La factura dels canvis estètics de València: Catalá destina 3 milions d’euros per a una llavada de cara del centre
LLEGIR EN CASTELLÀ
L’Ajuntament de València sembla especialment preocupat en l’estètica de la ciutat. Almenys, a cuidar la de les artèries centrals. Això es desprén dels últims projectes presentats pel consistori que dirigeix María José Catalá per a fer una llavada de cara a les zones més riques: la plaça de l’Ajuntament, el carrer de Colom i el barri de l’Eixample.
La via comercial per excel·lència, plena de negocis franquiciats, començarà el seu canvi amb vista a passades les Falles. L’Ajuntament va anunciar dijous una remodelació que costarà 2,5 milions d’euros per a afegir-hi més arbres, nou paviment i mobiliari, a més de retirar les motos, que actualment estacionen al costat del carril bici.
Encara que les queixes sobre aquesta via es donen per l’augment del trànsit, el soroll i la contaminació, el consistori ha decidit prioritzar la llavada de cara “per a millorar la mobilitat i l’accessibilitat d’aquesta artèria i unificar l’estètica del centre de la ciutat”. En aquesta línia, l’alcaldessa va manifestar que es canviaran 12.000 metres quadrats de paviment, unificat amb el dels carrers adjacents, amb asfaltatge fonoabsorbent, “per a reduir fins a 10 decibels el soroll i fins a un 20% la reducció de CO₂”. La remodelació, va afirmar, “també busca la naturalització de l’entorn, amb més escocells” i inclourà bol·lards, “ja que els estacionaments inadequats impedeixen el pas dels autobusos de l’EMT i generen col·lapses”.
El consistori va iniciar a principis de novembre el canvi de les jardineres de la plaça de l’Ajuntament i en l’avinguda del Marqués de Sotelo, que el PP i Vox feia mesos que criticaven. Són 430.000 euros per a 152 jardineres noves, perquè les anteriors eren “lletges” i així poder “dignificar la imatge de la plaça de l’Ajuntament”. Els tests verd menta, decisió de l’equip de govern de Joan Ribó, “no tenien ni el disseny ni l’estètica adequats per a integrar-se en un entorn urbà emblemàtic i històric de la ciutat”, va afirmar el regidor d’Urbanisme, Juan Giner, per a justificar els canvis. Ara són formes geomètriques en color gris formigó i s’han harmonitzat les espècies, que no són ni invasores ni exòtiques, va afirmar l’edil.
L’equip de govern del PP i Vox també ha fet una inversió notable pel que fa a Nadal. Només en il·luminació es preveu un import d’1.100.000 euros per a un centenar de carrers i places, l’encesa dels quals s’ha avançat al 21 de novembre. En el seu moment, el PP va considerar que els 50.000 euros invertits en la festa per a les campanades de Cap d’Any eren pràcticament un balafiament. Hi haurà també, cada dissabte, un espectacle piromusical en la plaça de l’Ajuntament, fins que acabe el període de Nadal. L’objectiu, va apuntar Catalá, és traslladar el suport des de l’Ajuntament a l’activitat del comerç local, i impulsar la dinamització comercial a la ciutat.
0