PSOE i Compromís pacten en el Congrés obrir la porta a l’avaluació ambiental de l’ampliació del port de València
El diputat de Compromís en el Congrés, Joan Baldoví, ha presentat dimarts una proposició no de llei (PNL) que ha recollit les esmenes plantejades pel PSOE i Podem, en la qual insta el Govern que es garantisca “la normativa ambiental, inclosa la renovació de l’estudi d’impacte ambiental” en la futura ampliació nord del port de València.
El Govern obri així la porta per primera vegada de manera explícita al fet que el projecte se sotmeta a una declaració d’impacte ambiental (DIA) que substituïsca la feta el 2007, basada un projecte que s’ha alterat substancialment, en contra del criteri de l’Autoritat Portuària de València (APV), que pretén donar llum verda a la faraònica obra amb aqueixa mateixa avaluació ambiental, basada en una llei caducada i menys restrictiva.
Malgrat que el text inicial de la PNL presentat per Compromís era més contundent en el sentit de la realització irrenunciable d’una altra DIA, finalment ha acceptat les esmenes dels partits en el Govern, malgrat les reticències dels socialistes, que finalment s’han vist forçats a acordar un text que deixa més a prop la possibilitat que s’execute un altre informe ambiental.
En concret, la PNL insta a “treballar conjuntament entre el Govern d’Espanya i la Generalitat Valenciana per a garantir el compliment de tota la normativa ambiental respecte de tot el que suposa l’ampliació nord del port de València, inclosa, en el seu cas, la renovació de l’estudi d’impacte ambiental, a fi d’assegurar que qualsevol actuació es produïsca amb totes les garanties necessàries”.
La iniciativa insta a més el Govern que, dins dels instruments legals i normatius que siguen necessaris en matèria de política portuària, incorpore elements de sostenibilitat, transparència i participació ciutadana en la gestió dels ports.
La proposta ha tirat endavant finalment amb els 191 vots a favor de PSOE, Unidas-Podemos, PNB, ERC, EH Bildu, Más País-Equo, Junts per Catalunya, BNG, NC i PRC.
Per a Baldoví, aquesta PNL “marca un abans i un després ja que per primera vegada el Partit Socialista s'obri a admetre que puga haver-hi la possibilitat d'una nova Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) i a més que es modifique la Llei de Ports en el sentit de democratitzar més i fer més partícips a la ciutadania de les decisions que es prenguen en el Port”.
El diputat de Compromís entén que es tracta d'un “acostament cap a les posicions que defensa Compromís que són posicions de prudència, de sentit comú, de seguretat jurídica perquè aquest tema es puga abordar amb tots els problemes resolts i que no s'eternitze en el futur en els jutjats”.
Antecedents del projecte
En plena emergència climàtica declarada fa poc pel Govern de Pedro Sánchez i per la Generalitat Valenciana que presideix Ximo Puig, l’Autoritat Portuària de València (APV) pretén aprovar una macroampliació que implicarà duplicar la seua capacitat per a emmagatzemar i moure els 5 milions de contenidors que gestiona cada any.
Aquest gran projecte, que suposa la creació un moll nou de 137 hectàrees i dos quilòmetres de línia d’atracament, es va aprovar el 2001 i va obtindre l’any 2007 una declaració d’impacte ambiental (DIA) favorable del Ministeri, llavors de Medi Ambient, subjecte a una sèrie de mesures de control i correctores en cas d’erosió a les platges del Saler, al sud de València, i que es compliren tots els paràmetres del projecte aprovat sis anys abans.
La primera fase del projecte, consistent en la construcció dels dics de recer, va acabar les obres l’any 2012 amb un cost de 203 milions d’euros. La segona suposava l’execució dels molls per a la terminal de contenidors i de creuers a l’interior dels dics.
El projecte va quedar paralitzat llavors per la crisi, però la direcció actual de l’APV que presideix el socialista Aurelio Martínez va aprovar al juliol del 2018 l’avantprojecte de la segona fase, que preveu modificacions importants sobre el projecte inicial que va obtindre la DIA.
Uns canvis que, segons informes tècnics de l’Ajuntament de València, de la Generalitat o d’un exdirector de Ports, poden fer mal a les platges del sud i al Parc Natural de l’Albufera.
Malgrat tot, l’APV s’ha negat fins ara a sol·licitar una altra DIA per a avaluar les possibles afeccions que el nou projecte pot implicar en el medi ambient, ja que argumenta que els canvis afecten l’interior de les aigües arrecerades, que són competència seua, i que legalment no tenen obligació de tornar a avaluar el projecte, ja que entenen que el document del 2007 continua sent vàlid, malgrat que no té res a veure el projecte actual amb l’aprovat llavors.
El port argumenta també que la tramitació d’una altra DIA retardaria el projecte almenys tres anys, cosa que faria que la companyia MSC, principal interessada en uns molls que gestionaria en virtut d’una concessió, desistira del seu interés i d’una inversió de 800 milions d’euros.
Aquesta postura de l’APV ha desfermat una gran tensió política, especialment entre Compromís, partidari que es faça una altra DIA que garantisca que els canvis en el projecte no faran mal al medi ambient, i el PSOE, que no hi ha mostrat una postura oficial clara amb vista a l’opinió pública.
Encara que Ports de l’Estat sí que va descartar inicialment la necessitat d’una altra DIA, el ministre socialista, José Luis Ábalos, ha afirmat diverses vegades que, en cas que s’haja modificat el projecte, sí que caldria.
La posició d’Ábalos no és gens còmoda, perquè en la seua etapa de regidor, el grup municipal socialista del qual formava part a l’Ajuntament de València el 2007 va al·legar en contra de l’ampliació i va apostar per traslladar-la al port de Sagunt.
Principals canvis en el projecte
Entre els canvis més importants que s’han introduït en el projecte d’ampliació del port de València destaquen la prolongació de 500 metres de l’actual dic de recer, l’eliminació de l’actual contradic, el trasllat a les drassanes de Boluda (al costat del barri de Natzaret) de la terminal de creuers que ha suposat una compensació per a l’empresari, i el canvi de configuració dels molls que es destinaran íntegrament al trànsit de contenidors, la qual cosa implica l’ús de 4 milions més de metres cúbics de material de rebliment del que estableix la DIA del 2007.
A més, el canal d’accés previst a la dàrsena interior de la nova terminal preveu un dragatge per a arribar 22,5 metres de profunditat, fet que implica que el volum de fons marins a extraure passe de 1,5 milions de metres cúbics a 21,3 milions de metres cúbics, 14 vegades superior a l’autoritzat en la DIA del 2007.
La superfície afectada pel dragatge per a habilitar el canal d’accés passaria de les 80 hectàrees previstes en la DIA del 2007 a 450 hectàrees, el límit inferior de l’àrea quedaria a uns 1.500 metres de l’àmbit marítim de l’Albufera.
0