L’Ajuntament de València rebutja revisar la permuta entre policies qüestionada per Antifrau arran de la denúncia d’un “mercat” de places
LLEGIR EN CASTELLÀ
L’Ajuntament de València no revisarà la permuta entre dos agents de la Policia Local investigada per l’Agència Antifrau. L’equip de govern de María José Catalá rebutja emprendre accions sobre l’acord municipal després que l’organisme autonòmic apreciara irregularitats en l’intercanvi de dues places de funcionaris de policia de Beniparrell i la capital. L’Agència Valenciana Antifrau va instar els dos consistoris a revisar els acords de govern que van autoritzar la permuta, que requereix un informe dels responsables de policia de cada municipi, i va considerar que eren nuls, perquè no es complien els requisits per a validar-la. Durant la instrucció de l’expedient, que va sorgir d’una denúncia per la ‘venda’ de la plaça en la capital per 27.500 euros, Antifrau va apuntar tres possibles delictes.
L’organisme que lluita contra el frau i la corrupció va apuntar en les seues conclusions provisionals que podria donar-se un frau de llei i va subratllar l’existència d’un “mercat opac” entre parts, un possible delicte fiscal i un altre de falsedat en document oficial. Va indicar a més que les dues administracions haurien d’“haver comprovat el compliment dels requisits objectius” per a les permutes, que són un dret dels funcionaris. Després d’una bona estirada d’orelles de l’Ajuntament de València en les seues al·legacions, la resolució va concloure amb tres recomanacions; entre les quals, recordar que hi ha una llei que regula aquestes qüestions i que les permutes s’han de justificar. El Servei d’Ocupació Pública de València, que va presentar l’escrit, va rebutjar entrar a analitzar el pretés pagament pel canvi de plaça: va al·legar que l’intercanvi monetari, si s’haguera produït, seria “un pretés fet que pretesament s’ha produït entre particulars” i va considerar que es vulnerava la presumpció d’innocència dels dos policies. De fet, l’Ajuntament va argumentar que ni tan sols li incumbeix determinar per què un funcionari canvia de plaça: “L’Administració és un agent extern a tot això, i es limita només a autoritzar-la o no de manera discrecional”, van apuntar els serveis administratius en les al·legacions presentades.
La qüestió, no obstant això, no va quedar ací. Un dels agents tenia 60 anys en el moment de la permuta, el desembre del 2023, i es va jubilar “immediatament” després de prendre possessió en el nou municipi, i l’altre havia obtingut una permuta quatre anys abans, dues qüestions suficients per a anul·lar l’acord. Entre els requisits perquè s’autoritzen aquests intercanvis entre funcionaris està no haver participat en una permuta en els últims 10 anys i mantindre’s un any en actiu després del trasllat. De fet, els funcionaris de les dues administracions haurien de vetlar perquè es compliren aquests aspectes, com observa la investigació d’Antifrau. Aquest fet és un dels supòsits que ha sobreviscut en l’informe de l’Agència, que indica en la seua resolució que els acords entre el municipi de l’Horta Sud i València haurien de declarar-se nuls.
L’Agència, que va fer una investigació durant un any en què va demanar informes a la Generalitat Valenciana i al Consell Jurídic Consultiu, va resoldre la qüestió el març passat i va enviar les seues conclusions als ajuntaments dels dos municipis. L’expedient insta a “recomanar als ajuntaments de València i Beniparrell que valoren la instrucció del procediment de revisió d’ofici escaient dels acords adoptats pels municipis respectius per a acordar la permuta” entre els dos agents, i, en el futur, argumentar per què s’autoritzen. En teoria, segons la llei de Policies Locals, les permutes entre agents han de justificar-se amb un informe de la Direcció i autoritzar-se l’Alcaldia. En la pràctica, segons relaten fonts del cos a elDiario.es, els informes són superficials i s’han ‘colat’ agents expedientats en altres municipis sense que constara això.
La junta de govern local de València del 25 d’abril passat va descartar aquesta revisió, qüestionant, de nou, la interpretació que Antifrau fa de les lleis que regulen als funcionaris. Les consideracions d’Antifrau, diu l’Ajuntament, “no revisten la consideració de vicis susceptibles de determinar la nul·litat de ple dret de l’acte i, per tant, no s’escau la iniciació d’expedient de revisió d’aquest”. I per què l’Ajuntament considera que no ha d’analitzar-se? Per un complex embull de lleis, decrets i reglaments que regulen la funció pública a la Comunitat Valenciana i els cossos de Policia Local del territori. En tot cas, resumeix el consistori, si s’incompleix alguna cosa és un reglament, i no és prou per a revisar el procediment.
A continuació, l’Ajuntament de València assumeix que haurà d’incloure expressament l’obligació de complir els requisits previstos en el decret que regula les permutes, com dos dels supòsits que s’han donat en aquest cas. El decret de mobilitat de funcionaris valencians subratlla que “no podrà autoritzar-se la permuta en els supòsits següents: a) Quan ja se n’haguera autoritzat una altra en favor de les mateixes persones en els deu anys anteriors” i que “el personal funcionari haurà de romandre un mínim d’un any en el lloc de treball obtingut per permuta”. Els dos s’incompleixen en el cas denunciat. Al cap d’un any d’investigació, la paralització de les permutes, nombroses alertes en Antifrau i diversos informes jurídics, no hi haurà canvis en el sistema.
0