El malestar dels usuaris amb els Rodalia valencians: una xiulada per un servei digne
Els compromisos del Govern no acaben de convéncer els usuaris, que continuen reclamant inversions davant del caos en el servei valencià de Rodalia, que pateix diàriament retards i cancel·lacions per diferents motius. Per aquesta causa, la plataforma Indignats amb Renfe ha convocat per a dissabte, 7 de març, a les 12 hores a l’Estació del Nord de València una concentració amb el lema ‘Xiulem pel tren. Per un ferrocarril digne’.
La plataforma lamenta que no es complisquen les expectatives generades en la reunió mantinguda el 14 de febrer passat entre la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat i el Ministeri de Transports. El secretari d’estat, Pedro Saura, va reconéixer el “dèficit crònic” de maquinistes, infraestructures, trens i tallers a la Comunitat Valenciana i, entre altres mesures, va anunciar una inversió de 400 milions d’euros en dos anys perquè el servei torne a la normalitat. Per als usuaris, aquesta inversió “queda lluny de les necessitats de millora” dels Rodalia i els Mitjana Distància.
També consideren insuficients les mesures anunciades pel ministeri, com la contractació de 19 persones per a cobrir jubilacions i la reubicació de 17 més, el reforç de tallers, la devolució expressa dels diners del bitllet si hi ha més de 15 minuts de retards o per cancel·lació, la millora de l’aplicació i la creació d’una xarxa de Twitter per cadascuna de les línies que componen la xarxa de Rodalia.
A parer seu, el dèficit històric que arrosseguen aquests serveis no es pot compensar “amb microdecisions”. “Sense deixar de vigilar el resultat de les mesures que es posen en marxa, no pararem de pressionar ni de fer arribar les nostres propostes per a aconseguir el transport ferroviari que necessitem”, assenyala la plataforma.
Es reclama prioritzar inversions enfocades a solucionar el problema que hi ha (en els últims anys, el 80 % dels pressupostos ferroviaris s’han destinat a l’AVE, de què només són beneficiaris un 3,8 % dels usuaris); una reestructuració puntual del servei que assegure el compliment de l’oferta existent; planificar la futura electrificació de les línies que encara funcionen amb gasoil; o la rehabilitació i l’adequació de les estacions dotant-les de personal i de màquines d’autovenda que funcionen, que siguen accessibles i que puguen oferir en temps real informació fiable i actualitzada de les incidències.
Protestes dels viatgers
Renfe explica que cada dia hi ha 331 combois de Rodalia que recorren les línies ferroviàries valencianes amb 51.000 viatgers a bord i una puntualitat acumulada del 90 %. No obstant això, l’any 2019 es van suprimir 7.793 trens, el 4,8 % del total i catorze vegades més que l’any 2015, per “problemes derivats de la dotació de recursos humans i la falta de disponibilitat de material”.
Els usuaris del servei han protagonitzat en les últimes setmanes diverses protestes per aquestes incidències “habituals”. Una d’aquestes protestes va acabar amb una topada entre els viatgers afectats pel retard d’un comboi i la policia, després que dos agents tractaren de retindre i identificar una usuària a l’Estació del Nord de València pel nivell de soroll de la protesta que protagonitzava.
0