La disputa per un estenedor entre una galeria d’art i uns veïns de Menorca provoca estrebades, denúncies i un ictus
LLEGIR EN CASTELLÀ
El que en el seu moment es va presentar com un projecte cultural amb ambicions europees ha acabat convertint-se en un cas de tensió veïnal que remou la pau del port vell de Ciutadella. Des de fa quatre anys, alguns veïns del barri de Dalt sa Quintana acumulen desacords, promeses incomplertes i episodis cada vegada més greus amb els seus nous veïns, els propietaris del centre d’art NUMA, un espai impulsat per una fundació homònima propietat del financer luxemburguès Jean Paul Goerens i la seva dona, la col·leccionista d’art Marie Helène Beharel.
“El projecte que van presentar dista molt del que finalment han fet”, explica a elDiario.cat Esteve Olivé, president de l’Associació de Veïns de Sa Colàrsega. “És veritat que, quan van anunciar l’obertura de la galeria, van tenir la gentilesa de convidar els veïns per explicar la seva idea, però d’aquella presentació al que realment està passant hi ha un bon tros”, continua Olivé, que també assenyala l’eventual responsabilitat del consistori: “Probablement no han pogut fer tot el que pretenien pels permisos de l’Ajuntament. En tot cas, des de l’Associació estem força descontents”.
La galeria Numa es troba ubicada en un solar situat dins la parcel·la anomenada Unitat 44 –segons el Pla d’Ordenació Urbana–, adquirida el 2021 pels promotors de la fundació amb la intenció de construir la galeria, que va obrir les portes el maig del 2024. A més d’aquest bloc de dos pisos envoltat de marès i d’acer corten, els promotors es van comprometre amb l’Ajuntament a realitzar obres en una plaça adjacent on abans hi havia un aparcament i contenidors de reciclatge. “En el seu moment hi cabien uns 30 o 40 cotxes; no era un lloc bonic, però era funcional. Amb l’arribada de Numa, aquell espai s’ha convertit en una extensió privada de la galeria. Com a associació mai no vam participar en el disseny i la planificació d’un espai que ara és ple de càmeres de vigilància i portes metàl·liques”, explica Esteve.
En el seu moment, en la zona, va arribar a haver-hi espai per a uns 30 o 40 cotxes. No era un lloc bonic, però era funcional. Amb l'arribada de Numa, aquest lloc s'ha convertit en una extensió privada de la galeria. Com a associació mai vam tenir participació en el disseny i planejament d'un espai que ara està ple de càmeres de vigilància i portes metàl·liques
Una veïna, hospitalitzada després d’un forcejament
Antònia Moll, propietària d’un dels domicilis que comparteix accés amb la galeria, explica a aquest diari que aquell carreró “sempre havia estat un punt de trobada entre veïns”. “La meva mare, de 85 anys, hi viu des dels anys seixanta i mai hi ha hagut cap conflicte, però d’ençà que aquest senyor va comprar la parcel·la han anat sorgint problemes cada vegada més greus”, relata. Moll explica que, poc després de l’obertura de la galeria, els propietaris hi van col·locar “un piló hidràulic” per impedir l’accés de vehicles a tota la zona. El piló va haver de ser retirat després d’una denúncia presentada per un veí d’Antònia davant les autoritats municipals. Aquest veí és Manuel Jesús Fernández Duarte, propietari d’una casa contigua a la galeria i amb qui la tensió amb els promotors ha arribat als jutjats.
Aquest carreró sempre va ser un punt de trobada entre veïns. La meva mare, de 85 anys, viu aquí des dels anys 60 i mai hi ha hagut cap conflicte, però des que aquest senyor va comprar la parcel·la han anat sorgint cada vegada més
Ho relata així: “El 21 de juny de 2025, dos operaris vinculats a Jean Paul Goerens van accedir al carreró que compartim per una servitud de pas com a espai en comú entre tres habitatges i la galeria, i que des de fa un any està tancat amb una porta metàl·lica que només permet el pas de vianants, impedint el dret de càrrega i descàrrega reconegut en escriptura pública. Van entrar sense autorització i van intentar retirar per la força un estenedor que jo havia instal·lat dies abans”, explica Duarte. Segons consta en la denúncia presentada a la Policia Nacional aquell mateix dia, es va produir un estrebada amb els operaris, Duarte va resultar agredit i es van registrar danys a la façana del seu domicili.
Minuts després, en el mateix carreró, l’esposa de Goerens, Marie Hélène, va mantenir una forta discussió amb Carmen, la dona de Duarte, arran de la qual aquesta va patir un ictus o infart cerebral pel qual va ser ingressada a l’UCI. Els propietaris estan a l’espera d’un judici per lesions i danys. “La meva dona va estar hospitalitzada durant diversos dies i encara està de baixa mèdica; no pot treballar i, encara que es recupera a bon ritme, aquesta situació li hauria pogut costar la vida”, explica Duarte. Cap dels propietaris ni els treballadors vinculats a la Fundació Numa han volgut donar la seva versió a elDiario.es sobre els fets del mes de juny passat.
