Col·lapse en un centre de menors de la Generalitat: 120 adolescents en un recinte previst per a un màxim de 84
LLEGIR EN CASTELLÀ
La situació en què es troben els centres de menors de la Comunitat Valenciana és més que preocupant per l’“incompliment sistemàtic” per part de la Generalitat Valenciana de la llei per no renovar els contractes, caducats des del 2017, segons denuncien des del sector. Aquesta circumstància provoca problemes de personal generalitzats i instal·lacions deficients.
Un exemple d’aquestes mancances, tal com denuncien des de CCOO-PV és el centre de menors La Torre d’Alboraig, on més de 120 adolescents resideixen actualment en un recurs previst per a un màxim de 84 places. Davant aquesta situació, els treballadors denuncien l’amuntegament dels menors, la falta de recursos i personal, així com l’“augment de la violència” registrat en un centre que opera amb el contracte caducat (enriquiment injust), mentre s’espera l’arribada de més menors a la Comunitat Valenciana.
Aquest col·lapse, relaten els representants dels treballadors, ja s’ha convertit en una cosa “habitual” durant els últims anys i, “lluny de millorar aquest escenari, podria veure’s agreujat en els pròxims mesos a causa de la previsió actual de repartiment de menors plantejat des del Govern central”. En aquesta previsió, recorden, es preveu l’arribada de 450 menors més a la Comunitat Valenciana procedents de Ceuta i les Canàries, cosa que “incrementaria encara més la pressió sobre uns recursos que ja estan al límit de les seues possibilitats”.
Aquesta sobreocupació, sosté CCOO-PV, es tradueix en “condicions indignes” per als menors que són atesos en aquestes dependències: “Les habitacions, dissenyades per a dos o tres menors, acaben acollint fins a cinc menors, amb circumstàncies que freguen el maltractament institucional: matalafs en terra, roba interior compartida, peces llavades a mà i eixugades en les finestres, i un llarg etcètera que posa de manifest el col·lapse que els treballadors denuncien”.
Ràtios excedides i actes violents
En un altre pla, el professional i educatiu, aquesta situació també afecta de manera directa amb unes ràtios excedides (un professional o dos poden arribar a fer-se càrrec de grups de fins a 18 o 20 adolescents), “cosa que impedeix que l’atenció i la intervenció amb els menors puga donar amb unes mínimes garanties, de manera que queda difuminada la intervenció individualitzada i augmenta de facto el risc de conflictes”.
En aquesta mateixa línia, els treballadors alerten d’un augment dels episodis de violència amb motins, incendis provocats o agressions, tant entre els mateixos interns i com als treballadors. “I a tot això se suma el fet que es tracta d’un dels molts centres que la Conselleria manté sense contracte, amb la licitació caducada”, expliquen des del sindicat.
La plantilla denuncia, a més, una deterioració progressiva de les condicions laborals, amb una falta de personal que no compleix les ràtios necessàries, i amb un augment de baixes mèdiques i de dimissions.
Després d’anys traslladant aquesta situació a l’empresa, a l’Administració i a la Inspecció de Treball, finalment els professionals han decidit fer-la pública. Si no s’adopten mesures urgents, adverteixen els mateixos professionals del recurs, que el risc d’incidents greus continuarà augmentant en un centre que consideren ja desbordat.
La Conselleria de Serveis Socials ja va explicar fa unes setmanes a elDiario.es que s’ha posat en marxa un procés progressiu de renovació dels contractes de gestió integral de tota la xarxa de centres socials, caducats des de fa anys i que estan en situació d’enriquiment injust. Les primeres renovacions corresponien a residències de persones majors i centres de dia; després es licitaran els centres de menors i es posarà en marxa el nou decret de tipologies i funcionament dels centres. Consultats per aquest diari sobre aquest cas en concret, el departament que dirigeix Elena Albalat ha declinat fer valoracions.
0