El col·lapse de Vueling posa en risc l'operació sortida de l'Aeroport del Prat
L'inici de l'operació sortida de la primera etapa de les vacances ha coincidit amb l'aflorament de greus problemes operatius de l'aerolínia Vueling a Barcelona. A les cancel·lacions de vols, esdevingudes durant l'últim tram de la setmana passada, s'han sumat importants retards que han afectat milers d’usuaris a l'aeroport del Prat.
A l’acumulació de retards i les cancel·lacions s'ha unit el que aproximadament entre mil i dues mil maletes, segons les fonts, han quedat fora del circuit d'embarcament i recollida d'equipatges i poc a poc s'acumulen en dos magatzems facilitats per AENA a la companyia de handling encarregada d'aquesta gestió perquè les reenviï als seus propietaris.
Divendres passat Vueling sofrir sis cancel·lacions i desenes de retards, que van col·lapsar les seves oficines d'atenció al client en el hub aeri barceloní.
Dissabte, el director comercial de Vueling, David Garcia Blancas, es va disculpar explicant: “tota l'empresa està dedicada a resoldre la situació actual”. El directiu va assegurar que l'operadora “segueix compromesa en oferir un servei de qualitat a tots els seus clients”.
La coincidència del col·lapse amb l'inici de la primera fase de les vacances de juliol ha empitjorat la sensació de fiasco. L'1 de juliol és un dels dies de més activitat de l'any a l'aeroport de Barcelona: la previsió oficial era de 1.025 moviments, entre entrades i sortides d'avions, amb una oferta total de 182.180 seients. La tensió es mantindrà també a diumenge, amb 1.039 moviments i l'ocupació de 187.768 seients. A primeres hores del matí de dissabte s'havien cancel·lat quatre vols i els retards superen de mitjana les tres hores. En una jornada normal, la mitjana de moviments a l'aeroport barceloní és de 900.
Una de les causes dels retards i cancel·lacions de Vueling, que assumeix gairebé el 40% de l'operativa del Prat, han estat els efectes indirectes de la vaga instal·la pels controladors aeris francesos de la setmana passada, de la qual no s'havia pogut recuperar fins ahir. Encara que altres fonts del sector atribueixen aquests problemes operatius a l'excessiva explotació dels avions i la manca de previsió adequada en cas d'incidències als problemes que pateix l'empresa aquests dies.
Per la seva part la Generalitat de Catalunya, mitjançant l'Agència Catalana de Consum (ACC), ha demanat a Vueling explicacions pels múltiples retards i cancel·lacions, que han afectat ja a milers d'usuaris. La Generalitat no té competències per sancionar per retards. Però pot intervenir si es demostra que s'han vulnerat els drets dels passatgers. Si això succeís, Vueling podria rebre multes d'entre 10.000 i 100.000 euros, segons el volum d’afectats i l'import que això representi.
Correspon a l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) la competència en matèria de retards i cancel·lacions. L'ACC li ha demanat que actuï amb celeritat i que doni les explicacions pertinents.