Més de 500 trens per 4.000 milions d’euros: Stadler aconsegueix el contracte més important de la seua història gràcies un model ‘made in València’

La planta valenciana de la multinacional suïssa Stadler, situada en la localitat d’Albuixec, desenvoluparà l’enginyeria del projecte denominat “VDV-Tram-Train” pel qual la companyia ha aconseguit el contracte més important de la seua història per a la fabricació de 504 vehicles a un consorci germano-austríac format per sis operadors de tots dos països, per un import total de fins 4.000 milions d’euros.
L’acord marc preveu, a més de la fabricació, el manteniment dels vehicles per un període de fins 32 anys. El contracte inclou una comanda inicial de 246 vehicles Citylink per un volum aproximat de 1.700 milions d’euros, i l’opció d’adquirir fins 258 vehicles addicionals.
El contracte estableix una vinculació a llarg termini entre el consorci del projecte, format per les empreses Verkehrsbetrieben Karlsruhe (VBK), Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), Saarbahn Netz, Schiene Oberösterreich, l’estat de Salzburg i Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb, i Stadler. Durant els pròxims deu anys, Stadler fabricarà 246 vehicles Citylink per als sis operadors. Els primers quatre vehicles està previst que s’entreguen a Saarbahn el 2024.
“Ens enorgulleix haver guanyat aquesta licitació internacional amb el nostre concepte provat de vehicle. Per a dissenyar un vehicle tren tram es necessita experiència i aquest contracte també requereix la capacitat de combinar solucions estàndard amb solucions personalitzades. En tots dos àmbits, Stadler sempre ha sigut líder en la indústria. Amb el Citylink volem oferir als nostres sis clients una solució de mobilitat que connecte la ciutat i la seua àrea metropolitana sense necessitat de transbord, proporcionant una manera de viatjar sostenible i còmoda”, explica Peter Spuhler, president del consell d’administració i CEO de Stadler.

Vehicle intel·ligent
Tots els vehicles estaran compostos de tres mòduls. En funció de la destinació i del client, podrà variar la longitud, el nombre de portes, l’altura d’entrada i de l’acoblament, així com el disseny interior dels Citylink. Tots els vehicles disposaran d’aire condicionat en la zona de passatgers i en la del conductor i d’àmplies àrees multifuncionals de disseny flexible amb dos espais per a usuaris de cadires de rodes. Cada tren tram s’equiparà de manera personalitzada en funció de les necessitats de cada operador. Per exemple, per a AVG, els vehicles estaran equipats amb un lavabo i suports per a bicicletes, mentre que Schiene Oberösterreich ha optat, entre altres coses, per portaequipatges com a element addicional.
El Citylink de Stadler és un vehicle intel·ligent que cobreix des d’aplicacions tramviàries fins a operacions de tren regional. Amb aquest nou contracte amb VDV, Stadler ha venut més de 650 unitats en 6 països diferents.
Un projecte - sis clients
Un mateix tipus de vehicle per a sis operadors no és habitual. “Dins de l’equip del projecte vam passar moltes hores redactant un plec comú. Per fer-ho, va definir un estàndard a partir del qual, fins cinc variants més complien els requisits específics de cada operador, com són l’altura d’entrada, la pintura i el lloc d’operació”, explica el director general de projecte, Thorsten Erlenkötter, de Verkehrsbetrieben Karlsruhe.
Verkehrsbetrieben Karlsruhe dirigeix el projecte global i, després de la fase de licitació, és el responsable de coordinar-ne l’execució. “Estem molt contents de comptar amb Stadler, un fabricant fiable i experimentat per a aquest projecte extraordinari. Un concepte de contractació, com el que hem aplicat ací, és únic en el món. Els sis operadors compartim la nostra convicció en les bondats del concepte tren tram amb què, seguint l’exemple de Karlsruhe, connectem les nostres ciutats amb les regions respectives facilitant l’accés de les persones al centre urbà de manera ràpida i sense transbords”, assenyala el director tècnic de Verkehrsbetriebe Karlsruhe, Christian Höglmeier.
Adjudicatari del contracte més gran de Renfe
El mes de març passat, Stadler –juntament amb la francesa Alstom– es va convertir en adjudicatària del contracte de Renfe més gran de la història. L’operador ferroviari els va encarregar la fabricació de 211 trens de doble altura i gran capacitat: de la construcció de 152 (de cent metres de longitud), s’encarrega Alstom a Barcelona per 1.447 milions d’euros, mentre que 59 combois –24 de 100 metres i 35 més de 200- els fa Stadler en les seues instal·lacions d’Albuixec per 998 milions d’euros. La filial valenciana de Stadler preveu crear més de 500 llocs de treball directes per dur a terme la ‘macrocomanda’ de Renfe de nous trens de Rodalia de gran capacitat.
0