Mazón adjudica a dit a un condemnat en Gürtel el contracte de l’obra de la passarel·la per a vianants del barranc de Poio

El Govern autonòmic de Carlos Mazón continua adjudicant huit mesos després de la DANA contractes d’emergència –a dit per naturalesa– d’obres de reconstrucció de les zones afectades per les inundacions del 29 d’octubre passat. Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), l’empresa pública de què depén el metro, ha ampliat l’adjudicació del contracte de les obres en el pont ferroviari del barranc de Poio per a incloure la passarel·la per a vianants a l’estació de Paiporta, destruïda per la DANA. El contracte, adjudicat a CHM Obras e Infraestructuras SA, es va formalitzar al final de juny i es va penjar en la Plataforma de Contractació l’1 de juliol passat.

L’empresa està presidida per un finançador confés del PP valencià: Francisco Javier Martínez Berna, condemnat en el marc del cas Gürtel a un any i nou mesos de presó per dos delictes electorals relatius a les eleccions autonòmiques i municipals del 2007 i per un delicte de falsedat documental. El seu germà José Martínez Berna, conseller de la constructora, també va ser condemnat a la mateixa pena, després d’un pacte de conformitat subscrit el 2018 entre els dos empresaris i la Fiscalia Anticorrupció. La constructora, segons l’últim recompte d’elDiario.es, ja havia obtingut 14,3 milions d’euros en contractes d’emergència de la DANA.

CHM Obras e Infraestructuras SA ja va resultar adjudicatària, també mitjançant un contracte d’emergència, de l’execució de les obres del pont ferroviari sobre el barranc de Poio a Paiporta. Amb l’ampliació del contracte, el pressupost total passa de 4,2 a 5,3 milions d’euros, sense incloure-hi l’IVA.

FGV justifica la tria de l’empresa per a les obres de la passarel·la per a vianants per la seua capacitat de començar les faenes de manera immediata amb disposició de maquinària, mitjans humans qualificats i per l’experiència en faenes similars, com ara la rehabilitació del viaducte sobre el barranc del Mascarat de la línia 9 d’Alacant.

La passarel·la per a vianants de Paiporta, així com els seus accessos, va quedar “arrasada i parcialment recolzada en el pont ferroviari” a conseqüència de la DANA del 29 d’octubre passat, segons explica el contracte.

L’adjudicació d’emergència de les obres del pont ferroviari no incloïa l’estructura per a vianants i els seus accessos “per no formar part del catàleg d’infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat”, indica el document.

El director general de Transports i Logística de la Generalitat, Manuel Ríos, va proposar el 15 de febrer passat l’adscripció de les obres a FGV per raons d’interés públic. Sis dies després, el conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, va firmar la resolució que acordava que FGV duguera a terme les obres.

El contracte estableix un termini d’execució de les obres amb una previsió de finalització per al pròxim 13 d’agost.