Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

Secció de cultura de l'edició valenciana d'elDiario.es.

El grafit mural 'Bowie', salvat d'un enderrocament, troba la seua casa a l'Etno

Jesús Arrúe, junt a la seua obra el grafiti 'Bowie'.

0

El 'Bowie' de Jesús Arrúe és un grafit, de caràcter expressionista, “homenatge a la música dels huitanta, al que era el barri del Carme abans, on hi havia una mescla de tribus urbanes en plena efervescència: els punks, els hippies i els mods”, explica l'artista. “És un tribut al meu barri i en general a la música, que per a mi representa Bowie”.

L'obra, pintada entre maig i juny de 2019 en un mur del carrer de la Corona, al costat de l'antic estudi de pintura d'Arrúe, estava amenaçada de desaparéixer per les obres de rehabilitació de l'edifici, i per a ser salvada es va extraure del seu lloc original i es va instal·lar temporalment al Centre del Carme.

Des de llavors s'ha convertit en una peça emblemàtica de l'art urbà i el patrimoni cultural de la ciutat, i ara s'ha traslladat a l'Etno -el Museu d’Etnologia de la Diputació de València- de forma definitiva, al Centre Cultural de la Beneficència, després de rebre milers de visites.

El diputat de Cultura, Paco Teruel, celebra que el popular grafit de ‘Bowie’ “té a la fi una ubicació definitiva i a escassos metres d'on va ser pintat en origen per Jesús Arrúe”. El responsable provincial explica: “L'artista ens va proposar la donació i vam entendre que el Museu d’Etnologia de la Diputació era un espai ideal per a conservar i difondre una obra que s'ha convertit en parada obligada en les rutes d'art de carrer valencià”. “La mateixa ciutadania va organitzar una campanya per a trobar un espai públic per a esta imatge de David Bowie, i es pot dir que Bowie ja té el seu espai permanent a València”, afig Teruel.

El grafit s'exhibeix en la secció ‘Ciutat’ de l'exposició ‘No és fàcil ser valencià/valenciana’ de L’Etno. El director del museu, Joan Seguí, assenyala que la instal·lació de l'obra “contribueïx a mantindre la nostra exposició viva i en constant renovació. Les mostres permanents expliquen els museus d'una forma estable, però també funcionen com a contenidors de noves propostes que enriqueixen i actualitzen la mostra”. En aquest sentit, tant el ‘Bowie’ com el seu creador, Jesús Arrúe, “estan directament relacionats amb el fenomen urbà i amb la nostra exposició, en la qual s'exhibixen grafits creats per La Nena Guapa, David Limón o Toni Espinar. Els murs de la ciutat són espais informals de creació que interessen a L’Etno perquè ajuden a explicar la societat tradicional en clau d'actualitat”.El trasllat no sols ha suposat un canvi d'ubicació, sinó també un complex operatiu, donada la fragilitat de l'obra i el seu valor artístic. Un equip especialitzat en la manipulació i conservació de peces de gran format s'ha encarregat del treball fins a la instal·lació definitiva en la seu de L’Etno, els responsables del qual agraeixen al Museu de Prehistòria, també de la Diputació, la seua col·laboració en la mudança i el muntatge.

Segons el propi Jesús Arrúe el grafit de Bowie “representa una fita cultural que concilia l'expressió artística urbana amb la identitat i les tradicions valencianes”. A més, l'artista es declara “el fan número u de David Bowie”. “Al costat de Madonna, ha sigut grans fonts d'inspiració de la meua carrera artística, es podria dir que són les meues muses”, confessa.

Sobre este blog

Secció de cultura de l'edició valenciana d'elDiario.es.

Etiquetas
stats