Ports de l’Estat obvia la Justícia i eludeix un dictamen que avale la DIA del 2007 de l’ampliació del port de València
“Ports de l’Estat haurà d’elaborar un informe perquè el Consell de Ministres tinga tota la informació i documentació perquè l’aproven”. L’expresident de l’Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, es va pronunciar així el desembre del 2022 després de tindre coneixement de la resolució del Tribunal Superior de Justícia (TSJ) de Madrid segons la qual la condició d’òrgan substantiu tornava a passar de manera cautelar de l’APV a Ports de l’Estat.
La qüestió no és menor, ja que l’òrgan substantiu és l’encarregat de sol·licitar els tràmits ambientals. En aquest cas, l’APV considera que la declaració d’impacte ambiental (DIA) del 2007 està en vigor i és vàlida per al nou projecte, malgrat que els canvis introduïts en aquest no s’ajusten als paràmetres establits per la mateixa DIA.
Així doncs, després de la decisió judicial motivada per la denúncia de la Comissió Ciutat-Port, l’aprovació del projecte en el Consell de Ministres que finalment es va produir el mes passat quedava pendent que Ports de l’Estat determinara mitjançant un informe motivat si la DIA de 2007 és vàlida o no.
I aquest informe, d’acord amb una resposta del Govern a preguntes del senador de Compromís, Enric Morera, mai s’ha arribat a redactar i, si existeix, s’amaga.
En concret, Morera va plantejar la pregunta següent: “S’ha fet un informe per part de Ports de l’Estat que garantisca la validesa de la DIA de l’any 2007 per a aprovar el projecte esmentat?”.
En la seua resposta, el Govern es remet a l’informe que es va fer públic el 2021 que sí que avala la vigència de la DIA, és a dir, descarta que haja caducat, però no es pronuncia sobre si empara el nou projecte, després dels canvis introduïts. A més, esquiva que, després de la decisió judicial, torna a ser Ports de l’Estat l’òrgan substantiu i, per tant, el responsable d’emetre un informe sobre aquest tema.
Segons l’escrit, a què ha tingut accés elDiario.es, “són les autoritats portuàries els òrgans de l’Administració pública estatal que, amb caràcter general, tenen atribuïda la condició d’òrgan substantiu, ja que tenen atribuïda la competència per a aprovar aquests projectes en els ports que gestionen”. Precisament, la resolució per la qual se’ls atribueixen aquestes competències és la que suspén cautelarment el TSJ de Madrid, encara que només per al cas de l’APV pel que fa a l’ampliació nord.
La resposta afig que, “amb data 9 d’abril de 2021, Ports de l’Estat va elaborar un informe jurídic sobre la vigència de la declaració d’impacte ambiental formulada per resolució de 30 de juliol de 2007”, un escrit que tal com posa en relleu un informe posterior de l’Advocacia de l’Estat, no es pronuncia sobre la validesa de la DIA de 2007 per al nou projecte.
La resposta del Govern sí que inclou una valoració de Ports de l’Estat en la línia del que defensa l’APV, però que no deixa de ser una mera opinió no fonamentada en cap informe i, per tant, sense valor jurídic: “Considera que no es produeixen efectes adversos significatius sobre el medi ambient per no donar-se cap dels supòsits previstos en l’article 7.2.c) de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’avaluació ambiental, per la qual cosa no és exigible una altra avaluació d’impacte ambiental del projecte”.
Els incompliments de la DIA
L’informe de l’Advocacia de l’Estat posa de manifest que cap institució consultada (Ports de l’Estat, Comissió Europea i Ministeri de Transició Ecològica) ha avalat la validesa de la DIA del 2007 per al projecte modificat aprovat per l’APV.
La realitat és que el projecte no compleix els paràmetres establits en la DIA del 2007 esmentada, que diu textualment: “Es formula declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte Ampliació del port de València i es conclou que sempre que s’autoritze en l’alternativa i en les condicions assenyalades anteriorment, que s’han deduït del procés d’avaluació, quedarà adequadament protegit el medi ambient i els recursos naturals”.
Així doncs, mentre que la DIA estableix un màxim de 19 milions de metres cúbics de material de rebliment per als futurs molls amb un dragatge en la dàrsena a una profunditat màxima de 18 metres per a extraure’l, el projecte aprovat necessita 25,7 milions de metres cúbics amb dragues a 24 metres de profunditat en la dàrsena i de 28 metres en l’avantport.
A més, com recull l’informe de Costes publicat íntegrament per aquest diari, tampoc s’ha complit el que fa referència a les mesures correctores que havia de proposar i projectar l’APV per a frenar l’erosió de les platges del sud de la ciutat de València, una actuació que ha acabat desplegant el Ministeri de Transició Ecològica.
0