Secció de cultura de l'edició valenciana d'elDiario.es.
El Centre del Carme tanca “un any atípic” amb la meitat de visites que 2019, però consolidant l’aposta virtual
El Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC) ha publicat aquest dimarts el balanç d’un “any atípic” on, malgrat rebre un 52,9% menys de visitants que en 2019, ha consolidat la seua aposta pel desenvolupament d’una cultura híbrida, entre el presencial i el virtual, amb la realització de 135 activitats en línia, el que representa el 30 % del seu programa anual. En total, el centre d’art valencià ha tancat 2020 amb un total de 30 exposicions, 442 activitats i 637 recorreguts acompanyats.
L’any 2020 començava amb un increment del 55% de visitants en els mesos gener i febrer, respecte a les mateixes dates de l’any anterior. Amb el tancament pel confinament durant dos mesos, del 13 de març al 18 de maig, el centre d’art va adaptar-se a la situació i es van realitzar més de 80 activitats culturals virtuals dins del programa #CCCCenCasa i #CMCVaCasa, una aposta per “portar la cultura fins a les cases” en què van destacar accions que es van fer virals com ‘Des de la meua finestra’.
Es van realitzar concerts, recitals de poesia, un cicle de cine expressament per al canal de Youtube del Consorci de Museus, ‘Confinats a la comèdia’, un programa educatiu específic #CCCCHabitantEspais, un programa de podcast de contes, #CCCContesaCasa i el CCCC va inaugurar de manera virtual l’exposició ‘Accions quotidianes’ de Maribel Domènech.
Des d’aquest moment, cada una de les mostres del CCCC compta amb el seu corresponent ‘tour’ virtual i les activitats exercides durant el confinament s’han anat ampliant amb noves propostes digitals, així com la retransmissió en directe de gran part de la programació presencial que s’ha desenvolupat, amb els aforaments reduïts, segons les recomanacions sanitàries per la COVID-19.
Un altre dels grans projectes que s’ha dut a terme ha sigut la convocatòria #CMCVaCasa ‘Cultura Online’ per a l’impuls de les arts visuals en els temps de pandèmia, amb la selecció de 100 continguts virtuals que s’han anat compartint a través d’una web i xarxes socials específiques.
En aquest sentit, el director del centre José Luís Pérez Pont ha manifestat que “malgrat les circumstàncies especials generades per la pandèmia, al llarg d’enguany, des del Consorci de Museus hem tirat avant huit noves convocatòries públiques per al desenvolupament d’un total de 153 projectes artístics, amb una inversió de més de mig milió d’euros”.
El suport a la creació artística i als seus creadors “ha sigut clau al llarg d’aquests mesos, primer per la crisi generada per la paralització de l’activitat i, posteriorment, per la necessària reducció dels aforaments en els espectacles”.
Dansa, reflexió i cinema
Des del CCCC s’han continuat impulsant festivals de dansa com Russafa Escènica, Dansa València, Bucles o Migrats, cicles de cine com el ‘#CCCCinema de Comèdia Europea’, el cicle ‘Soñadores’ de 10 Sentidos o ‘Mostra la Ploma’; la celebració del Vihsibles Festival i més recentment l’única fira i festival del llibre il·lustrat celebrat a Espanya en 2020, com és Bava Kamo, o el Festival Contamón.
Durant 2020, el CCCC s’ha convertit en una àgora de pensament i reflexió amb la participació de diferents personalitats influents en l’àmbit nacional i internacional com l’expresident de l’Uruguai, José Mujica, l’artista Marina Abramović; els politòlegs Sami Naïr i Cristina Monge, o l’actriu Candela Peña i l’escriptor Bob Pop, entre altres.
Així mateix, des del màster Permea, de mediació i educació a través de l’art, i des del mateix programa educatiu desenvolupat pel col·lectiu Arquilecturas, el CCCC ha reflexionat sobre el necessari gir de les institucions culturals des del quantitatiu cap al qualitatiu i el paper de la mediació cultural en la nova realitat, no sols com a interfície de comunicació entre l’art i els públics, sinó com a generadors de nous espais de diàleg i interacció.
Menys visitants, però 160.000 nous usuaris digitals
Malgrat les conseqüències de la crisi sanitària, el CCCC ha oferit un programa cultural en què han participat un total de 126.271 persones de manera presencial, lluny dels 268.000 visitants de 2019, però aquest 2020 ha sumat més de 160.000 nous usuaris a la seua pàgina web.
Per gènere, les dones són les que més visiten el CCCC, amb un 54,2% davant del 45,7% d’homes. Per edats, la dada més significativa ha sigut l’increment percentual del públic jove, que ha passat del 27,6% d’anys anteriors al 35,7% en aquest 2020, i ha guanyat espai al públic adult, que descendeix del 55% al 47,6 %. Els bebés i xiquets menors de 14 anys representen un 6% i el públic major de 65 anys es manté en el 10,6%.
Pel que fa a la procedència dels visitants, el públic resident a la Comunitat Valenciana s’ha incrementat respecte a altres anys, i ha passat del 61,6 % del 2019 al 79 %. Això és a causa d’un descens en el públic estranger, que suposava un 30,5 % dels visitants al CCCC en 2019 davant del 13,8 % de 2020, amb 91 nacionalitats diferents. El públic de la resta d’Espanya es manté en xifres molt semblants amb un 7,3 %.
Sobre este blog
Secció de cultura de l'edició valenciana d'elDiario.es.
0