Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

De Valenbisi als patinets elèctrics compartits: les noves tecnologies revolucionen la mobilitat a València

Un vianant observa els nous patinets elèctrics de l’empresa Lime

Carlos Navarro Castelló

València —

“Les noves tecnologies ens estan marejant amb problemes en el sector del taxi, amb els apartaments turístics i ara amb els temes de mobilitat d’una manera bastant massiva; hem de fer unes ordenances per a regular-ho, perquè eixiran més innovacions i sobre aquest tema hem d’actuar”.

Així es va pronunciar dilluns l’alcalde de València, Joan Ribó, sobre el desembarcament a València de Lime, una empresa californiana amb capital d’Uber i Alphabet que ha començat a operar el lloguer per temps de patinets elèctrics, que ha distribuït per diferents punts de la ciutat, entre els quals, el Mercat Central, l’Estació del Nord o la plaça de Bous.

Des de l’any 2010, l’únic sistema de préstec de vehicles compartits que funcionava a la ciutat era Valenbisi. El projecte, impulsat per l’Ajuntament de València mitjançant una concessió que es va adjudicar a l’empresa JCDecaux, va suposar la distribució de 2.700 bicicletes en 250 bases situades per tota la ciutat.

En el seu moment, va suposar una revolució i va arribar a 110.000 abonats. Però a poc a poc ha anat perdent adeptes, fins als 44.000 actuals, entre altres coses, pel pes excessiu dels vehicles o per la falta de garanties d’existència de bicis en les bases, i també d’ancoratges a l’hora de deixar-les.

En l’actualitat, tots aquests problemes han quedat més que resolts amb l’avanç dels motors elèctrics, cada vegada més estesos, potents i autònoms, unit al boom de les aplicacions mòbils vinculades als mitjans de transport.

Aquests són els dos factors principals que han fet possible la implantació fa un any de Muving, l’empresa de lloguer de motos elèctriques, i ara de Lime, amb els patinets elèctrics.

Un mitjà de transport que s’ha disparat en els últims mesos a la ciutat, principalment per l’ampliació de la xarxa de carrils bici, que fa possible una circulació segura amb el patinet per bona part de València.

El funcionament de tots dos sistemes és idèntic. Mitjançant una aplicació mòbil, es posen en marxa tant les motos com els patinets i es cobra una quantitat en funció del temps d’ús. A més, es pot localitzar el vehicle disponible més proper.

Buit legal

La irrupció d’aquests serveis ha pillat a contrapeu l’Ajuntament de València. D’una banda, els responsables municipals consideren positiu que s’utilitzen mitjans de transport sostenibles que contribuïsquen a reduir l’ús del vehicle privat.

Però, de l’altra, tenen por que això puga generar una invasió de tota mena de vehicles en l’espai públic. I és que, en el cas dels patinets, l’ordenança de mobilitat actual no fa cap esment a l’estacionament d’aquests, per la qual cosa la companyia Lime no ha necessitat cap mena de permís municipal per a instaurar-se. Simplement, ha deixat els patinets aparcats en les voreres.

Encara així, segons ha explicat a eldiario.es el portaveu de Lime a Espanya, Álvaro Salvat, “Lime ha estat en contacte amb responsables institucionals de València, inclòs l’Ajuntament de la ciutat, per a explicar el seu model de funcionament”.

Salvat ha afegit que la seua intenció és “treballar amb l’Ajuntament perquè el funcionament de Lime siga com més beneficiós millor per a totes les parts involucrades, incloent-hi vianants i usuaris”.

Tal com han explicat l’alcalde Ribó i el regidor de Mobilitat, Giuseppe Grezzi, l’Ajuntament regularà d’una banda tot allò relacionat amb la circulació i l’estacionament de patinets, motos i bicis en la nova ordenança de circulació, l’esborrany de la qual està previst que es presente aquest mateix mes, però a més, elaborarà una normativa específica per a regular i controlar tot allò relacionat amb les noves tecnologies i la mobilitat.

I és que, després de les motos i els patinets elèctrics, vindran altres modalitats com els cotxes elèctrics de lloguer compartit que funcionaran també a través dels telèfons mòbils.

L’Ajuntament ja ha rebut unes quantes propostes d’empreses interessades a oferir aquest servei, que ja funciona en altres ciutats, cosa que genera dubtes en el consistori pel ja per si mateix deficitari espai per a aparcar.

La mobilitat del futur està molt a prop i està per veure si les ciutats, i en aquest cas València, estan preparades per a assumir-la, a més de l’efecte que tindrà en altres mitjans tradicionals com el vehicle privat, el bus, el metro, el tramvia i fins i tot Valenbisi, sistema que de ben segur haurà de reinventar-se.

Etiquetas
stats