Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Els sindicats de Ford donen suport al pla del Govern, perquè incentiva el mercat interior, però no aborda el repte més important: fabricar bateries

Treballadors de Ford.

Sergi Pitarch

València —

0

Els sindicats de Ford Almussafes saluden el pla del Govern d’impuls a l’automoció, però demanen més mesures a llarg termini per a transformar el sector, coordinació amb Europa i garanties de manteniment d’ocupacions perquè no es repetisquen tancaments com el de la planta de Nissan a Barcelona.

El programa s’aprova dimarts en el Consell de Ministres i està dotat amb un pressupost de quasi 3.750 milions: 2.690 milions a inversions per a tota la cadena de valor, 415 milions per a R+D+I, 300 milions a la renovació del parc públic, 250 milions per a anar cap a un de més net i 90 milions en formació. Pedro Sánchez ha garantit que naix de la unitat d’un sector molt afectat pel coronavirus.

El pla, que pretén atraure inversions per a l’electrificació de les més de 20 plantes espanyoles, és per als sindicats de Ford bo per a reactivar el mercat intern, però no talla les principals febleses que té el mercat automobilístic espanyol. I n’hi ha prou amb un exemple: Espanya només ha captat el 0,5% de tota la inversió dels fabricants per a vehicles elèctrics davant del 67% d’Alemanya.

Cert és que Ford és una de les que ha anunciat 42 milions al gener d’enguany per a projectes d’electrificació. La majoria d’ells, 24 milions, corresponen a la nova planta que la multinacional de l’oval preveu tindre operativa després de l’estiu amb dues línies, una per a bateries destinades a híbrids convencionals i una altra per a bateries de models endollables.

UGT, sindicat majoritari a la fàbrica valenciana, espera a conéixer el detall del pla, però creu que en principi pot anar “més dirigit a incentivar o reactivar el mercat interior que a apostar per la transformació de la indústria”. Espanya, a parer seu, té una assignatura pendent: implantar la fabricació de bateries.

“A Ford, com a companyia immersa en la reestructuració del seu negoci a Europa, no sé si la pot ajudar el pla, tant de bo sí”, ha asseverat Carlos Fabuel (UGT), president del comité d’empresa de la factoria, en declaracions a Europa Press.

En la mateixa línia, STM Intersindical reclama una resposta ferma que done certitud i tranquil·litat al sector, però sobretot més coordinació internacional, perquè només el 10% de la producció de Ford Almussafes es ven a Espanya. També adverteix que “les declaracions d’abandonar els combustibles fòssils poden fer molt de mal” i confia que la resta dels països de la UE llancen plans similars perquè el mercat es recupere.

CCOO valora positivament el pla per a activar el sector a curt termini i dotar-lo d’eines en el mitjà-llarg, encara que exigeix un compromís de les multinacionals amb el manteniment de l’ocupació. Defensa que “no es poden produir decisions com la de Nissan després d’haver rebut tota mena d’ajudes: no volem que una cosa així es repetisca”.

Per exemple, la Generalitat Valenciana ha destinat 112 milions d’euros a la planta d’Almussafes a través de subvencions per a la innovació.

I CGT, a falta estudiar-ho en profunditat, troba a faltar que les ajudes a les empreses automobilístiques no estiguen supeditades a una garantia de manteniment de les plantilles. Sí que aplaudeix que Espanya incentive la compra i “sobretot” la inversió en vehicles no contaminants.

Ford fabrica ja en la planta d’Almussafes el Kuga PHEV endollable i el 2021 té previst sumar-hi les versions híbrides i endollables del Mondeo i els models híbrids de l’S-Max i el Galaxy.

Un dels problemes principals a què s’enfrontarà la indústria automobilística espanyola és a la captació d’inversions per a fabricació de bateries i cotxes elèctrics, perquè la majoria de les marques estan apostant perquè aquesta divisió es fabrique als seus països d’origen.

Etiquetas
stats