Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La plaça de l’Ajuntament de València es converteix en una àgora efímera per a celebrar la capitalitat mundial del disseny

Estructura del Àgora Valencia, símbolo de la capital mundial del diseño.

Laura Martínez

0

La plaça de l’Ajuntament de València s’erigeix des de dijous com a àgora per commemorar la capitalitat mundial del disseny. La ciutat ha inaugurat la construcció Àgora, una estructura modular efímera que servirà per a acollir-hi les activitats que durant l’any tractaran d’acostar el disseny a la ciutadania des de diverses perspectives i constituir-se un lloc de trobada en el centre de la polis.

El pavelló, dissenyat per l’arquitecte Miguel Arraiz en col·laboració amb l’estudi d’arquitectura Arqueha, consisteix en una construcció modular de 350 metres quadrats de superfície i 10 d’alçària, a base de vareta de fusta i ceràmica. El sostre, íntegrament de fusta, imita les ones de la Mediterrània i a la nit tindrà acompanyament lumínic, com els fars que guien als navilis.

L’estructura vol convertir-se en “un lloc obert a tota la societat” i recordar els canvis de la plaça de l’Ajuntament cap a un espai “d’ús quotidià” per a mostrar la branca social del disseny, a fi de construir una ciutat “amable, sostenible, saludable i innovadora”, en paraules de l’alcalde, Joan Ribó. El director de la World Design Organization, David Kusuma, ha elogiat el pavelló, “un espai únic” que serà, malgrat el caràcter temporal, “un punt de referència i convergència i un símbol del ric llegat valencià”.

L’organització subratlla la importància d’“institucionalitzar el disseny, que forme part de les decisions polítiques”. Segons la presidenta l’Associació València Capital Mundial del Disseny 2022, Marisa Gallén, entre les funcions d’aquesta capitalitat estan activar l’ecosistema del disseny i acostar el disseny a la ciutadania, divulgar el seu potencial transformador. “Cada pas que es fa té vocació de romandre o transformar, deixant canvis estructurals que es convertisquen en el llegat de la capitalitat”, ha apuntat Gallén.

Estructura de l’Àgora València, símbol de la capital mundial del disseny. David Zarzoso

Agenda d’actes de la capital del disseny 2022

L’estructura situada al centre de la ciutat serà l’epicentre de la programació, que inclou activitats, exposicions i trobades professionals. La programació arrancarà el dia 22 des de les 10.30 h, amb la presentació i l’anàlisi del Codi Deontològic del Disseny Read, organitzat per la Xarxa Espanyola d’Associacions de Disseny; i a les 19.30 h, el pavelló acollirà l’estrena del tràiler de la sèrie documental Tocadas, una producció d’Anacaona Productions que recull entrevistes amb professionals creatius, artistes i artesans de les marques espanyoles més influents.

El programa, que va creixent mes a mes, oferirà també una activitat continuada per als més menuts amb tallers infantils per a públic familiar en cap de setmana. També, jornades de debat de com el disseny millora la vida de les persones que reuniran tant especialistes com els mateixos ciutadans i ciutadanes que vulguen sumar-se a aquestes jornades. Les trobades acolliran jornades per a reflexionar sobre la transversalitat del disseny en àmbits tan dispars com l’urbanisme, l’ecologia, la projecció internacional, la imatge de la ciutat, el creixement sostenible o la internacionalització.

La programació en l’Àgora inclourà també col·laboracions amb altres entitats, com La Marina de València, que presentarà durant tots els dijous de juliol i agost propostes musicals i artístiques amb un cartell propi sota el títol “Els dijous a la Marina”.

L’Àgora, serà, al seu torn, un espai de posada en valor de la creativitat valenciana, a través de trobades amb mitjans de comunicació, programes de ràdio en directe, presentacions de professionals o trobades més disteses. El dia 28, i sota el paraigua del seu projecte “The New Habitat”, APE Grupo celebrarà en l’Àgora València una presentació i una taula redona en què es debatrà sobre les tendències del disseny d’espais en la realitat postpandèmica.

El 29 de juny, Dia Internacional del Disseny Industrial per designació de la World Design Organization, l’Àgora València estrenarà l’espectacle lumínic a càrrec de Radiante Lab, que es repetirà cada vesprejar, amb el dissenyador Ausias Pérez i l’artista Dano presentant el seu projecte ‘Letterism’ en la primera jornada. El 30, la companyia finlandesa Artek se suma a la celebració de València Capital Mundial del Disseny 2022 amb la projecció d’un documental sobre l’arquitecte finlandés Alvar Aalto, realitzat per la directora Virpi Suutari.

Per tancar els actes, cada dia 22 fins a concloure la capitalitat, se celebrarà una trobada per a la ciutadania, les institucions i les persones professionals que, sota un mateix tema, podran debatre en les trobades “Disseny i ciutat” entorn de com el disseny millora la vida de les persones. Una vegada es tanque l’any de la capitalitat, i com que es tracta d’una estructura desmuntable i reutilitzable, la instal·lació serà traslladada a la Marina de València, on es localitzarà el futur District Design, el Districte Marítim de la Innovació i la Creativitat.

Etiquetas
stats