Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
El ataque limitado de Israel a Irán rebaja el temor a una guerra total en Oriente Medio
El voto en Euskadi, municipio a municipio, desde 1980
Opinión - Vivir sobre un polvorín. Por Rosa María Artal

L’informe ambiental de l’ampliació del Port de València que el Govern no vol assumir: decidiran els tribunals?

Vista aèria del port de València.

Carlos Navarro Castelló

València —

0

Necessita l’ampliació del port de València una declaració d’impacte ambiental (DIA) que substituïsca la del 2007, després dels canvis efectuats sobre el projecte original?

Aquesta és la pregunta a què ningú en el Govern vol donar resposta, malgrat que els responsables de l’Autoritat Portuària de València (APV), dependent del Ministeri de Foment, han repetit per activa i per passiva que legalment no és preceptiu, perquè els canvis en el projecte original afecten l’interior del perímetre marcat pels actuals dics de recer del recinte portuari.

No obstant això, fins ara, segurament per la polèmica que s’ha generat al voltant d’una infraestructura que ha deteriorat greument les platges del Parc Natural de l’Albufera Devesa, cap dirigent polític del Govern central s’ha atrevit a secundar públicament aquesta postura

Tampoc des de la Generalitat, si bé és cert que tant el president del Consell, Ximo Puig, com el conseller d’Obres Públiques, Arcadi España, tots dos socialistes, s’han mostrat més oberts a estudiar fórmules que facen compatible l’ampliació del recinte amb la sostenibilitat i la protecció del medi ambient.

Una postura molt més conservadora que la de Compromís, els seus socis de Govern a l’Ajuntament de València i la Generalitat. L’alcalde, Joan Ribó, va votar en contra de l’inici del procés d’adjudicació de les obres i la gestió del futur moll de contenidors, ja que les modificacions en el projecte sí que requereixen una altra DIA, mentre la consellera d’Emergència Climàtica, Mireia Mollà, va sol·licitar per carta el 2 d’agost passat al Ministeri de Transició Ecològica que es pronunciara sobre aquest tema, sense haver obtingut encara resposta.

Una resposta que difícilment obtindrà, a tenor del que en el seu moment ja van manifestar des del departament que dirigeix la ministra socialista Teresa Ribera. Com va informar eldiario.es, fonts de Transició Ecològica ja van advertir que “són els òrgans gestors, en aquest cas l’APV, els encarregats de valorar si cal fer-los”. No obstant això, la normativa també preveu que el Ministeri puga fer aquest informe d’ofici quan hi ha modificacions substancials del projecte.

De la seua banda, des de Foment, encara que Ports de l’Estat sí que va descartar la necessitat d’una altra DIA, el ministre socialista, José Luis Ábalos, tampoc es va voler posicionar en una visita recent a València, en la qual va afirmar que estudiarien si cal fer una altra avaluació ambiental.

La posició d’Ábalos no és gens còmoda, per tal com en la seua etapa de regidor, el grup municipal socialista del qual formava part a l’Ajuntament de València va al·legar en contra de l’ampliació i va apostar per traslladar-la al port de Sagunt.

Amb aquest panorama dibuixat sobre el tauler i vist que el Govern, almenys fins ara, no ha volgut assumir el cost polític d’apostar decididament per l’ampliació, per les connotacions mediambientals que pot tindre per a les platges, però tampoc en contra seu, per la possible pèrdua d’una inversió milionària, sembla que la decisió final quedarà abocada al que diguen els tribunals.

Arguments jurídics que avalen una altra DIA

La Comissió Ciutat-Port, integrada per col·lectius ecologistes i veïnals, ja ha advertit que anirà als tribunals si no es fa una altra DIA, ja que el nou projecte d’ampliació incompleix la del 2007.

Segons el col·lectiu, “el projecte modificat de juliol del 2018 supera els 20.000 metres cúbics anuals de dragatges marins que marca la Llei 21/2013, per la qual cosa requereix una avaluació ambiental ordinària, en compte de simplificada, com és la del 2007”.

A més, el projecte modificat del 2018 amplia a 21,3 milions de metres cúbics els volums de dragatges generals (en canals de navegació i dàrsena) i rases de fonamentació dels molls, cosa que supera àmpliament els 19 milions previstos en el projecte inicial del 2007 i recollits com a límit màxim en la DIA del mateix any.

La Comissió assegura que, segons l’article 7.1, apartat C, de la Llei 21/2013, “serà objecte d’una avaluació d’impacte ambiental ordinària qualsevol modificació de les característiques d’un projecte consignat”.

En aquest cas, “estem davant una modificació d’un projecte ja consignat, atés que la modificació de les infraestructures de recer, especialment la construcció de 505 metres addicionals sobre l’actual dic de recer nord, suposa una ampliació de les aigües interiors del port (Zona I) no prevista en la Delimitació d’Espais i Usos Portuaris del Port de València de 2014 vigent”.

Etiquetas
stats