“És el puto Govern, no deixen canya dreta”: el lament del narco fugit per les detencions al Port de València
LLEGIR EN CASTELLÀ
“És el puto Govern, fa fàstic”. Així s'expressava Jonatan G. C. mentre estava fugit després de les primeres detencions. Es tracta d'un presumpte narco investigat en el marc de l'operació que va desarticular el càrtel dedicat a la introducció de cocaïna a gran escala a través del Port de València. “Estan pegant fort, no deixen canya dreta”, li contestava el seu interlocutor en referència al Govern de Pedro Sánchez.
El presumpte narco va ser, juntament amb el colombià Eider Ancizar E. B., l'únic fugit entre les desenes i desenes de detinguts. Es va amagar en una casa de Geldo (Castelló) fins que va ser detingut el 29 d'octubre de 2025.
Un informe de la Unitat de Delinqüència i Crim Organitzat (UDYCO) de la Policia Nacional, al qual ha tingut accés elDiario.es, analitza el telèfon de seguretat intervingut a Jonatan G. C. i conclou que el presumpte narco era el “màxim responsable” de l'extracció del carregament de 1.160 quilos de cocaïna intervingut el 18 de juliol de 2025 a l'interior de la terminal portuària CSP i que, durant la seua breu etapa com a fugitiu, va dirigir alguna que altra operació de narcotràfic.
Durant el mes que va estar fugit i amb una ordre internacional de crida i cerca, Jonatan G. C. va continuar supervisant presumptes operacions i va recórrer a una oficina de cobrament de morosos del submón del narcotràfic per pressionar els seus deutors i obtindre així els fons necessaris per a pagar les fiances i els advocats dels seus subordinats. Els investigadors consideren “més que probable” que estiguera “esperant l'arribada d'algun carregament de cocaïna per a gestionar-ne l'extracció”. En les converses analitzades per l'UDYCO planen la lògica preocupació per les infiltracions policials que van propiciar les detencions i les serioses sospites dins de la presumpta trama, a més de les queixes pel baix preu de la cocaïna. “I damunt amb la merda de números que hi ha”, protestava un interlocutor en una de les converses. “O puja o ja al·lucines”, postil·lava Jonatan G. C. en referència al preu de la farlopa.
Un dels interlocutors que més converses va mantindre amb el fugitiu utilitzava els sobrenoms de diversos filòsofs (Aristóteles, Aurelio o Platón* n.d.e mantenim el nom original en castellà que ells empraven), tal com destaca, a tall de “curiositat”, l'analista de l'UDYCO encarregat de repassar les converses. Per la seua banda, els investigadors situen Jonatan G. C. a la “cúspide” de la presumpta xarxa vinculada al carregament del 18 de juliol de 2025, com a màxim responsable dels conductors, de les aranyes —els encarregats d'enfilar-se al contenidor per extraure la cocaïna— i de la resta d'implicats.
Jonatan G. C. sufragava les despeses dels advocats dels integrants del seu equip detinguts i assumia el pagament de les fiances. Un dels despatxos va arribar a demanar-li 20.000 euros per l'assistència lletrada (“És el millor advocat de València”, justificava un interlocutor).
“Espavila't a arreplegar tots els diners; l'advocada m'ha dit que me'n vaig cap a dins i, germà, el compte està molt alt”, es llig en una de les converses. Els presumptes narcos es referien a alguns dels representants jurídics encarregats de les seues defenses com el “pesat” de l'advocat o l'advocat “subnormal”. “L'advocat no para de demanar-li diners (...). S'han apuntat al carro els molt cabrons”, es lamentaven en un dels milers de missatges analitzats.
L'oficina de cobrament de 'Machete'
El presumpte narco va contractar una oficina de cobrament per a forçar el pagament de deutes contrets per narcotràfic. Per a això va recórrer a un tal 'Machete' (“algú que es mou o viu per Barcelona”, segons l'UDYCO), perquè “pressionara” tres deutors que devien al presumpte narco un total de 300.000 euros: “Necessitaré que vages a pressionar-ne un”. “Fort?”, va preguntar 'Machete', qui va proposar: “Baixe amb el col·lega i me'ls emporte”. No obstant això, Jonatan G. C. va rebaixar l'encàrrec: “És només acompanyar el meu amic, que és tonto. Tu, només que et veja”.
També va recórrer a 'Machete' per a tractar d'adquirir una arma: “La vull nova, que no porte marrons”. El presumpte narco, segons es dedueix del diàleg, pretenia posar-se “a cobrar com un boig” una vegada poguera eixir de la presó després del pagament d'una fiança. 'Machete', per la seua banda, també expressava les seues preocupacions, en concret d'haver perdut 10.000 euros invertits en un carregament d'una tona i mitja que finalment va ser intervingut: “Em cague en els seus morts, nano”, deia en un àudio sobre la “notícia de merda”.
