Una vintena d'alts càrrecs de Mazón incompleixen la llei en no registrar en Transparència els títols universitaris que diuen que tenen
LLEGIR EN CASTELLÀ
Advocats, metges, juristes, professors, funcionaris de carrera... La majoria dels membres del Govern valencià posseeix titulació acadèmica superior. O almenys això diuen. En plena polèmica pels currículums dels que estan en primera línia política, i amb una revisió exhaustiva de les titulacions, que acaba de cobrar-se al comissionat del Govern central per a la dana, una part substancial de l'Executiu valencià no té a la vista informació clau en transparència. Fins a una vintena d'alts càrrecs del govern de Carlos Mazón no ha publicat la seua titulació acadèmica en el portal de transparència, tal com marca la llei autonòmica que regula les obligacions dels alts càrrecs de l'Executiu. El mateix president va ser objecte de polèmica en indicar en les seues xarxes socials que és advocat, encara que no està col·legiat.
La llei de Transparència i Bon Govern, aprovada el 2017 i modificada el 2022, indica que els alts càrrecs han de publicar “la informació relativa a les funcions atribuïdes per raó del seu càrrec o funció, així com la seua trajectòria professional, incloent-hi la reproducció gràfica dels títols acadèmics i acreditacions del seu curs”. La norma, hi recorda el preàmbul, concep la transparència des d'una perspectiva de publicitat activa; és a dir, implica l'obligació de l'administració de difondre, a través de portals web, “constantment i de manera veraç, tota la informació pública de rellevància sense necessitat que ningú ho sol·licite”.
Aquesta vintena d'alts càrrecs indiquen als seus currículums que tenen titulacions acadèmiques, bé universitàries o de formació professional, però no han adjuntat els certificats que les avalen. Alguns porten al govern valencià ja dos anys, i superen notablement el marge que dóna transparència per publicar la informació en el portal. Així mateix, entre els membres de l'organigrama del Consell n'hi ha mitja dotzena que no compten amb estudis superiors o que, si en tenen, no han concretat quins són. L'ambigüitat en alguns currículums fa dubtar en alguns casos si els implicats han completat els estudis o no.
Consultat per aquesta qüestió, l'Executiu autonòmic argumenta que els alts càrrecs que són funcionaris del grup A -la màxima categoria- no tenen aquesta obligació de publicitat, ja que ja han hagut de presentar les acreditacions acadèmiques per arribar a la funció pública. Les fonts consultades per elDiario.es, coneixedores de la llei de transparència, apunten que en aquest cas haurien de publicar l'acreditació que són funcionaris A1 o habilitats nacionals; és el “principal mèrit del seu currículum” o el que n'acredita la capacitat. De fet, el cas del comissionat Ángel Batalla que ha dimitit per la falsificació del títol tenia diverses acreditacions de la seua categoria sense que hi haguera hagut cap problema. Fins que va aparèixer la certificació d'una suposada titulació.
Els alts càrrecs que no han adjuntat les seues titulacions acadèmiques com requereix la llei de transparència són:
- Cayetano García, Secretari Autonòmic de Presidència. El seu currículum públic ben just si té dues línies: és llicenciat en Economia per la Universitat de València i Secretari del cos de funcionaris amb habilitació de caràcter nacional. Tampoc té fotografia al perfil institucional.
- Susana Fabregat, Delegada del Consell a Castelló, dependent de Presidència de la Generalitat. És llicenciada en Ciències de la Informació i apunta com a centres d'estudis la universitat CEU-San Pablo i la Universitat Politècnica de València.
- María Luisa Mediavilla, subsecretària de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Serveis Socials. Al seu currículum només indica que és magistrada. Els sotssecretaris han de ser, per llei, funcionaris públics.
- Davinia Bono, directora general d'Igualtat i de l'Institut de les Dones. És Tècnic Superior en Administració i Finances. Postgrau d'Inversions i Assessorament Financer en la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, diu el seu CV.
- Pedro Carceller, director general d'Inclusió i Cooperació al Desenvolupament. És Doctor en Ciències Jurídiques - Dret, amb excel·lent cum laude i una bateria de màsters. Cap no apareix al portal de transparència.
- Bàrbara Congost, Directora general de les Persones amb Discapacitat. Té una llicenciatura en ADE obtinguda en la UPV. Zero documents penjats en GVA Oberta.
- Borja Ottobrino, Director general d'Infraestructures Sociosanitàries. Té el grau en enginyeria civil per la UPV i un màster.
- José Vicente Anaya, director general de Gestió del Sistema Sociosanitari i de l'Institut Valencià de Formació, Recerca i Qualitat dels Serveis Socials. Indica que és expert universitari en residus per la Universitat Miguel Hernández, sense concretar si té titulació. No ho ensenya.
- Venancio Aguado, Secretari autonòmic per a la Recuperació Econòmica i Social És Diplomat en el Comandament de Tropes de Muntanya, pertanyent a la XL Promoció de l'Acadèmia General Militar.
- Miguel Ángel Sánchez, director de l'Institut Valencià d'Estadística. És funcionari de carrera del cos de Professors Tècnics de Formació Professional. Tècnic d'electromecànica i tècnic superior d'automoció.
- Asunción Perales, Directora General d'Assistència Hospitalària. És llicenciada en medicina.
- Miquel Nadal, Director General de Cultura. És llicenciat en Dret Públic per la Universitat de València (1985).
- Mª Àngels Ramón-Llin Martínez, Directora general de Producció Agrícola i Ramadera. És llicenciada en Dret per la Universitat de València.
- Raúl Mérida, Secretari autonòmic de Medi Ambient i Territori. El seu currículum és dels més ambigus. Assenyala que és “Naturalista i Ambientalista. Membre de l´Associació Espanyola de Periodistes d´Informació Ambiental. Escriptor, Conferenciant, Educador i Divulgador. Especialitzat en Medi Ambient, Zoologia, Dret Animal, Veterinària, en la lluita contra el Trànsit Il·legal d´Espècies i en la Direcció i Gestió d´actuacions i Centres per a la Protecció i Protecció Biodiversitat”. No acredita cap titulació.
- Javier Sendra, secretari autonòmic d'infraestructures i transports. En la seua formació, indica: “Formació Professional – Auxiliar Administratiu. Màster d´Alta Direcció FUNDESEM”. El màster no està penjat en la web de Transparència.
- Montserrat Tello, directora de l'Institut Cartogràfic. És enginyera industrial per la Universitat de Saragossa.
- Israel Martínez Fernández, Director general de Turisme. És Tècnic Superior en Administració i Finances. No acredita res.
- José Manuel Camarero Benítez, secretari autonòmic de Turisme. És llicenciat en Psicologia per la Universitat de València. No penja el títol en GVA Oberta.
El nucli dur del president de la Generalitat, Carlos Mazón, tampoc no compta amb titulació acadèmica superior o estudis finalitzats. Són els periodistes Santiago Lumbreras, precisament, el secretari autonòmic de Relacions Institucionals i Transparència; i José Manuel Cuenca, el cap de gabinet del president de la Generalitat.
Al marge, altres alts càrrecs no tenen formació superior i ho expliquen als seus CV: Són el responsable d'Interior, Vicente Huet, que té l'educació secundària. Pablo Broseta, secretari autonòmic de Representació davant de la Unió Europea i les Comunitats Autònomes, que indica que té “estudis” en Dret. Miguel Ángel Iborra, director general d'Urbanisme, Paisatge i Avaluació Ambiental. Miguel Francisco Castell, director general de Pesca, no indica formació, només en relata els càrrecs.
0