El futur Parc Natural de l’Albufera reserva de la biosfera que impulsa el PP: menys protegida i més turistificada
El nou pla d’ordenació de recursos naturals (PORN) de l’Albufera que tramita la Conselleria de Medi Ambient implica la desprotecció de diversos espais i fomenta la turistificació amb activitats que fins ara no es podien fer en el Parc Natural, com el piragüisme, a més d’ampliar la possibilitat d’habilitar restauració on hui dia no està permés. I tot això mentre es tramita la declaració de l’aiguamoll com a reserva de la biosfera, cosa que pot resultar contradictòria si amb els canvis s’incrementa la pressió sobre aquest, amb les conseqüències que puga comportar.
Així ho ha denunciat l’associació Per l’Horta, que ha presentat a al·legacions al document esmentat. Entre les zones que asseguren que es quedaran sense la protecció de què gaudeixen en l’actualitat destaca la devesa sud o diferents espais d’horta i arrossar. En el seu escrit, l’entitat critica, a més, l’absència d’un procés real de participació.
En el text presentat davant la conselleria, Per l’Horta, assenyala que el pla introdueix una nova figura denominada “espais antropitzats no urbans (ZANT3)”, que, segons el seu criteri, “obri la possibilitat a més antropització de la zona protegida actualment”. D’acord amb el nou pla, en les zones classificades com a ZANT3, es permet l’execució d’infraestructures de qualsevol naturalesa i els usos d’allotjament i restauració en el medi rural sobre edificacions preexistents, cosa que, segons Per l’Horta, pot provocar “una gentrificació gradual de la zona del Parc Natural que complica encara més la protecció de la biodiversitat i l’activitat agrària”.
Per l’Horta detalla en les seues al·legacions algunes de les zones protegides actualment a què s’aplicaria la nova figura ZANT3, com per exemple hortes en actiu situades al sud del nucli urbà de Pinedo i al nord del Palmar, i zones d’arrossar al sud-oest del Palmar. L’associació no entén per què el document entra en un detall excessiu en algunes parts –que, a parer seu, haurien de ser regulades en el futur pla rector del parc natural, no ara– mentre n’obvia d’altres, fet que provoca, d’una banda, un pla desequilibrat i, de l’altra, “alça suspicàcies sobre l’origen i la motivació d’aquestes propostes”.
L’entitat també crítica la pèrdua de protecció de parts del parc d’alt valor ecològic, com per exemple la devesa sud, que passaria de tindre la màxima protecció a tindre’n un segon nivell, “cosa que clarament suposa un retrocés i una desprotecció de zones on començarien a desplegar-se activitats humanes i els impactes consegüents”.
A més, l’entitat considera “un error” classificar el camp de golf del Saler com a “espai antropitzat”, i proposa que s’hauria d’avançar cap al “desmantellament i la renaturalització”. Entre les mancances del projecte, Per l’Horta destaca com a “especialment preocupant” l’exclusió de la històrica horta de Castellar-l’Oliveral, “un enclavament agrícola i paisatgístic d’alt valor ambiental i cultural”, de l’àmbit del PORN. L’associació proposa la inclusió d’aquesta zona, fet que permetria fixar límits clars i naturals en el PORN, que quedaria delimitat per la pista de Silla i el nou llit del Túria.
D’altra banda, com a novetat, es proposa permetre el piragüisme, una activitat lúdica que va sol·licitar el Club de Piragüisme de Silla i que per a l’associació pot contribuir a massificar l’ús de l’aiguamoll sense que hi haja capacitat de control i vigilància en les circumstàncies actuals. I tot això malgrat que un el servei de la Devesa-Albufera de l’Ajuntament de València va informar “desfavorablement” la petició i va rebutjar les al·legacions presentades pel club “a fi de limitar la pressió creixent de les diferents activitats humanes sobre el llac de l’Albufera, d’acord amb el que s’estableix en el pla d’ordenació dels recursos naturals (PORN)”.
No obstant això, un informe posterior de l’Oficina de Gestió Tècnica del Parc Natural de l’Albufera, adscrita a la Conselleria de Medi Ambient, sí que va informar favorablement, per la qual cosa s’ha inclòs finalment en el PORN.