L'informe també ressenya nombroses converses amb un tal 'Jack', un home amb accent portugués que emprava un telèfon amb un codi corresponent a Buenos Aires i que va oferir a Jonatan G. C. una pistola Glock per un preu de quasi 20.000 euros: “No he matat ningú amb ella encara, així que està neta. hahahaha. És de puta mare i té potència, és un calibre gros per a una de menuda”, explicava l'home.
El presumpte narco també va mantindre converses, vinculades a 'Jack', amb una dona que l'UDYCO no va aconseguir identificar (encara que sospita que treballa en una empresa transitària) i amb qui Jonatan G. C. va adoptar mesures de seguretat, com ara que s'allunyara del telèfon personal quan parlava amb el terminal de seguretat, la qual cosa indueix els investigadors a sospitar que hauria sigut investigada i “segurament” detinguda anteriorment.
El segell de CR7 i la bandera de Portugal
Les queixes pel preu de la cocaïna eren freqüents i compartides amb altres narcos de la presumpta trama. Els xats incloïen diverses fotografies de rajoles de cocaïna (amb segells com la imatge d'un bou o la inscripció L-N): “Com està de car el material”, afirmava Jonatan G. C. Per la seua banda, Ricardo S. S., un dels seus subordinats, va contestar que “dos de fora” estaven comprant a 14.000 euros el quilo a València, “l'únic lloc car”.
Un altre usuari, identificat com a 'Cirsa', va enviar un vídeo “en què es veuen diversos quilograms del que quasi amb total seguretat és cocaïna”, segons indica l'informe. Les rajoles, acompanyades per un exemplar del diari El País en l'edició de l'1 d'octubre de 2025, apareixen amb un embolcall amb els colors de la bandera de Portugal i el segell de CR7, apel·latiu amb què es coneix el futbolista Cristiano Ronaldo.
En un altre dels xats col·lectius (batejat com a Ansietat) en què participava l'investigat es tramava una suposada operació de narcotràfic de la qual la Policia desconeix si es va arribar a gestar. Els participants comentaven els productes en què es podia dissimular la cocaïna a l'interior dels contenidors (llatins): “Plàtan, pinya, iuca, el que tu vulgues”.
Un dels presumptes narcos va oferir una empresa “molt bona” al “top internacional” per a “xutar fort” (que mouria una trentena de contenidors mensuals) i amb una tona de cocaïna com a “mínim”.
Deutes entre narcos: “Vindrà a males”
En els diàlegs també aflora el suposat deute de 120.000 euros amb Jonatan G. C. que mantenien el Gafas (Bienvenido P. M.) i son pare (Expósito P. C.), ambdós recentment alliberats de la presó. 'Aristóteles' (nom d'usuari de tints filosòfics usat per un dels interlocutors) per fi va aconseguir negociar amb “el puto Gafas”, que anava a “fer no sé què d'estafes” per tornar el deute. “Fa fàstic. Diu que em quede una parcel·la, però això no és tan fàcil, en té una a l'Eliana, li he dit que no, que la venga”, detallava 'Aristóteles'.
Amb Eusebio M., una de les poques persones que sabia on s'amagava Jonatan G. C., el presumpte narco es va plantejar “prendre-li” al Gafas una nau i un xalet. Eusebio M., segons detalla l'informe policial, representa el “penúltim escaló més baix” de la presumpta xarxa, “qui subministra els camells que menudegen la cocaïna”.
Per la seua banda, Javier A. C., administrador únic de l'empresa Megatransportes Lobo SL i considerat el responsable de proporcionar camions i conductors a la presumpta trama, arrossegaria un deute amb Jonatan G. C. de 30.000 euros.
Els xats, amb alguns fragments críptics per naturalesa, també al·ludeixen a deutes vinculats amb Escami (el presumpte narco Javier E. E., de qui diuen que està “molt calent”, expressió “altament utilitzada pels narcotraficants quan estan sotmesos a vigilància policial”) i algú que “ve a males” de part del Moski, en referència a José S. G., un subjecte “reiteradament implicat en operacions de narcotràfic a gran escala”, segons l'UDYCO.
Per la seua banda, un tal 'Coyote' va assegurar a Jonatan G. C. que tenia “dues coses en marxa” (operacions de narcotràfic, segons dedueix l'UDYCO) i que amb aquests fons pagaria el seu deute: “Necessite traure bitllets d'on siga per a tu i el meu fill”.
El robatori de l'Smart caleta
Tot eren problemes per a l'escapolit. També va patir el robatori d'un Smart usat com a caleta (un vehicle modificat amb un amagatall a simple vista imperceptible) que, segons l'informe policial, era utilitzat pels seus subordinats per a distribuir quilos de cocaïna (encara que, per a alegria del propietari, en el moment del robatori ja no estava “carregat”).
