El web de transparència de TMB segueix incomplint la llei de Transparència
Els esforços de transparència respecte TMB, dels quals presumeixen l'Àrea Metropolitana de Barcelona i especialment l'Ajuntament de Barcelona, van començar el març passat, un mes després que els treballadors anessin a la vaga denunciant, entre altres coses, l'opacitat de la seva empresa. En aquell moment la recentment constituïda àrea de transparència de TMB va anunciar com a mesura estrella la creació d'un web de transparència. Però, gairebé mig any després, el portal segueix sense donar el mínim d'informació que obliga la llei.
Entre altres dades, al web falta la relació completa de llocs de treball, incloent al personal amb contractes fora de conveni, temporals i interins. Tampoc facilita la forma de provisió dels llocs de treball ni el Currículum Vitae dels seus directius, com reclama l'Agència de Protecció de Dades en un informe emès amb motiu del procés que Catalunya Plural ha mantingut amb TMB per aconseguir diferents informacions que haurien de ser públiques.
“Les pàgines del portal contenen les dades més rellevants en matèria pressupostària i informació relacionada amb la plantilla de TMB, com retribucions i organigrames”, treia pit la companyia de capital públic més important de Catalunya amb motiu del llançament de la pàgina. Segons van informar, l'objectiu del web era complir la llei de transparència i apropar a la ciutadania la informació sobre la companyia.
No obstant això, l'empresa ha arribat a fer servir la web per a tot el contrari. El portal que la llei preveu per complir amb l'obligació de la publicitat activa, ha estat emprat per TMB com a tallafocs davant les demandes d'accés a la informació. Cal recordar que publicitat activa i dret a l'accés són dues obligacions vinculades però diferents, i que afecten a diferents tipus de dades internes. La primera es refereix a informació que ha de ser publicada directament al web i la segona a informació que l'empresa ha de donar a petició del ciutadà.
Així, quan Catalunya Plural va cursar les peticions per les quals ara la Comissió de Garantia d'Accés a la Informació ha resolt a favor seu, l'empresa es va limitar a remetre-li la informació publicada al seu web de transparència. Amb aquesta resposta TMB demostrava, o bé desconeixement respecte a les diferències entre publicitat activa i dret d'accés i les seves obligacions respecte a cadascuna, o bé la intenció d'utilitzar l'eventual desconeixement del reclamant per no donar accés a la informació que es demanava.
Va ser només un cop aquest diari va portar la resposta de TMB a la Comissió de Garantia d'Accés (GAIP) quan l'empresa va admetre que al web faltaven les dades mínimes per considerar que compleix la llei. Segons la mateixa empresa al portal s'havia inclòs la informació de les dues empreses que formen el conglomerat públic, FMB i TB, però no la de TMB, de la qual pengen dos treballadors.
Pronunciament de la GAIP
Aquesta és la punta de l'iceberg dels incompliments del web respecte a l'obligació de publicitat activa que anirien sortint a la llum durant el tràmit administratiu. En principi, la GAIP és una comissió destinada únicament a resoldre temes en matèria d'accés a la informació, no de publicitat activa. Però com que l'empresa va vincular el web amb aquest aspecte en la seva primera resposta, la GAIP es va veure obligada a pronunciar-se també sobre el web.
Les seves conclusions, emeses en el marc de la resolució general del procediment, són il·lustratives:
Per aquesta raó, la GAIP considerava que TMB fa un “doble incompliment” en matèria de transparència: ni dóna publicitat activa en el seu web a dades sobre les quals hauria de donar ni dóna accés a altres informacions que els són exigibles.