Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

Renfe i Rodalies van parar els trens de València en direcció a la zona zero de la dana dues hores abans que el Metro de Mazón

Trens de Rodalies accedeixen a l'estació del Nord de València.

Sergi Pitarch

València —
28 de septiembre de 2025 23:00 h

0

Després de gairebé onze mesos d'investigació judicial i periodística, una de les conclusions a les quals la ciutadania ha arribat és que la lentitud en la resposta de la Generalitat Valenciana el dia 29 d'octubre del 2024 davant la brutal dana que fuetejava València des de la matinada va costar moltes vides. Però l'actitud diligent i previsora d'altres ens administratius, com els ajuntaments d'Utiel o Torrent (també governats pel PP) o Renfe i Adif van salvar la vida moltes altres persones. “M'agradaria trobar el funcionari que va suspendre a les 17.42 hores del 29 d'octubre passat l'AVE que havia d'agafar des de l'estació Joaquín Sorolla de València a Madrid, em va salvar la vida”, relata la periodista Loreto Ochando, que aquell dia havia de viatjar a la capital per motius de feina. El relat d'Ochando és un dels milers que aquell dia van veure com es van escapar d'un bon ensurt, si escau, minuts després de suspendre's el trànsit del tren d'alta velocitat al pas pel túnel de Torrent que va quedar totalment negat i amb algunes vies desencaixades. “Hauria estat una massacre”, abunda la coneguda periodista.

Segons la documentació facilitada pel Ministeri de Transports a elDiario.es, a les 10.15 hores ja es va interrompre la circulació ferroviària de la línia de Rodalies C-3 entre Utiel i Chiva, dues de les localitats més afectades per la riuada i on van morir 14 persones a causa de les inundacions. A aquestes hores, el Consell i el seu president, Carlos Mazón, seguien amb les seues agendes alienes al temporal que ja estava provocant veritables destrosses a les comarques d'Utiel-Requena, la Foia de Bunyol i la Ribera Alta. A les 9.45 s'havia interromput la circulació entre les estacions de Bunyol i Chiva “per acumulació d'aigua causada per les fortes pluges que es registren a la província de València”, deia la comunicació interna del ministeri.

La mateixa línia C-3 que connecta l'estació del Nord de València amb Buñol, que para en algunes localitats de l'Horta Sud com Xirivella o Aldaia va suspendre els trens a les 17:15 hores. “Se suspèn la circulació a tot el trajecte València Nord-Utiel, del nucli de rodalies de València, per acumulació d'aigua. (Des de les 09.55 hores ja estava suspesa la circulació entre Buñol i Utiel)”, fixava la comunicació interna. És cridaner que, mentre rodalies ja parava els seus trens en direcció a l'Horta Sud a les 17.15, el metro de València, que travessa el riu Túria en ponts paral·lels, no va començar a parar fins a les 19.05 hores, i perquè un maquinista va avisar del desbordament del barranc del Poio que ja saltava les vies. Dues hores després. Just a aquesta hora, el president de la Generalitat, Carlos Mazón, menjava plàcidament a El Ventorro i el conseller de Medi Ambient i Infraestructures, Vicente Martínez Mus, acudia a un lliurament de premis a València que el va ocupar des de les 18 a les 19 hores. Aquelles hores, el conseller tenia una vintena de carreteres autonòmiques tallades.

Als trens d'alta velocitat i alta distància, tant Renfe com Adif també van ser molt diligents a l'hora de parar la circulació. “A les 17.45 per inundació del túnel de Torrent no efectuaran eixida cap tren d'Alta Velocitat que inicie a València Joaquín Sorolla”, s'ha comunicat internament. Aquesta parada general s'ha afegit a parades quirúrgiques com l'AVE Gijón (11:09) - Castelló (18:36). Detingut a Setaigües des de les 17.31“, ”l'AVE València Joaquín Sorolla (17.42) - Burgos (21.29). Sense eixida“ o el ”AVE Madrid Chamartín (16.30) - València Joaquín Sorolla (18.24). Detingut a Bifurcació d'Albacete des de les 17:54“, explicaven els missatges entre Adif, Renfe i el Ministeri que dirigeix Óscar Puente. A les 18.30 hores, la caiguda d'un camió des d'un pas superior a la via entre Borriana i Nules va tallar el Corredor Mediterrani entre Castelló i Sagunt.

La vesprada del 29 d'octubre es van viure els moments més crítics, però al matí, a més d'Utiel i Chiva, també es van produir talls de circulació per la Ribera, on van caure centenars de litres per metre quadrat o es van produir fins a 11 tornats a Carlet. “Des de les 06.53 queda suspesa la circulació entre Tavernes i Cullera a causa de la caiguda d'un objecte a la catenària causat pel fort vent a la zona. Tren de rodalies que circulava pel punt retrocedeix a Tavernes”, explicava una circular interna.

Des de les empreses públiques també es va alertar de la inundació de passos inferiors en estacions de rodalies: “Al llarg del matí, el temporal de pluja ha provocat inundacions de diversos passos inferiors. A les 08:00 queden inutilitzats els següents: Alzira. La normalitat es restableix a les 9.45 hores. Carcaixent. Segueix amb una andana inutilitzada. Els viatgers realitzen parada en la següent estació, on transborden per a arribar a destí. Manuel-Énova. Continua inaccessible. Els trens realitzen parada, però no obrin portes”.

Una altra de les mesures que es van prendre va ser la limitació de velocitat d'alguns trams. “Com a mesura suplementària al Pla de Contingències, tenint les prediccions de l'AEMET, amb nivell d'alerta 3 (>80l/m2 en 6 h) entre Requena i la Bifurcació de Xativa, s'ha establert una Limitació de Velocitat cautelar a 200 km/h. Almenys des de les 14.30 a les 19.30 h. fixaven els operadors ferroviaris en les comunicacions internes a les quals ha tingut accés elDiario.es.

Etiquetas
stats