La gerent de Turisme de Castelló va obtindre el càrrec després de votar com a vocal rebaixar el nivell d’anglés que va suspendre
LLEGIR EN CASTELLÀ
El Patronat Municipal de Turisme de Castelló ha designat a la seua nova gerent en un procés marcat per la participació de la mateixa seleccionada en l’òrgan encarregat de triar-la i també en el procés de rebaixa d’exigències. Esther Labaig formava part del Consell Rector del Patronat com a vocal en representació de la Generalitat en el moment en què es va impulsar el procés d’elecció per a la plaça de gerent, una posició des de la qual es va presentar com a aspirant, va suspendre el procés inicialment per no arribar al nivell d’anglés exigit, i posteriorment va votar a favor de rebaixar aquest nivell d’idioma, per a poder reincorporar-se, finalment, al procés selectiu i resultar guanyadora de la plaça de gerència.
Labaig va exercir com a directora general de Turisme durant els primers mesos del govern de Carlos Mazón (PP), entre agost i desembre del 2023. Va ser precisament durant aquest període en l’executiu autonòmic que va ser nomenada vocal del Patronat en representació de la Generalitat. Posteriorment, va mantindre la seua condició de vocal com a representant de l’Administració valenciana, com a directora del Centre de Turisme (CdT), càrrec que ocupava des del 2008, llevat del parèntesi com a directora general, i que posteriorment va abandonar després de no consolidar la seua plaça.
La seqüència dels fets queda reflectida en les actes de les sessions del consell rector del 2025. El 7 d’octubre d’aquell any, la plaça es va declarar deserta després de confirmar-se que dos dels aspirants no complien el nivell C1 d’anglés original, un d’ells Esther Labaig. En aqueista mateixa reunió, Labaig va participar en la votació per a “iniciar les actuacions per a una nova convocatòria revisant els criteris d’idoneïtat inclosos en les bases, especialment, el criteri del requisit del coneixement del nivell C1 de llengua anglesa”.
A penes una setmana després, el 14 d’octubre de 2025, el consell rector va tornar a reunir-se amb la presència de Labaig per a elevar a la Junta de Govern les noves bases que fixaven el nivell B2 com a suficient. Una vegada modificat el llistó idiomàtic, Labaig va tornar a concórrer al procés. En la resolució final del 27 de febrer de 2026, la proposta de la Presidència es va inclinar a favor seu davant d’altres perfils que sí que posseïen titulacions superiors (com el nivell C1 que acreditava un altre aspirant), justificant la decisió en el seu “coneixement profund del sector turístic de Castelló” i la seua experiència prèvia en la direcció del CdT.
El procés va concloure amb la proposta de “nomenar María Esther Labaig Gallardo (...) per a ocupar el lloc de treball de gerent”, amb una retribució de 55.237,71 euros anuals. El nomenament es va formalitzar destacant que la candidata posseeix una “visió integral del sistema de governança turística” i una trajectòria adequada per a la implementació del Pla Estratègic de Turisme de la ciutat.
El portaveu del grup municipal de Compromís, Ignasi Garcia, ha criticat l’elecció afirmant que “no és acceptable primer la reducció del nivell d’anglés per un lloc de gerent de patronat de turisme i encara menys que les bases i la reducció de l’exigència l’haja votada la mateixa candidata que després ha sigut gerent”. Garcia, que ha recordat també el cas del regidor d’Informàtica del PP que ha guanyat una plaça de funcionari en l’àrea que dirigeix després d’avaluar-lo subordinats, ha assenyalat que el de Begoña Carrasco és “un govern de manifasseria”.
eldiario.es ha intentat contactar amb Esther Labaig per a recaptar la seua postura, però la gerent encara no ha respost.
0