Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Un centenari sistema dels agricultors valencians per a la venda directa dels seus productes interessa en l'Índia

El regidor Carlos Galiana amb els visitants de l'Índia en la nau de la Tira de Comptar.

elDiariocv

Cada matinada, des de poc abans de la quatre fins a les vuit del matí, funciona en una nau de 6.000 metres quadrats de Mercavalencia, el mercat de proveïments públic de la ciutat de València, la Tira de Comptar, un centenari sistema de venda directa de productes dels agricultors de la comarca de l'Horta els orígens del qual són quasi tan antics com els del famós Tribunal dels Aigües ja que es remunten a l'època del rei Jaume I.

El que diferencia el funcionament d'aqueix comerç del que es realitza en altres naus de Mercavalencia al mateix temps és que ací no hi ha comercialitzadors ni majoristes. Cada agricultor o agricultora -en bona mesura són les dones les que s'encarreguen d'aquesta tasca- posa a la venda bledes, raves, enciams, tomaques... que ha conreat en el seu hort. Els seus clients solen ser minoristes, botiguerss i restauradors de la ciutat.

El nom de Tira de Comptar prové del costum de no vendre a orri sinó en peces o en manolls que els llauradors comptaven per dotzenes d'una manera molt especial, ja que les formaven amb “dotze més un” dels seus productes.

Prop de 300 agricultors, dels 1.300 que tenen dret a fer-ho, vénen a reunir-se cada matinada en aqueix lloc procedents de pobles com Massanassa o pedanies com La Torre o Castellar, a l'Horta Sud, o de localitats com Alboraia o Meliana, a l'Horta Nord, i fins i tot d'alguna altra comarca com el Camp de Túria. El volum del que allí es ven representa el 30% de tot el producte hortofructícola que es despatxa en Mercavalencia, la qual cosa converteix la Tira de Comptar en una de les institucions de comercialització directa de productes d'horta més importants d'Espanya.

Per a estudiar el seu funcionament, ha acudit aquesta setmana passada a València una delegació de la Junta de Comercialització de l'estat de Chhattisgarh, en l'Índia. La visita s'emmarca en una sèrie de viatges de representants d'aquest organisme procedents de la ciutat de Raipur a Israel i Espanya dins d'un programa de recopilació d'informació sobre les millors pràctiques per al desenvolupament de la cadena de valor del sector alimentari.

Amb el govern del Pacte de la Nau el capdavant de la ciutat, format per Compromís, el PSPV-PSOE i València en Comú, l'equip de l'alcalde Joan Ribó va invertir 800.000 euros en la renovació dels mitjans amb  què es desenvolupa la Tira de Comptar, les instal·lacions de la qual “seguien en les mateixes condicions que feia 30 anys”, segons va explicar l'Ajuntament el passat mes de març.

El regidor de Comerç i president de Mercavalencia, Carlos Galiana, va explicar als visitants, el director adjunt de la Junta Estatal de Comercialització de l'Agricultura de Chhattisgrarh i el sotsdirector de Horticulture Collectorate, que la intenció és expandir aquesta forma de comerç als mercats de la ciutat. De fet, la Tira de Comptar ja té un espai setmanal en el mercat del Cabanyal.

Galiana va dir que l'Ajuntament i Mercavalencia volen “ser part activa en els processos cap a un nou sistema alimentari basat en tres pilars fonamentals: la conservació de l'horta local, la revitalització del xicotet comerç i la potenciació d'una cultura alimentària saludable”.

Etiquetas
stats