Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Balears desafia Aena i inicia els tràmits per assumir per llei el control dels seus aeroports

Aterratge d´un avió al´aeroport de Palma

Esther Ballesteros

Mallorca —

0

El Parlament balear ha donat llum verda a la presa en consideració d'una proposició de llei impulsada per Més per Mallorca i Més per Menorca per reclamar la cogestió dels aeroports, una demanda històrica a les illes que busca que la comunitat autònoma pugui participar en la presa de decisions sobre unes infraestructures que resulten estratègiques per a un territori dependent del turisme i àmpliament condicionat per la insularitat. La reclamació s'ha intensificat els últims anys en paral·lel al debat creixent sobre la saturació turística i la necessitat de limitar l'arribada de passatgers a les illes.

La iniciativa també preveu la creació d'una autoritat aeroportuària pròpia amb la presència del Govern balear, els consells insulars i l'Estat.

Durant la defensa del text, el diputat de Més per Mallorca Ferran Rosa ha asseverat que la normativa “no tindrà més o menys turistes”, sinó de permetre a les institucions que compten amb les competències exclusives a definir el model turístic que “ho puguin fer amb totes les eines i no lligades de peus i mans”. L'ecosobiranista s'ha dirigit en diverses ocasions a la bancada socialista -“als que dubten”, ha assenyalat-, als diputats del qual ha recriminat que “no hagin fet esforços ”per obrir a Madrid el meló de la cogestió“. Igualment, ha expressat la seva sorpresa per l'abstenció del PSIB-PSOE i ha lamentat que ”no s'hagi volgut sumar al debat“.

La creació d'una autoritat aeroportuària, ha afegit, permetria ajustar l'activitat i el funcionament de les infraestructures aeroportuàries “sense pensar únicament en els beneficis”.

Per part seva, el portaveu de Més per Menorca, Josep Castells, ha rebutjat la “idea innocent” que el mercat de l'oferta i la demandes regula els fluxos. “Ryanair no posa línies on la gent vol anar, és la gent la que va on Ryanair posa línies. I a nosaltres ens toca gestionar l'impacte d'aquestes decisions empresarials a les nostres vides”, ha afirmat. El menorquinista ha reiterat la importància de les infraestructures aeroportuàries especialment a les illes petites.

Castells ha assenyalat que la llei parteix de “la desconnexió absoluta de la política aeroportuària i la política turística” i ha lamentat la “política extractivista” d'Aena. Ha posat com a exemple de la desconnexió l'existència d'un Govern i una majoria parlamentària que aposta per la contenció que conviu amb una xifra de passatgers “disparada”.

Per al menorquinista, l'inici de la tramitació, després de moltes iniciatives parlamentàries, és un “dia històric” perquè es “passa de les paraules als fets”. Castells ha celebrat la “postura atrevida” del PP i ha expressat el desig de que vagi acompanyat del suport dels seus companys de Madrid. També ha llançat crítiques al PSIB per posar per davant, al seu judici, els interessos del partit a Madrid.

Mentrestant, la diputada del PP Margalida Pocoví ha assenyalat que la reclamació de la cogestió no és nova “ni fruit de la improvisació” i ha subratllat que el model actual no funciona i està esgotat. La popular, així mateix, s'ha referit a situacions que evidencien una gestió deficitària i ha apuntat a inundacions, despreniments d'obres, talls elèctrics en plena temporada, denúncies per falta de seguretat laboral i, especialment preocupant, la insuficient presència de Cossos i Forces de Seguretat.

Etiquetas
stats