Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Sánchez intenta recuperar el control cercado por los casos de acoso y corrupción
González Amador, alias Alberto Burnet: el ciudadano menos particular de Madrid
OPINIÓN | '¿Qué hacer para evitar la llegada ultra al poder?', por Antonio Maestre
Sobre este blog

Enzo Traverso davant la tragèdia de Gaza

Gustau Muñoz

1

Ha aparegut, puntualment traduït al castellà, un nou llibre del prolífic historiador Enzo Traverso -ben conegut entre nosaltres, amic, molt relacionat amb València- Gaza ante la historia (Akal), a partir de l’original italià publicat també enguany, el 2024 (Gaza davanti alla storia). Traverso és capaç d’escriure i publicar en francès, anglès i italià. Llegeix alemany, castellà i català, llengües en les quals també publica (si el tradueixen). És un europeu complet, conscient de la complexa història d’Europa, que assumeix. Per cert, el llibre d’Akal (Argentina/España/México) diu que ha estat “Impreso en Portugal”. La globalització ja està ací: tota una lliçó que hauria de fer reflexionar sobre les inveterades limitacions localistes, i especialment sobre els qui volen esquarterar i tancar en compartiments autàrquics la nostra llengua i cultura, per a millor anul·lar-la. Ells, la Hispanitat dels 400 milions o més, nosaltres -segons alguns- el parlar local...

Diu Enzo Traverso al Prefaci d’aquest llibre que el seu assaig naix de la conjuntura de guerra a Gaza, a partir de l’atac de Hamàs del 7 d’octubre de 2023, que va ser objecte “quasi a tot arreu d’una condemna necessària i comprensible”. En canvi, “la fúria assassina i devastadora desencadenada per Israel... provocà reaccions molt més diferenciades, fruit d’un distanciament avergonyit, però sempre indulgent, quasi comprensiu”. El rerefons n’és la incomoditat davant la manca d’una condemna absoluta, flamígera i sense pal·liatius dels atacs d’Israel sobre la població de Gaza. Funcionen encara algunes inhibicions, sospita Traverso. I no hauria de ser així: la suposada víctima (Israel) és el veritable botxí. L’atac de Hamàs el 7 d’octubre del 2023 -la presa d’ostatges, els assassinats, les violacions- no és per a tant, s’ha magnificat com a pretext per a consumar una destrucció programada... En realitat seria “una tragèdia metòdicament preparada pels qui avui voldrien vestir-se de víctimes”. El terrorisme islàmic, els míssils i drons, els atacs de Hamàs? Un mer espantall, una construcció: “al segle XXI, el fonamentalisme islàmic, amb què hom identifica Palestina, amenaça Occident com ho va fer el comunisme al segle passat”. És a dir, un espantall.

Home, no. Podríem enumerar fàcilment atacs terroristes brutals i massacres ben  reals de masses -assaigs d’holocaust- concrets i tangibles a càrrec de l’islamisme radical, tant se val amb quina bandera: Nova York (les Torres Bessones), París (la sala Bataclan, les sinagogues, un llarg etcètera), Madrid (l’estació d’Atocha) i Barcelona (la Rambla), entre moltes altres. O els llançaments de míssils des de Gaza i el sud del Líban -en aquest cas per Hizbulah- sobre població civil d’Israel, amb el suport i les armes de l’Iran dels aiatol·làs, en un context molt complex, per descomptat (la divisòria sunnites/xiïtes, els interessos dels estats àrabs lligats aparentment per interessos a Occident, vincles geopolítics diversos, el paper de Rússia i la Xina). Tot això, però, seria als seus ulls poca cosa. Matèria secundària. El que importa és identificar Israel no com a víctima -segons la legitimació tradicional d’ençà de l’Holocaust, i encara abans- sinó com a botxí. Com el gran culpable.