Licitada per 22 milions la passarel·la subterrània que unirà les estacions del metro de València del carrer d’Alacant amb la de Xàtiva
El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha anunciat que la Generalitat autoritzarà en el pròxim ple del Consell l’inici del procés la licitació de les obres de construcció de la connexió subterrània per als vianants entre les estacions d’Alacant i Xàtiva de Metrovalència, que tindrà un pressupost de 22 milions d’euros.
Arcadi España ha fet aquest anunci en el transcurs de la reunió que ha mantingut en el mateix lloc de les obres de l’altre accés per als vianants que unirà la mateixa estació d’Alacant amb la de Bailén. En la visita ha estat acompanyat per la directora gerent d’FGV, Anaïs Menguzzato i per la secretària autonòmica d’Obres Públiques, Transports i Mobilitat Sostenible, María Pérez.
La prolongació fins a Bailén per a enllaçar amb la Línia 7 de Metrovalència està fent-se aprofitant l’actual pas per als vianants en desús i situat en el túnel de la Gran Via de les Germanies, incorporant un punt d’enllaç d’uns 25 metres. Aquest accés estarà obert tant per a persones usuàries com per a vianants.
Aquestes obres han obligat a tancar a la circulació de vehicles l’accés al carrer de Bailén, des de la part superior del túnel de la gran via de Ramón y Cajal, i està previst que acaben, pel que fa a l’afecció al trànsit en aquesta zona, a mitjan aquest mes d’agost.
El conseller ha explicat que “aquests dos accessos per als vianants permetran connectar la Línia 10 amb l’actual xarxa de Metrovalència i millorar les condicions de mobilitat dels futurs usuaris, siguen residents de conjunt la ciutat de València o del conjunt de la seua àrea metropolitana”.
El canó subterrani per als vianants que connectarà les estacions d’Alacant i Xàtiva es licitarà per un import superior a 22 milions d’euros i permetrà una connexió ràpida i fluida dels viatgers i viatgeres per a fer el transbord amb les Línies 3, 5 i 9 de Metrovalència.
En el cas d’aquesta infraestructura, la longitud projectada és superior a 250 metres i unirà a través del subsol totes dues estacions des dels vestíbuls, arrancant a cota de vestíbul en el costat d’Alacant i arribant a uns tres metres per davall del nivell de vestíbul de l’estació de Xàtiva, la qual cosa obliga a disposar un nucli de comunicació vertical compost per una escala fixa i una altra de mecànica i un ascensor accessible per a PMR (persones de mobilitat reduïda).
El projecte inclou el disseny de totes les instal·lacions elèctriques i d’enllumenat; ventilació; protecció contra incendis i comunicacions necessàries per a la posada en servei de la connexió per als vianants, així com equips de transport assistit per als viatgers.
Evolució de les obres
Arcadi España ha destacat que “el conjunt d’actuacions previstes per a posar en servei aquesta línia estan en execució o completades, amb l’objectiu d’aconseguir que el 2022 aquesta ampliació de la xarxa de Metrovalència siga tota una realitat”.
La Línia 10, una vegada completada, unirà el centre de València amb la zona de la Ciutat de les Arts i les Ciències i el barri de Natzaret, ampliant de manera molt considerable l’oferta de transport de la xarxa de Metrovalència. Aquesta línia combina trams subterranis i en superfície, amb un recorregut de 5,3 quilòmetres i 8 estacions i parades (3 de subterrànies i 5 en superfície).
El projecte de construcció del conjunt d’aquesta línia està cofinançat per la Unió Europea, a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.
En l’actualitat estan executant-se les obres previstes al llarg del tram subterrani, amb un pressupost superior a 25 milions d’euros. Les faenes comprenen la instal·lació de la totalitat de la doble via i aparells; drenatges i canalitzacions laterals per a instal·lacions; i les faenes d’arquitectura de les tres estacions que inclouen acabats, paviments, revestiments verticals, mobiliari, etcètera.
FGV va iniciar el mes de novembre passat les faenes del condicionament de la superestructura de via, arquitectura i equipament del tram en superfície, des de l’eixida del túnel en la rampa d’Amado Granell fins al barri de Natzaret, incloent-hi la construcció en el barri de Natzaret del depòsit provisional per a les unitats tramviàries que circularan per aquesta prolongació de la xarxa de Metrovalència.
La resta de les instal·lacions, com l’electrificació, les subestacions i les connexions del traçat entre l’estació d’Alacant i Natzaret, així com la senyalització, la comunicació i la seguretat estan en ple procés d’execució, segons el que es preveu.
Com a faenes ja completades, el 2020 van acabar les obres de construcció de la rampa que connecta els trams subterranis i en superfície a l’altura de l’avinguda d’Amado Granell. Les obres han inclòs la construcció de la parada en superfície dels Germans Maristes, per un import superior a 3,8 milions d’euros.
0