La meva dona va estar hospitalitzada durant diversos dies i encara es troba de baixa mèdica, no pot treballar i, encara que es recupera a bon ritme, aquesta situació podria haver-li costat la vida
L’advocat de Goerens: “És un mer conflicte entre veïns”
Qui sí que ha fet declaracions, després de ser consultat per aquest mitjà, és Pedro Pons Morales, l’advocat de Marie Helène i Jean Paul Goerens. “Això és un simple conflicte entre veïns que no té més importància. Simplement aquest senyor (Duarte) va posar un estenedor dins de la nostra finca i es va demanar a l’encarregat de manteniment que el retiràs, després del qual va ser empenyat (per Duarte) i gairebé cau de l’escala a una alçada de dos pisos. Al final no va passar res”, assenyala el lletrat, que figura com a administrador d’IPAM Art SL, IPAM REAL ESTATE SL i IPAM DEVELOPMENTS SL, empreses que orbiten al voltant del holding de Numa, totes dedicades a projectes immobiliaris a Menorca. Consultat sobre l’infart cerebral de la veïna, Pons Morales afirma que és un fet que “no té res a veure”: “Si la dona era allà, cosa que jo no sé, i li va donar un ictus, és una qüestió que no guarda cap relació amb el fet que el veí estava forcejant amb el nostre operari i gairebé el fa caure per l’escala”.
Això és un mer conflicte entre veïns que no implica major interès. Simplement aquest senyor (Duarte) va posar un estenedor dins de la nostra finca i se li va demanar a l'encarregat de manteniment que el retirés, després de la qual cosa va ser empès (per Duarte) i gairebé cau de l'escala a una altura de dos pisos
Tanmateix, malgrat aquestes afirmacions, segons consta en l’informe mèdic del 21 de juny, al qual ha tengut accés aquest mitjà, segons els professionals d’Urgències la pacient va explicar que havia tengut “una forta discussió amb un veí i que posteriorment va començar a notar pèrdua de força i sensibilitat a EE esq. així com hiposensibilitat a l’hemicara esquerra (...) i que per aquest motiu ingressa al servei d’urgències. Es realitza un TAC de crani, on no s’evidencien lesions intracranials, i posteriorment ingressa a l’UCI amb diagnòstic de FOCALITAT NEUROLÒGICA EN FORMA D’HEMIPARÈSIA ESQ. i ACV ISQUÈMIC”.
Les portes d’acer i la servitud de pas
Quan l’Ajuntament de Ciutadella va autoritzar els promotors de la galeria Numa a dur a terme diverses actuacions urbanístiques a les immediacions del carrer Marino Benejam i la plaça Dalt sa Quintana, s’hi preveia la instal·lació d’una porta metàl·lica al carreró (sobrant) que connecta els habitatges de Jesús Duarte i Antònia amb la galeria. L’acord establia que els promotors havien de donar una clau a cada veí i respectar la servitud de pas, sempre que l’espai no fos utilitzat per aparcar. Tot i això, els dos veïns subratllen que les claus es van entregar amb més d’un any de retard i després de reiterades i injustificades dilacions. Segons ha pogut saber elDiario.cat, els propietaris van justificar la demora argumentant que l’Ajuntament encara no havia –i encara no ha– recepcionat les obres, una explicació contradictòria si es té en compte que la galeria funciona amb normalitat malgrat la manca del vistiplau municipal.
L’accés al carreró ha romàs restringit per als veïns mentre l’espai continua obert al públic, cosa que genera malestar per tractar-se d’un passatge d’ús comú. A més del conflicte per les claus i la servitud, s’ha plantejat una controvèrsia estètica i de seguretat: en el mateix carreró s’ha instal·lat una sèrie d’escultures de materials diversos –bronze, plata, or, silicona, feltre, epoxi i fusta– pertanyents a la col·lecció Inner Voice de l’artista neerlandès Caspar Berger. La presència d’aquestes peces en un espai de pas planteja dubtes sobre la responsabilitat en cas d’accident o danys materials. “Si no es pot posar un estenedor, tampoc s’hauria de poder col·locar una mostra d’art”, raona Duarte, que ha consultat l’Ajuntament sobre aquest punt.
“En aquesta zona de pas, que es correspon amb l’antic carreró, no està previst cap altre tipus d’ús que el de comunicació entre els espais expositius 1 i 2”, van declarar des del consistori. Malgrat això, la galeria manté les escultures al lloc. L’estenedor fou retirat. Consultats per elDiario.cat, des del consistori assenyalen que “no hi ha cap novetat a comentar sobre l’espai de Dalt sa Quintana”. Més enllà d’aquests episodis, alguns veïns qüestionen la transparència en l’adjudicació de la parcel·la Unitat 44, classificada com a residencial segons el Pla d’Ordenació Urbana. Tot i això, l’Ajuntament va concedir una llicència d’obres per a una galeria d’art, una activitat emmarcada en el sector serveis.
Costa d’explicar com, en només un any i pocs mesos d’existència, un projecte cultural que inicialment volia ser un punt de trobada s’ha convertit en la llavor d’una successió d’incomoditats veïnals. Algunes fonts vinculades a la galeria afirmen que no consideren que hi hagués cap conflicte amb els veïns, cosa que contrasta amb la tensió generada pel tancament del sobrante de la Unitat 44, els pilons il·legals, la manca de diàleg amb l’Associació de Veïns en una plaça d’ús comú i un accident isquèmic que podria haver resultat fatal. Des de fa algunes setmanes, els carrers de Ciutadella reflecteixen inequívocament un sentiment: “Jean Paul go home” és potser la pintada més eloqüent de les que han aparegut a la ciutat menorquina.
0