El PP congela els pressupostos de Balears en ple pols amb Vox i ajorna la negociació fins després de les eleccions
LLEGIR EN CASTELLÀ
El Govern de Marga Prohens (PP) ha decidit suspendre temporalment les negociacions per aprovar els pressupostos autonòmics de 2027 fins després de les eleccions generals del pròxim 29 de novembre, en un context de creixents discrepàncies amb Vox, que ha posat damunt la taula, com a condició per donar suport al sostre de despesa i als comptes, mesures com la incorporació del concepte de “prioritat nacional” i la retallada de la denominada “despesa ideològica”. El vicepresident primer i conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, Antoni Costa, ha assegurat, però, que l'ajornament no té res a veure amb els condicionants plantejats per la formació d'extrema dreta, i ha argumentat que la convocatòria electoral està interferint en les converses i que existeix el risc que aquestes s'utilitzin amb finalitats partidistes.
“Deixam en suspens qualsevol conversa sobre els pressupostos fins després de les eleccions generals”, ha anunciat Costa durant la roda de premsa posterior al Consell de Govern. El també portaveu de l'Executiu ha justificat la decisió en la necessitat de preservar la discreció de les converses i evitar que la negociació pressupostària es converteixi en un instrument de confrontació política durant la campanya electoral.
En la seva compareixença davant els mitjans, el conseller ha explicat que l'Executiu havia iniciat els contactes amb els diferents grups parlamentaris amb la intenció d'arribar a un acord global que inclogués tant el sostre de despesa com els pressupostos, però ha assegurat que en els darrers dies ha constatat que la convocatòria electoral estava condicionant el procés. “Hem pogut observar que hi ha una certa utilització de la negociació pressupostària amb finalitats partidistes o electorals. És l'únic que hem pogut constatar i això ens ha duit a prendre aquesta decisió”, ha assenyalat.
Costa ha defensat que el Govern va afrontar les converses “amb bona predisposició”, tot i que des del primer moment va establir dues condicions: que les negociacions es desenvolupassin amb discreció i que se cenyissin a qüestions estrictament pressupostàries, amb l'objectiu d'arribar a un acord global sobre els comptes i el sostre de despesa. L'Executiu pretenia, a més, que la convocatòria electoral no interferís en el procés, cosa que, segons el vicepresident, finalment no ha estat possible.
Exigències de Vox
Preguntat sobre si la suspensió respon a les condicions plantejades per Vox o a les declaracions dels seus dirigents, Costa ha evitat entrar en aquesta polèmica. Ha assegurat que el Govern no farà “cap valoració” sobre les condicions que hagi pogut posar damunt la taula aquest grup parlamentari ni sobre les posicions expressades pels seus representants. També ha negat que hi hagi un malestar específic amb la formació d'extrema dreta: “No hi ha res d'això. Senzillament pensàvem que podríem continuar les negociacions dels pressupostos sense que la convocatòria electoral interferís”.
Les discrepàncies entre ambdues formacions van quedar paleses dimarts passat al Parlament, quan la portaveu de Vox, Manuela Cañadas, va condicionar el suport del seu grup als pressupostos de 2027 al compliment dels acords pendents de negociacions anteriors. Entre les mesures que va reclamar figuren la implantació de l'anomenada “prioritat nacional”, rebaixes fiscals per facilitar l'accés a l'habitatge, la retallada de la denominada “despesa ideològica” i la reducció de la despesa política que considera supèrflua. En el mateix ple, Costa va respondre que el Govern només estava disposat a negociar qüestions “estrictament pressupostàries” i va reclamar discreció en les converses.
El vicepresident ha insistit que la suspensió és temporal i que l'escenari polític canviarà una vegada celebrats els comicis. La intenció de l'Executiu és reprendre les converses a partir del 30 de novembre, quan, al seu parer, hauran desaparegut els condicionants propis de la campanya. “A partir d'aquí veurem si és possible arribar a un acord o no”, ha afirmat, sense garantir que les negociacions culminin amb un pacte.
Una nova pròrroga pressupostària a l'horitzó
La suspensió dels contactes allunya la possibilitat que els comptes de 2027 es puguin tramitar i aprovar dins els terminis habituals. Costa ha reconegut que, atès que els pressupostos haurien d'entrar ara al Parlament per poder completar-ne la tramitació abans del 31 de desembre, Balears començarà el pròxim exercici amb els comptes prorrogats. “Entrarem dia 1 de gener de 2027 en pròrroga pressupostària i haurem d'aprovar els pressupostos posteriorment, si escau”, ha explicat.
Costa ha admès que gestionar amb pressupostos prorrogats és més complex que fer-ho amb uns comptes aprovats i ha lamentat que els pressupostos de 2027 no puguin entrar en vigor el pròxim 1 de gener. No obstant això, ha rebutjat donar per perduda la possibilitat d'aprovar-los més endavant: “En cap cas descartam que hi pugui haver uns pressupostos per a 2027”.
L'Executiu confia així a reprendre les negociacions una vegada superats els comicis, tot i que el resultat de les eleccions i les possibles converses entre les formacions polítiques per configurar el Govern central podrien introduir nous condicionants. Preguntat per si un eventual procés de negociació entre el PP i Vox a escala estatal podria prolongar encara més la suspensió, Costa ha evitat anticipar escenaris i ha insistit que, de moment, la decisió es limita a ajornar els contactes fins després del 29 de novembre.
El vicepresident ha defensat que l'objectiu del Govern continua sent aprovar uns nous comptes per al pròxim exercici i ha atribuït el retard a circumstàncies alienes a la voluntat de l'Executiu. La incògnita és ara si, una vegada superada la cita electoral, el PP aconseguirà refer els ponts amb Vox i trobar els suports parlamentaris necessaris per desbloquejar la negociació pressupostària.
0