Ontinyent ha estat l’escenari escollit per la vicepresidenta primera de la Diputació de València, Natàlia Enguix, per a donar el tret d’eixida a la iniciativa 'La Diputació a les Comarques', una ruta per acostar la institució provincial als municipis i fer balanç dels projectes impulsats a l’equador de la legislatura. En una jornada celebrada al Museu del Tèxtil, Enguix i l’alcalde d’Ontinyent, Jorge Rodríguez, han coincidit a remarcar l’aposta “històrica” de la Diputació per la ciutat, amb una inversió global que supera els 20 milions d’euros.
Amb la participació d’Ens Uneix per primera vegada en el govern provincial gràcies al pacte amb el PP, Enguix ha volgut subratllar que aquesta nova etapa s’ha traduït en un gir decidit cap al municipalisme real. “Tenim molt clares les nostres arrels —ha assenyalat—, però tenim també una visió global, i per això hem treballat per ampliar els recursos del Pla Obert, impulsar polítiques d’igualtat, memòria i comerç, i promoure acords amb altres institucions, com el de la futura Facultat de Veterinària, que serà un centre públic per a tota la ciutadania”.
El desglossament d’inversions a Ontinyent reflecteix l’abast de la col·laboració: 14 milions d’euros en actuacions directes; prop de 3 milions provinents del Pla Obert; més d’1,5 milions per a carreteres i camins; i entre 2 i 3 milions del Fons de Cooperació Municipal. A tot això cal sumar partides destinades a activitats econòmiques, culturals, festives o esportives.
Entre els projectes destacats hi ha la reforma de l’estadi municipal El Clariano, la nova residència per a majors de la Beneficència, la reurbanització de la plaça Major i la renovació del transport urbà amb nous autobusos i marquesines. Altres iniciatives inclouen la millora de l’eficiència energètica de la piscina coberta, la reforma del pavelló CENTES, la rehabilitació del barri de Poble Nou, la recuperació de l’estació de tren i la creació de nous espais com el parc Mestre Ferrero i el centre Inclou-TEA per a persones amb Trastorn de l’Espectre Autista.
El Pla Obert ha permés posar en marxa la reforma de la plaça de la Concepció, amb una dotació de més de 2,5 milions d’euros, i deixar un romanent de 300.000 euros per a futures inversions. En matèria d’infraestructures viàries, destaca la millora de la seguretat de la CV-668 i la renovació de camins com el Carril de la Costa i el Camí Reial a Gandia.
Enguix també ha posat en valor altres programes com el Pla de Trinquets, que destinarà 180.000 euros a modernitzar el carrer de la pilota d’Ontinyent, i les ajudes a les comparses de Moros i Cristians, amb l’objectiu d’equiparar-les a altres festes d’interés com les Falles. L’activitat cultural també rep suport mitjançant iniciatives com el festival Nómade o l’exposició dedicada a Manuela Ballester al mateix Museu del Tèxtil.
Per la seua banda, Jorge Rodríguez ha destacat la implicació activa dels representants municipalistes en el govern provincial i ha agraït la col·laboració de la Diputació, especialment en moments clau com la gestió de la DANA. “Estem participant en l’agenda política amb una mirada compartida del municipalisme”, ha afirmat l’alcalde.
Enguix ha conclòs recordant que la Diputació no és només un agent inversor, sinó també “un baluard de la igualtat i dels drets fonamentals”, amb una aposta decidida per la diversitat, la memòria democràtica i la cooperació al desenvolupament. Una manera de fer política que busca millorar la vida quotidiana de la ciutadania des del territori i amb una mirada de futur.