Que un centre tingui tres docents de baixa, el nombre mínim que exigeix el departament d’Ensenyament per enviar-hi un substitut immediàtament, pot semblar una situació fàcilment assumible pel cos de professors. Però si l’escola és d’una sola línia, com el CEIP La Mar Bella del barri barceloní del Poblenou, i la plantilla docent està formada per només 15 mestres, les baixes esdevenen el 20% del professorat, i la qualitat educativa, mentre no arriben els substituts, se’n ressent. Així ho veu, almenys, Anna Marco, cap d’estudis de La Mar Bella i supervivent del virus que va comportar la baixa d’uns quants docents a la seva escola i que, en conseqüència, va fer experimentar a la plantilla docent els efectes del nou sistema de contractació de substituts.
Des que va començar el curs, arran d’un decret del Ministeri d’Educació que data del mes d’abril, les baixes als centres públics no es cobreixen fins al cap de 10 dies –a no ser que hi hagi tres baixes o més–, una mesura que perjudica sobretot als centres més petits, com la Mar Bella, que tenen menys flexibilitat a l'hora de reestructurar els horaris. En el seu cas, tres mestres es van posar malalts en només dos dies de diferència, i el departament va tardar quatre dies hàbils en substituir-ne un. “El substitut no arriba l’endemà de la baixa, com es diu, sino l’endemà dels nomenaments, que són dos cops per setmana”, explica Marco. A banda d’aquesta cobertura, fins ahir a l’escola encara hi havia les altres dues baixes per cobrir –a l’espera de complir-se els 10 dies–, sumades a la de la Tècnica d’Educació Infantil (TEI), que també estava malalta però que no forma part de la plantilla. “Cap classe es queda sense atenció, perquè entre tots els mestres ocupem les vacants, però la gran perjudicada d’aquesta situació és l’atenció a la diversitat: no queden docents pels desdoblaments d’anglès o de laboratori, pels reforços, el suport a alumnes amb necessitats educatives especials...”.
Per denunciar aquesta situació, els pares i mares del centre, agrupats entorn a l’AMPA, han realitzat aquesta setmana una enviada de cartes massives al Consorci d’Educació de Barcelona –l’òrgan que gestiona els nomenaments–, però de moment no han obtingut resposta.
La vocació per combatre el cansament
La presidenta de l’AMPA de La Mar Bella, Marta Aragón, també es mestra d’educació primària, i assegura que la implantació del nou sistema té un efecte contrari al que el departament es podria esperar. “Potser el que volien amb aquest decret era evitar que la gent s’agafés baixes sense justificar, però el que estan aconseguint és que alguns mestres que potser malament assisteixin a la feina per no perjudicar els seus companys”, assegura. A les escoles, quan un mestre es posa malalt, no acostuma a ser l’únic, sinó que se n’hi posen uns quants –també els nens. “Això genera una situació de neguit i de cansament que no deixa els nens i nenes sense atenció –insisteix Marco– però sí que l’altera”.
La mesura ha estat una de les més criticades per part dels sindicats, que de manera unitària i en diverses ocasions n’han denunciat no només les conseqüències, sinó el marc de precarietat laboral en què es produeix. Un cop es donen les condicions perquè el departament cobreixi les baixes, els substituts s’incorporen només amb la jornada i el sou reduïts al 85%. Aquest estalvi per part del departament –una “misèria”, segons els sindicats– s’afegeix al 50% del sou que deixa de percebre el mestre que està de baixa durant els tres primers dies, encara que després passa a cobrar-ne el 70% –fins els 21 dies, quan torna a cobrar la jornada íntegra.
Primera reacció d’Ensenyament davant la pressió
La massiva enviada de cartes per part de l’AMPA de La Mar Bella al Consorci no ha servit –per ara– de res, però des del departament que dirigia, fins fa un mes, Irene Rigau, sí que s’han fet concessions davant la pressió exercida per molts centres arran de l’aplicació d’aquest decret. Des de la Direcció General de Professorat i Personal de Centres Públics es va anunciar fa dues setmanes una resolució que fèia, segons el mateix òrgan, la normativa “més receptiva”, més subjecta a criteris pedagògics.
La resolució es centrava sobretot en ampliar els nomenaments en casos de simultaneïtat d’incidències, precisament el cas de La Mar Bella, però tot i així l’escola primària del Poblenou no s’hagués beneficiat dels canvis. En el cas dels centres de menys de 20 mestres –també a les escoles rurals, d’educació especial i als instituts de menys de 12 grups–, la substitució es cobreix el primer dia sempre que hi hagi dues o més baixes d’entre 5 i 10 dies i una de més de 10. No era el cas, doncs, de La Mar Bella, perquè un dels mestres de baixa ho estava per menys de cinc dies.