L'Ajuntament de Barcelona lloga l'espigó del carrer Marina a Porsche per més de 300.000 euros
Porsche ha pagat a l’Ajuntament de Barcelona 330.225 euros per ocupar durant el mes de març l’espigó del final del carrer de la Marina. Per celebrar la convenció mundial de distribuïdors d’aquesta marca, la multinacional automobilística de luxe ha construït un edifici de 3.000 metres quadrats que acull diverses sales i un restaurant. La construcció, un rectangle en blanc i negre situat entre la torre Mapfre i l’Hotel Arts, no només té un gran impacte visual ja des de lluny, sinó que impedeix que els vianants puguin arribar fins al final del carrer per veure el mar.
A banda dels més de 300.000 euros abonats per ocupació de la via pública, Porsche ha pagat al consistori barceloní 40.000 euros més en concepte de paisatge urbà. Aquesta partida s’ha acordat pagar-la en espècies, és a dir, a canvi del patrocini de la marca en iniciatives d’ocupació de la ciutat vinculades, sobretot, al sector de l’automoció. L’Ajuntament, que governa CiU en minoria amb el suport extern del PP, també ha aconseguit que Porsche pagui 18.628 euros més per asfaltar la rampa que porta fins a la platja de la Barceloneta.
La convenció, que va començar el 7 de març passat i durarà fins al pròxim 28, aplega 1.900 participants vinguts d’arreu del món que han ocupat gairebé totes les habitacions de l’Hotel Arts. L’edifici temporal està franquejat per alguns dels models més espectaculars de Porsche, entre ells el nou model Macan, que en llengua indonèsia significa Tigre. Un fort desplegament de vigilància privada s’encarrega de vetllar pels cotxes exposats al públic i per impedir el pas als despistats fins a l’espigó.
Segons fonts de l’Ajuntament de Barcelona, la presència de Porsche a la ciutat comtal durant aquest mes suposarà un impacte econòmic d’uns 42,8 milions d’euros. A aquesta xifra s’ha d’afegir la publicitat mundial que implica que la convenció internacional de la marca automobilística se celebri a Barcelona i que vagi lligada a la seva promoció com a smartcity. Les obres de desmuntatge de l’edifici començaran el 29 de març i duraran uns vuit dies.
Des de l’arribada de Xavier Trias a l’alcaldia l’estiu del 2011, el lloguer d’espais públics de Barcelona a les marques privades ha esdevingut una de les prioritats del govern municipal. El tret de sortida d’aquesta peculiar forma d’atraure turistes i inversions es va produir el maig de l’any passat, quan Nike va pagar 94.000 euros per vestir l’estàtua de Colom amb la nova samarreta del Barça.La pretensió de CiU d’afegir el nom de marques a algunes estacions de metro de la ciutat i el lloguer del Museu d’Art Nacional de Catalunya a la milionària família Mittal per celebrar un casament han estat iniciatives molt criticades per la majoria de l’oposició i per les entitats veïnals.