app i iOS app, i Facebook gràcies a la integració de Facebook Messenger.

Així, el professional encarregat de contestar aquests missatges els rep en un panell de control a través del qual pot contestar-los de manera senzillament i totalment anònima. En cap cas aquest professional té la possibilitat de contactar amb l’alumne per una altra via que no siga un missatge anònim.

Els missatges arribaran a l’alumne per la mateixa via per la qual els haja iniciat, SMS o app mòbil. D’aquesta manera s’estableix una comunicació bidireccional i anònima de la qual l’alumne té el control total. Ell decideix quan l’enceta i quan la tanca.

El responsable de respondre als missatges pot també categoritzar-los demanant dades que, així, ajudaran el centre a actuar de manera proactiva.

Langa ha explicat que el sistema està enfocat per a alumnes entre 10 i 17 anys aproximadament i que ja ha començat a implantar-se en col·legis de Madrid.

A la Comunitat Valenciana el col·legi concertat Sagrada Familia Patronato de la Juventud Obrera, situat a València, és el primer en què s’ha implantat la plataforma tecnològica ZeroAcoso amb vista a aquest curs.

El responsable de l’entitat ha comentat que han parlat amb la Conselleria d’Educació a presentar-los de primera mà el projecte amb vista a implantar-los en centres públics, i encara que ha estat ben acollit, de moment no han rebut resposta.

Pel que fa al cost d’aquest servei per als centres, Langa ha explicat que la descàrrega de l’aplicació en el mòbil és gratuïta i que la inversió es destina al personal que atén els missatges: “Encara que va en funció del nombre d’usuaris, pot costar uns 3.900 euros per centre l’any”.

Sobre el cas de la xiqueta de 8 anys que ha patit una agressió brutal en un col·legi de Palma després d’haver patit, segons la versió dels pares, assetjament escolar des del començament del curs, fonts de ZeroAcoso han comentat que el Govern balear s’hi ha posat en contacte per interessar-se pel servei.

Protocols en centres públics valencians

A la Comunitat Valenciana són els centres escolars els que estableixen els seus plans de convivència, que han de seguir el protocol marcat en l’Ordre 62/2014, de 28 de juliol. Segons aquesta ordre, el més important quan hi ha un cas d’assetjament escolar és comunicar-ho al registre central d’incidències de la convivència (PREVI).

Segons Educació, en el curs 2014-2015 es van registrar en el PREVI 2.938 incidències de qualsevol mena, de les quals 86 van correspondre a assetjament escolar específicament i 228 a ciberassetjament.

Etiquetas
stats