Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La pressió del ‘lobby’ del transport bloqueja la renovació de les línies de bus que connecten les poblacions valencianes

Un autobús metropolità de València.

Carlos Navarro Castelló

València —

0

Les empreses que presten serveis de transport entre nombroses poblacions valencianes mitjançant línies d’autobús, en virtut de concessions atorgades per la Conselleria de Mobilitat, s’han alçat en peu de guerra contra el mapa concessional aprovat al final del 2017 per la consellera llavors María José Salvador, fins al punt que roman actualment bloquejat.

Les diferents companyies han plantejat nombroses al·legacions i fins una trentena de recursos contenciosos administratius, mentre els municipis, alguns dels quals amb problemes seriosos de connectivitat amb hospitals i grans ciutats, esperen que es complisquen les millores acordades i reflectides en els diferents projectes que es van traure a concurs.

Entre aquestes millores, el nou mapa concessional de transport a què s’oposen les empreses preveu connexions a la carta per a localitats menudes d’interior, garantir l’arribada a tots els municipis de la Comunitat Valenciana i renovar la flota de busos.

El nou model, a més, té com a objectiu facilitar la unió i la integració dels serveis regulars de transport amb el transport escolar per guanyar en eficiència.

Entre les entitats que van presentar al·legacions contra totes aquestes mesures figura la Fundació per al Desenvolupament de la Mobilitat de la Comunitat Valenciana, que va sol·licitar que es revocaren perquè les consideren contràries a dret, a més de la suspensió cautelar del mapa concessional.

En aquesta organització s’agrupen moltes de les empreses concessionàries actuals, com ara Autobuses Playa de San Juan SA, actualment Corporación Empresarial Vectalia SA, Subus Grupo de Transporte SL o Urbetur SA.

La Fundació, en el seu escrit d’al·legacions, entén que l’aprovació del nou mapa concessional causaria un greu perjudici impossible o difícil de reparar davant la falta de garantia real d’equilibri econòmic del contracte. No obstant això, la Conselleria va rebutjar aquesta al·legació pel fet de considerar que la viabilitat queda garantida pel cobrament de les tarifes i de les compensacions establides i que en qualsevol cas ha de prevaldre l’interés general de proporcionar el millor servei davant dels interessos particulars.

A més, va retraure a l’organització que el seus continus recursos administratius i contenciosos persegueixen demorar la posada en marxa del servei, cosa que provocarà perjudicis a la ciutadania, ja que el servei projectat té uns paràmetres de qualitat i d’accessibilitat superiors als actuals.

Amb tot, l’actual conseller de Mobilitat, Arcadi España, ha obert un diàleg amb les empreses, tal com va reconéixer en una entrevista recent a eldiario.es: “La Secretària Autonòmica de la Conselleria parlant amb els operadors per tractar de rebaixar aqueixa conflictivitat i portar com més prompte millor la licitació d’aquests projectes que són fonamentals per a acabar de vertebrar i per a un transport més sostenible”, va comentar.

Fonts de la Conselleria han afegit que “el procediment no està paralitzat, segueix el curs. L’objectiu és aconseguir una millora del servei i això requereix molt de diàleg amb els municipis i les empreses per a buscar la millor fórmula que permeta atendre les necessitats dels municipis, la qual cosa suposa un esforç, ja que és un procés laboriós”.

No obstant això, alguns dels alcaldes consultats dels municipis implicats en les millores de servei desconeixen en quina situació està l’aprovació de les noves línies i quan es preveu posar-les en marxa. Per exemple, José Manuel Butrón, alcalde socialista de Los Montesinos (Alacant), ha comentat que l’últim que sabien és que estaven resolent al·legacions.

“Ens vindria molt bé el nou servei, perquè ens connectaria amb l’hospital de Torrevella i tindríem més freqüències amb aquesta localitat i amb Oriola”, ha explicat.

En la mateixa línia s’ha pronunciat l’alcalde del PSPV de Rossell (Castelló), que ha afirmat que no té constància de novetats en l’aprovació de les noves concessions i que, en el seu cas, millorarien “la connexió amb Castelló de la Plana”.

De la seua banda, el primer edil de Requena, Mario Sánchez (PSPV), ha comentat que el nou servei acordat amb la Conselleria “preveia tot el que demanàvem, que eren connexions per a tots els llogarets dels voltants amb Requena i de Requena amb València”.

A més, fins que es pose en marxa, assegura que l’Administració autonòmica es va comprometre a posar a l’abast “un servei provisional que fera de pont entre la concessió actual, que és estatal, i la nova”.

També l’alcalde socialista de Xirivella, Michel Montaner, ha reclamat “que el tema es resolga al més ràpid possible per a aconseguir el millor transport públic”.

Etiquetas
stats