Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
La condena de un TS dividido al ex fiscal anticipa una nueva batalla en el Constitucional
Crónica - 'El PIB no se puede comer', por Íñigo Sáenz de Ugarte
Opinión - 'Una sentencia no respetable', por Javier Pérez Royo

Un any sense el Pla d’Ocupació que va adjudicar Vox a València a dit per 15.000 euros a Daniel Lacalle

L'economista Daniel Lacalle.

Carlos Navarro Castelló

València —

0

“Les prestacions objecte del contracte tindran una duració de quatre mesos des de la notificació de l’adjudicació, i acabaran en tot cas el 31 de desembre de 2024”. El document d’adjudicació de la junta de govern local de l’Ajuntament de València del 17 de maig de l’any passat s’expressa en aquests termes pel que fa al contracte menor atorgat a dit pel regidor d’Ocupació i Formació de Vox llavors, Juan Manuel Badenas, a la consultora Alpha Strategy Consulting SL, l’apoderat de la qual és l’economista ultraliberal Daniel Lacalle.

El contracte es va adjudicar per import de 14.900 euros (18.029 euros amb IVA) per a l’elaboració del Pla Estratègic de Formació, Ocupació i Emprenedoria 2025-2028 que més d’un any després no s’ha presentat. Lacalle ja va participar el mes d’abril passat en un fòrum, també organitzat per la delegació de Badenas, sota el títol “Ha fracassat l’última reforma laboral”.

Així doncs, l’equip de govern municipal que dirigeix l’alcaldessa del PP, María José Catalá, fia l’estratègia en matèria d’ús de la ciutat a un economista que en l’última dècada ha afirmat, entre altres coses, que “el salari mínim cal eliminar-lo”, que “la protecció social generosa es carrega l’ocupació” o que “l’únic fons voltor que conec és l’Estat”. Lacalle es va convertir el 2019 en el guru econòmic del PP de Pablo Casado, quan va ser nomenat secretari d’Economia dels populars.

Així doncs, el Pla d’Estratègic esmentat no s’ha fet públic, ni tan sols està finalitzat, tal com han reconegut des de la delegació d’Ocupació que ara dirigeix l’edil del partit d’extrema dreta José Gosálbez, que va substituir Badenas arran de l’escàndol que va acabar amb una investigació de la Fiscalia per l’adjudicació presumptament fraudulenta de diferents contractes atorgats des de la fundació municipal d’ocupació València Activa, una investigació que va motivar l’escorcoll de dependències municipals per part d’agents de la Guàrdia Civil el mes d’abril passat.

Tota aquesta polèmica va portar l’equip de govern de Catalá a anunciar la liquidació de la fundació esmentada, un procediment que està en marxa en aquests moments.

Aquest és precisament l’argument que esgrimeixen fonts de Vox consultades per elDiario.es per a explicar el retard en la presentació del Pla: “No s’ha presentat encara perquè, amb el canvi de titulars de les regidories i com que s’està en el procés de liquidació de València Activa, ha calgut modificar-lo. No es pot aprovar un Pla Estratègic amb un organisme que està en procés de liquidació. El Pla es presentarà quan estiga acabada la liquidació de la Fundació i serà un Pla d’acord amb la nova situació. Es presentarà en els pròxims mesos”, han explicat.

No obstant això, la realitat és que, segons l’expedient d’adjudicació, s’hauria d’haver lliurat a l’Ajuntament abans del 31 de desembre passat, quan no s’havia produït la crisi de Govern ni s’havia decidit el tancament de València Activa. Tot això es va precipitar en els mesos posteriors.

El PSPV demana que es rescindisca el contracte amb Lacalle

Sobre això, el regidor del PSPV, Javier Mateo, ha explicat a aquesta redacció que el mes de juny passat va preguntar per nota interna a l’equip de govern per la situació del Pla i que li van contestar que la consultora va presentar un esborrany el 21 de desembre passat, que estaria en procés de revisió per part dels serveis municipals competents i que, per tant, no té la condició de document final. En la mateixa resposta estimaven en dos mesos la finalització, un termini que també ha expirat.

Mateo ha exigit la “rescissió immediata” del contracte adjudicat a dit a l’economista Daniel Lacalle: “El contracte està més d’un any completament paralitzat, sense resultats, sense lliuraments i amb un incompliment absolut de les seues condicions. El van firmar sense concurs, sense transparència i sense garanties. I el més greu: ni pla, ni treball, ni explicació”, ha denunciat Mateo i ha recordat que “l’única cosa que ha passat és que Catalá està liquidant València Activa i l’atur s’ha disparat en 500 persones al juliol, mentre que en la resta del país s’ha arribat a una xifra rècord d’ocupació”.

Pel que fa al contracte adjudicat al guru econòmic del PP, de manera directa per quasi 15.000 euros, ha insistit que està “envoltat de polèmica des de l’inici, ja que l’encàrrec es va fer sense procediment públic de concurrència i va alçar sospites sobre la seua motivació política i professional”. Mateo ha recordat que fins i tot “ha vençut el termini que la mateixa alcaldessa Catalá va establir públicament per a resoldre aquest contracte o rebre el pretés Pla Estratègic”.

A més ha advertit que aquest contracte se suma a la investigació ja oberta per la Fiscalia Anticorrupció sobre 15 contractes adjudicats per Badenas durant la seua etapa al capdavant de València Activa, per valor de mig milió d’euros. “Estem davant un possible cas de pagament de favors polítics, un exemple més de com la xarxa de contractes ideològics de Vox es va construir sota la mirada complaent de María José Catalá”, a qui ha responsabilitzat de “protegir Badenas i permetre que es balafien els diners públics, mentre la ciutat té milers de persones esperant una cita en serveis socials o accés a un habitatge”.

Etiquetas
stats