Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

L’informe del metro sobre la DANA: set trens aïllats, cent passatgers refugiats i caos en les comunicacions i el 112

Estat de les instal·lacions d'FGV després de la DANA del passat 29 d'octubre.

Lucas Marco

1

Dos mesos i mig després, per fi, es coneixen els detalls de la cronologia oficial del que va passar amb el servei de metro durant les hores més crítiques de la catastròfica DANA del 29 d’octubre passat. L’informe de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) sobre les incidències d’aquella jornada, a què ha tingut accés elDiario.es, revela que set trens van quedar aïllats i que un centenar de passatgers van haver de refugiar-se en el complex principal de l’empresa fins a l’endemà, a més dels problemes del post de comandament per a contactar amb el 112. Les dades de l’informe, firmat el 13 de desembre passat pel gerent, Alfonso Novo, coincideixen amb la reconstrucció de la cronologia publicada per aquest diari nou dies abans.

L’informe de l’empresa pública de la Generalitat detalla “de manera objectiva i cronològica” els fets, encara que adverteix que, d’acord amb la “pèrdua de tots els equips informàtics” a conseqüència de la inundació de la seu central d’FGV, situada a tocar del barranc de Poio, les hores reflectides són “aproximades”, amb possibles “lleugers desajustaments” pel fet d’estar basades en notes del comunicat d’explotació, telefonades i registres de WhatsApp, a més dels “mateixos records dels autors”.

A les 19.05, el maquinista del tren 1135 va informar el post de comandament d’FGV que l’aigua arribava al capdavant del carril en les dues vies al voltant de l’estació de Paiporta i, “si bé va poder travessar el tram amb normalitat, va avisar que a posteriors circulacions els resultaria impossible continuar la marxa si continuava pujant el nivell de l’aigua”. En aquells moments, Adif ja havia suspés la circulació tant dels trens d’alta velocitat (a les 17.45) com de Rodalies (entre les 18.20 i les 18.50).

Dos minuts després, a les 19.07, un altre tren (el 7103) va informar de la “impossibilitat” de continuar circulant en aquesta zona “a causa de l’aigua acumulada en la via, que no permetia percebre el carril”. El post de comandament va ordenar que no continuara la marxa, va autoritzar el retrocés del comboi fins a Picanya i va avisar a tots els trens que circulaven per aquest tram que la via estava negada i que s’havia d’interrompre el servei, “inicialment de manera preventiva”, entre València Sud i Torrent. Amb la paralització d’aquest tram, van quedar “aïllats” un tren en l’estació de Picanya, dos en la de Torrent, dos més a Torrent Avinguda, un a Picassent i un altre en l’Omet.

El coordinador de seguretat del post de comandament va tractar d’enviar una parella de vigilants a l’estació de Paiporta perquè observaren el nivell de l’aigua sobre la via, però “va resultar del tot impossible el seu desplaçament”. També es va enviar un tren de reconeixement sense viatgers, encara que li va resultar impossible acostar-se a l’estació. A pesar que set línies continuaven circulant “amb relativa normalitat”, l’informe destaca que les comunicacions “ja resultaven especialment complicades” per la falta de cobertura en diferents trams de la xarxa, tant del dispositiu tren-terra (que comunica el comboi amb el post de comandament) com de la telefonia mòbil.

Aproximadament a les 19.35, l’aigua va començar a arribar al complex de València Sud, que acull el post de comandament. “A més, alguns dels usuaris que havien arribat amb tren fins a València Sud i havien continuat caminant cap a Paiporta tornaven informant de l’arribada d’aigua a l’estació”, indica l’informe.

A les 19.40, el personal de seguretat privada de l’accés al complex de València Sud va albirar una “gran massa d’aigua” que “a gran velocitat” avançava cap a les instal·lacions d’FGV. “Tenen el temps just per a abandonar el seu lloc i accedir a l’andana de l’estació per a guanyar altura i posar-se a cobert”, relata l’informe de l’empresa pública.

En aquests moments, a més d’alts càrrecs de la Conselleria d’Infraestructures i de treballadors del complex, estaven en el recinte un centenar de passatgers dels últims trens que “van haver de romandre en aquesta dependència fins a la seua evacuació l’endemà al matí”.

També a les 19.40, el terminal CoordCom va rebre una sol·licitud de tall de la circulació ferroviària i d’obertura del pas a nivell pròxim a l’estació de Picanya per a l’evacuació de veïns amb vehicles. A la mateixa hora, va rebre un segon avís de persones que no podien eixir de l’estació de Paiporta.

A les 19.44, va començar la “lenta entrada” d’aigua en el vestíbul de la sala de crisi del post de comandament i es va ordenar la retirada de les tapes del sòl tècnic. Un minut després, a les 19.45, es va decretar la finalització de totes les circulacions, tant en les línies tramviàries com ferroviàries. Es va ordenar la detenció a un total de 68 trens i tramvies, contactats mitjançant el dispositiu tren-terra i telefònicament, “en una estació que reunira les condicions de seguretat degudes”.