Per al biòleg i membre de Per l’Horta, Javi Jiménez Romo, “la reserva de la biosfera és una figura buida que no implica més protecció, cal omplir-la de contingut”. No obstant això, ha destacat que “el PORN que està tramitant-se és una llei que s’haurà de complir i, comparat amb la legislació vigent del Parc Natural de l’Albufera, redueix la protecció de zones d’horta o el sud del bosc de la Devesa i permet piragües en el llac, cosa que, si no es controla, pot suposar impactes greus i que contradiu l’ordenança municipal”. D’altra banda, “l’horta de Castellar-l’Oliveral continua quedant fora de l’entorn protegit, cosa que no té cap fonament ambiental”, ha lamentat.
La Conselleria defensa que es pretén lluitar contra “l’abandó”
Des de la Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori que dirigeix Vicente Martínez Mus han defensat el projecte del nou PORN i han assegurat que era fonamental “renovar una normativa al cap de 30 anys per a actualitzar la normativa de protecció de l’entorn”. Pel que fa a la pretesa desprotecció del bosc de la devesa sud, es recorda que es proposa incloure aquest espai en la zona de protecció ecològica (ZPE), juntament amb altres enclavaments que, pels seus rellevants valors ecològics, geomorfològics i paisatgístics, són un bon exponent d’alguns dels ambients més valuosos del Parc, i que mostren una sèrie d’usos que, de manera ordenada, són compatibles amb el règim del Parc Natural. “És obvi que no es tracta d’espais mancats de valors naturals, i per això se situen en la segona zona de més valor ambiental que es proposa per a l’àmbit del Parc Natural”, han explicat
Cal destacar la que zona de la platja de la Punta, situada en l’extrem sud d’aquest sector del bosc de la devesa manté la seua categoria de zona de reserva. D’altra banda, la nova figura d’espais antropitzats no urbans obri una porta a l’aclariment dels usos que es donen, històricament i en l’actualitat, en aquest àmbit de zonificació. De fet, “aquests espais estan ocupats per una gran quantitat d’edificacions que pateixen un abandó per no poder-se dotar de les mínimes condicions d’habitabilitat, i que comprometen, al seu torn, els valors naturals atesa la falta de connexió a xarxes de clavegueram o a sistemes individuals de depuració d’aigües”.
Finalment, el sector d’horta de Castellar-l’Oliveral no forma part de l’àmbit actual del PORN de l’Albufera, tampoc està inclòs en la zona humida catalogada de l’Albufera, ni forma part dels espais Xarxa Natura 2000 associats al Parc Natural. Per tant, no s’hi pot actuar.
Crítiques del PSPV i Compromís a l’alcaldessa de València
La regidora del Grup Municipal Socialista Elisa Valía ha lamentat que, també en l’Albufera, María José Catalá “preferisca estar al costat de Carlos Mazón abans que protegir el Parc Natural”. En aquests termes ha denunciat “la incoherència del govern municipal i autonòmic pel que fa a la protecció de l’Albufera, després de saber-se que el Consell de Carlos Mazón permetrà determinats usos al Parc Natural que podrien suposar una desprotecció clara de l’espai”.
Elisa Valía ha recordat a María José Catalá que és diputada autonòmica per a defensar els interessos de la ciutat de què és alcaldessa i no sols per a garantir-se l’aforament o la possibilitat de substituir Mazón“. ”La realitat és que diu que vol protegir l’Albufera i que per això ha impulsat la seua declaració com a reserva de la biosfera, però el que diu i el que fa mai van en la mateixa direcció, perquè en les Corts sostenen la desprotecció“, ha manifestat.
Finalment, l’edil socialista ha reclamat a l’Ajuntament i al Consell que “prioritzen la defensa del Parc Natural i la sostenibilitat davant dels interessos econòmics o urbanístics”. “L’Albufera no necessita més discursos buits, necessita decisions valentes i coherents”, ha afirmat i ha citat María José Catalá a “deixar-se de tant de postureig si de veritat vol protegir-la i que comence per no ser còmplice de Mazón també a desmantellar el seu marc de protecció”.
Des de Compromís han denunciat que “el nou PORN de l’Albufera del PP i Vox no protegeix, destrueix” i ha afegit: “Volen convertir un Parc Natural en un parc temàtic, afavorint interessos privats i retallant la protecció ambiental. L’Albufera de València no és un negoci, és vida”.
0