Seguim creixent en valencià!

0

Hui fa un any que vam rebre un missatge que començava així: “Holaaaaaa!!! Si tens una filla o un fill i et preocupa que no aprenga i cresca en valencià, açò t’interessa!....” A les 20 de la vesprada del 29 de setembre de 2024 ens donaven a conèixer i en poques hores allò que havíem encetat unes poques famílies preocupades perquè els nostres fills i filles no pogueren crèixer en valencià, es va anar escampant per tot el País Valencià com una taca d’oli. Milers de famílies adherides, centenars d’AFA interessades en com col·laborar i una idea compartida: la mal anomenada Llei de Llibertat Educativa del PP i VOX no té un altre objectiu que el d’acabar amb el valencià a les aules.

Famílies pel Valencià vam nàixer amb l’objectiu de plantar cara als intents del govern valencià d’arraconar la llengua pròpia del poble valencià a les aules amb la vista posada en la consulta sobre la llengua vehicular als centres educatius promoguda per la Conselleria d’Educació i que s’havia de desenvolupar abans de les vacances de Nadal i que, finalment, es va realitzar a final del mes de febrer ja que fou ajornada per les tràgiques conseqüències de la DANA.

I, de sobte, va esclatar una revolta social a favor del valencià arreu de les comarques valencianes. Centenars de xerrades, concentracions, actes lúdics, marxes, concerts…. es van realitzar durant els mesos previs a la celebració de la consulta. Inosaltres no podem estar més que orgulloses d’haver posat el nostre granet de sorra perquè aquesta lluita en favor de la llengua arribara de punta a punta del país, incloses algunes comarques castellanoparlants. Durant este temps la nostra missió va ser doble: per una banda, escampar el nostre missatge sobre la importància de marcar sí al valencià i per una altra, resoldre tots els dubtes que tenien les famílies. La Conselleria no només no donava cap explicació sinó que es dedicava a impedir la campanya a favor del valencià amb retirada de pancartes i intents de censura dirigits als equips directius i al professorat.

I en esta revolta social ens hem trobat molts aliats als quals sols podem estar que immensament agraïts. La nostra campanya “artistes pel valencià” va fer que moltíssimes artistes d’arreu del territori col·laboraren de manera altruista demanant el “Sí al valencià” amb il·lustracions que quedaran ja per sempre en el nostre record. Grups de música, actrius i actors, directors de cinema, cantants, influencers, llauradors, esportistes, la inconfusible veu de Goku… es van llançar a fer vídeos a les xarxes explicant els motius pels quals s’havia de marcar sí al valencià en la consulta. Famílies que parlen llengües diverses van voler col·laborar explicant per quina raó marcarien valencià tot i no ser la llengua parlada a casa. A totes estes persones volem reiterar-los les nostres gràcies infinites ja que la seua ajuda va ser clau per fer estendre el nostre missatge i arribar així al màxim de famílies possibles.

I els resultats de la consulta ja són més que coneguts. El valencià va guanyar la votació i si ens centrem sols en les comarques valencianoparlants la victòria va ser incontestable . Perquè davant d’aquells que volen reduir-nos a un reducte folklòric hi ha l’estima i l’amor cap a la nostra llengua. Perquè va quedar palès que darrere de la paraula llibertat hi havia un intent d’acabar amb la llengua pròpia i això el poble valencià no està disposat a acceptar-ho.

I ara què? ens pregunten moltes persones. Doncs ara cal seguir lluitant ja que amb la consulta no ha acabat res. Nosaltres seguirem defensant el dret de les nostres criatures a poder estudiar en valencià però no només això. Volem viure plenament en valencià i per això volem que les nostres filles i fills puguen crèixer en valencià.

Perquè parafrasejant a Júila Cantavella, creadora de Contes en valencià i que tant ens ha ajudat durant tot este temps: “Al coret tenim la llengua en la que ens parla la gent que més estimem des de ben xicotets. La llengua en la que diem les nostres primeres paraules. La llengua de casa. La llengua del coret ens l'hem d'estimar per damunt de totes i parlar-la i protegir -la. Perquè no és només com parlem. És qui som”.

I eixe és el nostre secret, hem obert el nostre cor, ple d'amor a les nostres criatures i a la nostra llengua. I és que d'amor en tenim molt per repartir, perquè per a nosaltres la nostra llengua és acollida, és integració, respecte i futur. És convidar a tot el món a gaudir del nostre tresor. I ni tot l'odi del món, ni totes les lleis que existeixen o existiran podran embrutar el nostre cor. No estem soles, tenim milers de cors.