“Les ordres de finalització de la circulació al personal de conducció transmeses pel post de comandament provocaven estranyesa i exigia donar moltes explicacions, ja que no aconseguien comprendre la situació, atés que en la resta de l’explotació de Metrovalència no hi havia cap afecció, tret de les avaries dels enclavaments referides abans”, explica l’informe.

A partir de les 19.50, mentre continuava pujant el nivell de l’aigua en el post de comandament, es va ordenar l’evacuació del personal prescindible a la primera planta. A aquesta hora, s’observaven “ocupacions de circuits de via” a Paiporta i Picanya, “senyal que les instal·lacions ja eren afectades per l’aigua”.

Cap a les 20.00, quan la inundació ja havia arrasat totes les instal·lacions del complex de València Sud, el sistema d’ajuda a l’explotació (SAE) de les línies 4, 6 i 8, el telecomandament i els equips d’atenció al client, a més dels telèfons fixos, van deixar d’estar operatius, per la qual cosa les comunicacions van passar al dispositiu tren-terra, al telèfon d’emergències i als mòbils del personal del post de comandament.

“Es va gestionar la circulació ferroviària fins que es va apagar l’últim lloc d’operador de gestió de la circulació, moment en què s’ordena l’evacuació total del post de comandament coincidint amb l’entrada d’un torrent d’aigua que va complicar enormement l’eixida del personal que romania a l’interior”, relata l’informe.

A les 20.11, la Generalitat Valenciana va enviar l’alerta automàtica als mòbils, una dada que no figura en l’informe.

A les 20.15, el personal del post de comandament va fer una altra crida general informant que els seus equips fallaven i que era imminent l’evacuació, ordenant per això l’aturada dels trens “en una andana on fora possible”.

A les 20.21, si bé encara no hi havia aigua per damunt del sòl tècnic, va fallar l’alimentació de la sala de regulació del post de comandament, per la qual cosa només va quedar operatiu el control de trànsit centralitzat (CTC), i també va haver-hi problemes de cobertura amb la telefonia mòbil d’emergència.

A les 20.28, va caure el dispositiu tren-terra, “per la qual cosa resulta impossible el contacte amb 11 trens dels quals es desconeix la localització exacta”. A continuació, es van apagar tots els equips de la sala de regulació.

Dos minuts després, a les 20.30, l’aigua va començar a entrar “de colp” al post de comandament a través de la porta principal i de la d’emergència de la sala. Quan el nivell de l’aigua va pujar “molt ràpidament”, el cap d’unitat del post de comandament va ordenar el desallotjament. La pujada de l’aigua va provocar que el sòl tècnic s’alçara i deixara buits que, com que no es podien percebre, van provocar diverses caigudes. Un vigilant de seguretat va resultar ferit d’una certa gravetat.

A les 20.41, tot el personal del post de comandament ja havia accedit a la primera planta de l’edifici d’oficines de València Sud, llevat del vigilant ferit, que va patir una fractura a la cama amb ferida oberta sagnant.

A les 20.59, el cap de l’Àrea d’Operacions va informar en un missatge distribuït en el grup de guàrdia de la inundació del post de comandament i de la interrupció del servei fins a un altre avís. El personal, refugiat en la primera planta, va continuar tractant de localitzar i de donar instruccions als trens amb què no s’havia pogut contactar després del desallotjament, en col·laboració amb altres companys que estaven en els seus domicilis. També van intentar recaptar informació sobre l’estat del personal d’FGV i dels clients que hi havia a bord dels trens o en dependències de l’entitat.

A més, “després d’uns quants intents”, van contactar amb el 112, van informar el Centre de Coordinació d’Emergències de la suspensió de la circulació i van sol·licitar l’evacuació del vigilant ferit, que finalment va ser evacuat, juntament amb una altra persona, aproximadament a les 02.30 de la matinada, quan els Bombers van poder accedir al recinte.

A les 21.07, ja s’havia avisat tot el personal que havia de prestar servei en el post de comandament, tant en horari nocturn com l’endemà, que no es desplaçara a València Sud.

A les 21.44, es va obtindre la confirmació que tot el personal de conducció que havia quedat aïllat “ja havia rebut la instrucció d’anar-se’n”.

El complex, situat a uns 1.200 metres del barranc de Poio, va quedar totalment negat d’aigua. El personal d’FGV, a més d’un centenar de passatgers, es va refugiar en la primera planta d’oficines, en l’edifici de l’estació i en trens estacionats a la platja de via, en l’edifici d’instal·lacions fixes i en els combois situats dins del recinte del taller. “El rescat de totes aquestes persones va ser dut a terme, al llarg del matí del 30 d’octubre, per tècnics de la Unitat de Seguretat d’FGV i pels Bombers de València, i va ser també necessari rescatar diverses persones atrapades en arbres i en la teulada de la dependència de control d’accés al complex”, conclou l’informe.

Etiquetas
stats