Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

La Policia Local obliga a un bar de Gandia a facilitar el full de reclamacions a un client que no va ser atés per parlar en valencià

La Policia Local de Gandia va haver d'intervindre en la denúncia.

Toni Cuquerella

0

La Policia Local es va haver de personar en un bar de Gandia a petició d'un client que denunciava un cas de discriminació lingüística en la seua atenció i el local no li facilitava el llibre de reclamacions per deixar constància. Davant aquest cas Plataforma per la Llengua ha demanat a l'Oficina de Drets Lingüístics i a la Direcció General de Comerç i Consum que intervinguen en el cas.

Segons s'explica des d'aquesta organització el cas va ocórrer el passat 18 de setembre al bar Aqua Marina, al Grau de Gandia, quan el jove denunciant, acompanyat d'un amic, es va adreçar en valencià al cambrer per sol·licitar “un te roig amb gel” i el cambrer va fer veure que no l'entenia i li va arribar a dir en castellà “estamos en España y hablamos en español” i, segons l'escrit de la denúncia, que “si no parlava espanyol, era perquè no li donava la gana”. Asseguren que un segon cambrer s'hi va afegir “i en to amenaçador, i també en castellà, va intervenir en dues ocasions”, per a repetir que “esto es España y se habla en la lengua nacional”. Aleshores el client va demanar el full de reclamacions que el bar es va negar a oferir, i llavors és quan el denunciant va haver de demanar a la Policia Local que s'hi desplacés per, finalment, aconseguir-lo omplir. 

Plataforma per la Llengua ha demanat a l'Oficina de Drets Lingüístics i a la Direcció General de Comerç i Consum que intervinguen en el cas, que es tramite la reclamació de l'afectat i que s'inicie un expedient sancionador, si es confirma que s'han vulnerat els drets del consumidor. 

L'entitat considera que el bar ha incomplert el Decret legislatiu 1/2019, que determina que els consumidors tenen dret a utilitzar qualsevol de les llengües oficials del País Valencià, i la Llei 4/1983, que explicita els drets d'expressar-se en valencià en un comerç i de no ser discriminat per aquesta raó. 

A més Plataforma per la Llengua afirma que “els fets podrien ser motiu d'una infracció lleu, tenint en compte l'Estatut dels Consumidors, perquè l'establiment es va negar a satisfer una demanda normal d'un client en un bar, com és demanar 'un te roig amb gel', una demanda que pot satisfer un establiment d'aquest tipus”.

Etiquetas
stats