De fet, sospitaven que els autors del robatori haurien sigut Xuano i Bolita (que es reien de Jonatan G. C. i dels seus “perquè es creien els reis del Port i mira el que els ha passat”). Davant d'Eugenio M., a qui va encarregar que buscara el Smart, també sospitava que podria haver sigut obra d'un tal Compi. En algun diàleg Jonatan G. C. va frenar el seu subordinat: “Tu al·lucines, no mires tant Netflix”, li va reballar.
El presumpte narco també es va preocupar molt durant la seua fugida per la intervenció en una nau del polígon de Vallada d'un carregament de quasi dues tones de cocaïna i la detenció dels capitostos d'origen albanés i d'una dona d'origen marroquí. Un altre dels interlocutors li va explicar que havia sentit que Caparrós (Pedro José C. Q., vinculat “directament” al món del narcotràfic a les províncies de València i Màlaga, segons l'UDYCO) havia “coronat”, en referència precisament a aquest carregament. En un dels xats, el subordinat Ricardo S. S. va suggerir que “els ha entregat Caparrós”. “Ho sé de bona mà, que va ser així”, va afegir.
“Deixa't de pel·lícules”
“Deixa't de pel·lícules (...) tenien grups amb els policies”, va explicar Jonatan G. C. al seu interlocutor amb sobrenom de filòsof en relació amb els diàlegs de l'aplicació Zangi obtinguts pels agents policials encoberts en haver participat ells mateixos en aquestes comunicacions. Ricardo S. S. també va lamentar que dos suposats vehicles policials el seguien “una altra vegada a mort”. “Continuaran investigant”, va especular Jonatan G. C.
El presumpte narco també explicava als seus subordinats les tècniques d'investigació policial i recomanava allunyar tant com fora possible qualsevol telèfon personal del terminal de seguretat que es feia servir per a les converses delicades: “Us hi posen el virus al telèfon i us obrin el micròfon i ho sent tot. (...) Per això en el sumari hi ha converses que diuen que està parlant d'això, és pel micròfon”.
El mateix Ricardo S. S. relatava la vida que portava després de la seua detenció en l'operació Spider: matxacar-se al gimnàs i caminar amb sa mare: “No veges la dona, pobreta com està, només fa que dir: «Per favor, que [els policies] no tornen a entrar així» [en el registre del domicili familiar]”.
Amb un usuari que feia servir el sobrenom de 'Tango', el presumpte narco també comentava la seua por per una altra suposada operació policial en la qual sospitaven que serien detingudes una trentena de persones. “Fotre, una altra vegada. Serà pels 1.600 aquests. Jo estic més parat que parat, no em refie ni de la meua ombra”, lamentava 'Tango'.
Sospites generalitzades: “Qui porta aquests infiltrats?”
Jonatan G. C. va donar moltes voltes al fet que la presumpta trama tinguera controlats tres dels agents encoberts tot i que hi havia en total “huit agents infiltrats”, tal com s'havia publicat. Temia que encara hi haguera altres agents encoberts preparant noves detencions. “Tio, tinc el sumari (...) I això ja és el que posa al sumari, ni invents ni merdes. Cal anar amb molt de compte”, afirmava el presumpte narco. Fins i tot sospitaven de Fabián S. V., un camioner suposadament implicat en el carregament de quasi dues tones. També van arribar a assenyalar un altre camioner que va acabar al calabós.
En els diferents subgrups de la presumpta trama tot eren especulacions i teories sobre qui s'havia anat de la llengua. Les sospites sobre la responsabilitat de les detencions van acabar recaient precisament sobre Jonatan G. C., tal com es desprén d'un missatge a l'aplicació Signal enviat per un tal 'Scudero' (algú identificat per l'analista policial com a un suposat membre d'algun despatx d'advocats) que, a més de demanar 1.500 euros per cada detingut extra i una provisió de fons de 2.000 euros per cap, li va informar que acabava d'estar amb el detingut Sergio G. i que volia fer-li saber que els presumptes caps Bombeta (Manuel F. M.) i Borja M. R. —“i algun més”— pensaven que era “un tòtil” (un confident policial).
Jonatan G. C. es va indignar davant d'aquestes sospites de Bombeta i de Borja M. R. Un altre dels interlocutors, després de la informació del tal 'Scudero', fins i tot va deixar anar: “Però, germà, a sant de què diuen això, si quedaven amb policies, tio (...) Que pose ordre, aquest Bombeta sempre parlant. L'enano [en referència a Borja M. R.] et coneix bé, impossible. Qui porta aquests infiltrats? Qui els coneix primer?”.
0