L'Ajuntament de València limita les permutes de la Policia Local després de les denúncies per un mercat de places
LLEGIR EN CASTELLÀ
L’Ajuntament de València congela les permutes de la Policia Local després de les investigacions de l’Agència Antifrau per un ‘mercat’ de places entre agents de la capital i altres municipis. L’organisme autonòmic que treballa en la prevenció del frau i la corrupció ja està anys amb perquisicions sobre aquests procediments i ha rebut denúncies per compravenda de llocs en l’Administració, segons les quals agents de municipis menuts paguen a veterans en la capital per a intercanviar la plaça.
L’Agència Antifrau, que inicialment va apreciar tres delictes en la seua última investigació, no va poder acreditar el pagament per la plaça, encara que va concloure que l’acte administratiu no complia el que es preveu en la llei i hauria de declarar-se nul, perquè un dels agents es va jubilar immediatament després del canvi. Antifrau va acabar recomanant que en els acords de permutes s’“exterioritzen les raons d’interés públic que aconsellen la seua utilització o que no hi ha raons o necessitats del servici que la desaconsellen”. El consistori va rebutjar obrir una investigació sobre aquest cas pel fet de considerar que, si s’haguera produït un pagament per la plaça entre els dos agents, seria “un pretés fet que pretesament s’ha produït entre particulars”.
Tot i això, les investigacions d’Antifrau van generar un gran renou en el cos, els sindicats i el consistori que han portat a un bloqueig en les permutes. En els últims anys, apunten fonts policials, s’havia produït un augment notable d’aquesta fórmula, mitjançant la qual policies a punt de jubilar-se a la ciutat canviaven la seua plaça amb agents més joves d’altres municipis, agents amb ganes de progressar. Els pagaments per les places han sigut vox populi, apunten aquestes fonts, que deixen caure que no s’ha donat només en agents de base.
L’Ajuntament de València reconeix en un informe remés al Síndic de Greuges la paralització de les permutes amb caràcter general, i apunta que únicament es tramitaran les permutes sol·licitades per motius de conciliació de la vida familiar i professional. En el document, que se cita en una resolució del defensor del poble, es dona compte de “les incidències esdevingudes” en el procés de permutes. L’informe, remés el 2 de juliol passat, és el resultat de la queixa d’un agent, que va acudir al Síndic després de preguntar al consistori per la tramitació de la seua permuta i no obtindre resposta.
Segons apunta la queixa a l’òrgan estatutari, l’agent va preguntar per l’estat de tramitació del procediment de concessió de permutes i les causes concretes de la seua demora. Es va presentar al procés convocat per l’Ajuntament el gener del 2024 i el mes de novembre d’aquest any mateix va deixar de rebre informació. El mateix agent apunta que la plantilla municipal va ser informada per diversos sindicats de la batussa d’actuacions investigadores fetes per Antifrau i per la sol·licitud de dictamen al Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana. Segons es desprén del text, el consistori no va tornar a comunicar-li cap tràmit.
La queixa, que es basa en la falta de resposta de l’Ajuntament a l’agent, recorda al consistori el seu deure de donar resposta a les sol·licituds, les reclamacions i/o els recursos que presenten els interessats en tota mena de procediments. En un escrit posterior, datat el 12 de setembre, l’Ajuntament es compromet a adoptar la resolució del seu expedient de permuta, parat des de fa un any.
0