La Fiscalia veu delicte d’estafa d’un web que va suplantar la identitat de l’Ajuntament de València per cobrar per tràmits gratuïts

Cues en l'oficines municipals del padró.

Cobraments de fins a 40 euros per tràmits gratuïts relacionats amb l’oficina del padró de València a través d’una pàgina web que suplantava la identitat de l’Ajuntament, inserint el seu logotip oficial.

Aquests són els fets pels quals el consistori va interposar el mes de setembre passat una denúncia davant la Fiscalia després d’haver tingut coneixement d’aquesta pràctica a través d’uns quants ciutadans afectats, tal com va explicar en el seu moment el regidor d’Hisenda, Borja Sanjuán.ç

Dos mesos i mig després, la Fiscalia ha demanat remetre les actuacions al jutjat d’instrucció ja que se’n després indiciàriament la comissió d’un delicte lleu d’estafa, segons ha informat a elDiario.es Sanjuán mateix.

Va ser durant l’estiu passat que l’Ajuntament va rebre unes quantes queixes d’algunes ciutadanes i ciutadans sobre cobraments fraudulents per la gestió dels diferents tràmits davant el padró municipal, concretament del web gestoclip.com.

Des de la Regidoria d’Hisenda, responsable del servei de padró, es va advertir els veïns que tots els tràmits del padró municipal de la ciutat de València són de caràcter gratuït, per la qual cosa l’Ajuntament no cobra per això.

Aquests tràmits es poden fer en persona sol·licitant cita prèvia pels diversos canals d’informació de l’Ajuntament, que poden ser pel telèfon 010 o a través del web municipal.

També és possible fer gestions davant el padró municipal, com davant molt altres serveis, per mitjà de la pàgina web, havent obtingut abans la signatura electrònica.

Tant en el web municipal com en la seu electrònica, en cadascun dels tràmits relacionats amb l’empadronament s’informa que són gratuïts.

Funcionaris del Servei de Societat de la Informació, que gestiona el padró municipal, van rebre preguntes de la ciutadania, tant per telèfon com per correu electrònic, sobre el cost de les gestions padronals, ja que havien accedit a través d’Internet a uns llocs determinats en què se’ls requeria el pagament pels serveis.

Aquestes consultes es van anar solucionant pels funcionaris, que indicaven la gratuïtat de les gestions, informació que consta de manera clara en qualsevol dels accessos oficials a les consultes i els tràmits en matèria de padró municipal: web municipal (www.valencia.es) i seu electrònica (sede.valencia.es).

També el personal que atén el telèfon d’atenció ciutadana 010 va informar de consultes sobre la gratuïtat dels serveis de padró.

Finalment al setembre una ciutadana va informar que, quan va intentar fer un tràmit en el padró de manera electrònica, va accedir a una pàgina d’Internet, en aparença oficial, en què s’oferia la realització d’una alta d’empadronament després d’emplenar les dades de la interessada i fer el pagament de 40 euros.

Quan el personal municipal va comprovar que aquesta gestió no s’havia fet, es va personar la ciutadana en les oficines municipals el dia 16 de setembre de 2020 per fer aquesta gestió padronal i va descriure el que havia passat, aportant dades que van portar a localitzar l’adreça de la suposadament fraudulenta pàgina d’Internet.

Enguany, des de la declaració de l’estat d’alarma el mes de març, s’ha incrementat notablement el nombre de veïns que han fet tràmits a través de la pàgina web, evitant així desplaçar-se personalment.

Des del 16 de març, que va ser el primer dia després de la declaració de l’estat d’alarma, fins al 30 de novembre, les gestions en el padró per la pàgina web s’han incrementat un 60,6% (ja que han passat de 137.000 a 226.000) respecte del mateix període del 2019 i les gestions presencials s’han reduït un 66,7% (de 164.500 a 54.700).

Etiquetas

Descubre nuestras apps

stats